Jump to content

Gennaker - hvilke utstyr MÅ man ha ?

Rastløs

Recommended Posts

- Har anskaffet en gennaker. Båten er ikke utstyrt for dette foreløpig. Jeg har planlagt å montere pad eyes med blokker på hver side bak ved cocpit til linene som skal føres bakover. I tillegg har jeg montert baug"platform" med øye for en blokk til tack line. ...

Da kommer det store spørsmålet, må man ha en "tack line" som føres bak til cocpit, med dertil egnet avlaster, eller kan man bare feste gennakeren i en "fast line" på baugpeken (uten tilbakeføring til cocpit) ? ( Skjønner at trimme mulighetene da blir begrenset, men hva er mest vanlig og hensiktsimessig mon tro ?

Jeg kommer sannsynligvis kun til å bruke gennakeren i lett vind.

Du må ikke ha tackline, men det har sine fortrinn ved trim og håndtering. Med lang tackline kan du berge gennakeren alene, uten å forlate cockpit. Mener også det hjelper mye på hvor dypt du kan seile. Jeg har nå kjøpt en maksimalt flat gennaker og der skal forliket være stramt til enhver tid så dermed ikke særlig poeng med tackline på en slik gennaker...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Tack-line er et "must" hvis du ikke har strømpe. Uten strømpe slipper du tack-linen først, tar fatt i skjøret og sammler underliket før du slipper fallet og trekker gennakeren ned. På denne måte tar jeg ned min 75m¨2 gennaker ned alene uten problemer også i mye vind..

NB! jeg kaster fall og tack-line overbord og la dem slepe etter båten ret før jeg skal ta ned ganakkeren, på den måte hindre jeg "engelsk mann" og gennakeren ramler ikke i dekket med en gang.

Framtia: Nei, må slippe seilet forover og rundt ved jibbing, blir i trangeste laget ellers.

Nå seiler jeg 90 % alene, og velger derfor enkleste løsning.

Hadde jeg hatt en mann på fordekket og en til skjøtene i cockpit, ville det kanskje gått bra.

Skjøtene mine er 2 x båtlengde pluss litt til...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...