Jump to content

Hvordan finne eieren?

Jonas

Recommended Posts

Hei. Håper med dette å finne en løsning på problemet med å finne eiere av båter som trenger hjelp av sin eier. Er jo ikke kjekt å se på ting som er i ferd med å skje, uten å kunne gjøre noe. Noen har alarmer ombord som kan utløses når en gå ombord for å redde en flagrende kalesje el.l. Har tenkt på at det enkleste er kanskje å feste en lapp med telefonnr. på innsiden av vinduet, men det er "ingen" som har det. Er det noen som har meninger om dette? Kanskje det kan komme en "standard" måte å gjøre dette på i løpet av denne tråden, eller gode grunner til å ikke gjøre det. :smiley:

Tenkte da en enkel måte å varsle på, uten å blande inn div. innstanser. Ringe eller SMS. Men selfølgelig politi etc. ved alvorligere hendelser.

Jeg hadde ihvertfall satt veldig stor pris på hvis jeg hadde fått beskjed og en avslitt fortøyning eller en knust rute og det regner rett inn i salongen. Kan kanskje også være nyttig når båten er forlatt ett fremmed sted? Det var heller ikke så enkelt før, da ikke så mange hadde mobiltelefon.

Redigert av Jonas (see edit history)

Hei. Håper med dette å finne en løsning på problemet med å finne eiere av båter som trenger hjelp av sin eier. Er jo ikke kjekt å se på ting som er i ferd med å skje, uten å kunne gjøre noe. Noen har alarmer ombord som kan utløses når en gå ombord for å redde en flagrende kalesje el.l.  Har tenkt på at det enkleste er kanskje å feste en lapp med telefonnr. på innsiden av vinduet, men det er "ingen" som har det. Er det noen som har meninger om dette? Kanskje det kan komme en "standard" måte å gjøre dette på i løpet av denne tråden, eller gode grunner til å ikke gjøre det.  :smiley:

Jeg synes dette er en god løsning med telefonnummer på båten!

Har hatt dette selv også, men ikke blitt ringt til enda! :smiley:

Men en god løsning er det!

Har vært inne på samme tanke selv. Skulle det skje noe og noen vil hjelpe kan det være lurt å være lett tilgjengelig. Reddet en seilbåt i sommer som lå fortøyd men der seilet hadde slått seg ut og deretter fortøyningene hadde slitt seg. Båten lå å gnade uten fendere. Det gikk greit, men det hadde vært greit om det sto et telefonnummer i vinduet!

På opplagsplassen har de fleste telefonnummer på en lapp eller skrevet på selve krybba, men det hadde ikke vært dumt å praktiserer det samme på brygga også.

På slutten av sesongen 2004 var det en liten åpen båt med en ganske stor motor på som gikk ned ved brygga rett utenfor båtplassen min. Den hang kun i fortøyningene. Klarte å lese av reg nr, og ringte inn dette nr til Politiet som fant navnet på eier. De kontaktet så eieren for å informere han om det kjedelige. Enkelt å kunne ringe dit. De tar slike henvendelser seriøst, og gir raskt melding til eier.

GeV

Mvh

`MINA`

På slutten av sesongen 2004 var det en liten åpen båt med en ganske stor  motor på som gikk ned ved brygga rett utenfor båtplassen min. Den hang kun i fortøyningene. Klarte å lese av reg nr, og ringte inn dette nr til Politiet som fant navnet på eier. De kontaktet så eieren for å informere han om det kjedelige.  Enkelt å kunne ringe dit. De tar slike henvendelser seriøst, og gir raskt melding til eier.

GeV

Og nå kan vi jo bruke Redningsselskapets Sikkerhets- og Småbåtregister (RSSR) til dette. :wink:

Måtte bare få sagt det. :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Trondheim Båtforening praktiserer en ordning der hver båtplass har en laiminert lapp med navn og telefonnr til den som disponerer plassen. Dette funker i utgangspunktet greit, men det er ikke alle som tar seg bryderiet med å feste sin lapp når de får tildelt plass. Likeledes er det mange plasser som er leid ut, og dermed blir det litt værre å finne riktig eier.

Selv har vi praktisert en ordning med gul-lapper på innsiden av ruten med mobilnummeret på. Disse har blitt ganske så falmet etterhvert, og nå har jeg laget Dymo-lapper med båtens navn, VHF kallesignal og mobilnummer. Så kan gode hjelpere, dersom behovet oppstår, nå oss også når vi ligger andre steder enn i hjemmehavnen.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det virker underlig på meg at båtforeningene ikke vet hvem som har de forskjellige båtplassene. Det må jo være tragisk at du ikke vet hvem som har båten ved siden av deg. Derfor forstår jeg ikke helt dette med verken registrering eller telefonnummer synlig på båten. Det er jo mulig at jeg bare dum nå, men etter fler og tyve år med båt, har jeg aldri sett dette som et problem

Det virker underlig på meg at båtforeningene ikke vet hvem som har de forskjellige båtplassene. Det må jo være tragisk at du ikke vet hvem som har båten ved siden av deg. Derfor forstår jeg ikke helt dette med verken registrering eller telefonnummer synlig på båten. Det er jo mulig at jeg bare dum nå, men etter fler og tyve år med båt, har jeg aldri sett dette som et problem

Det var vel ikke slik å forstå at foreningen ikke vet hvem som disponerer plassen. Men dersom et hvilken som helst medlem oppdager noe med en annen båt så er det tungvindt å først måtte ringe foreningens havnesjef slik at den slår opp i papirene... Hvis man da får tak i vedkommende

Det var vel ikke slik å forstå at foreningen ikke vet hvem som disponerer plassen. Men dersom et hvilken som helst medlem oppdager noe med en annen båt så er det tungvindt å først måtte ringe foreningens havnesjef slik at den slår opp i papirene... Hvis man da får tak i vedkommende

Ja nettopp, og ikke minst dersom båten ligger ved en gjestehavn, serviceplass, o.l.

Jeg syntes dette var et godt tips.

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Hei. Båtforeningen hos oss vet alltid hvem sine båter som ligger hvor, men de har ikke åpent hele døgnet på havnekontoret. Tanken bak dette var bare hvis noen brydde seg om litt flere enn seg selv og de to nærmeste båtene. (Det er heller ikke hver sesong jeg treffer han i nabobåten). Og om noen har dårlige erfaringer med å sette på tlf.nr. Av og til kan det gå noen uker mellom hver gang folk kontrollerer om alt er ok.

Det må jo være tragisk at du ikke vet hvem som har båten ved siden av deg.

Kjenner de fleste båtene i båthavna jeg ligger (lita privateid havn med ca 80 båter), bruker mye tid der om vår sommer, høst og nå i vinter etter som at båten ligger i opplag der. Den ene båten som ligger nærmest meg har jeg aldri sett folk i løpet av de 2 årene jeg har hatt båtplass der. Båten blir satt ut om våren og tatt opp om høsten, det er de to eneste gangene båten er i bruk i løpet av året. Det er kanskje tragisk at jeg aldri har sett noe menneske der i løpet av sommeren, selv synes jeg det er mere tragisk at båten ikke blir brukt.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Her hvor jeg har hjemmehavn, har vi et "kart" over havna slått opp på vaktbua, hvor hver plass er tegnet inn med navn på vedkommende som er tildelt plassen.

Der står også mobilnummer til bryggesjefen.

Videre så er kjenningsbokstavene mine godt synlig fra land. Siden jeg har radiostasjon, er båten søkbar på nettet. En kjapp telefon til nærmeste kystradio vil også kunne fortelle hvem eieren er.

Store Norske Kullseilingskompani.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...