Jump to content

Dykking i dårlig sikt


Bitteliten

Recommended Posts

Hadde to dykk i dag, siste del av de obligatoriske, norske ow dykkene. Siste dykket var et 2er dykk. 2 grader varmt i ludta,2 grader i vannet og 2 meter sikt ned til 14 meter.

 

Navigering utover gikk greit, men på vei tilbake ble det surr. Vanskelig når man ikke er kjent og ikke ser noe. :diving:

 

Hva gjør dere i slike tilfeller? Går man da opp til periskopdybde og får overblikk, eller holder man seg under vann?

 

Det jeg lærte er at jeg må planlegge bedre. Helst tegne et kart med lengder og kurser om jeg ikke er kjent.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På ukjent sted med dårlig sikt pleier jeg enten finne et sted på land der vannet ender i en krok, vik el. Ellers holder jeg utkikk etter gjenstand eller formasjon på bunn som skiller seg ut og noterer dybden. Evnt bygger noe selv. Ofte på mellom 10 og 15m. På vei tilbake går jeg opp på denne dybden i så god tid at jeg er sikker på å møte på dette ved å holde dybde langs land. På "rett ut fra land dykk" sørger jeg for å gå nok til venstre for gjenstanden, opp på riktig høyde og følge land til høyre.

Du bør uansett ha med bøye slik at du kan foreta oppstigning i åpent vann. Dette er standard i DIR rigg :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...