Rastløs Startet 4.Mars.2012 Del på Facebook Startet 4.Mars.2012 - Har anskaffet en gennaker. Båten er ikke utstyrt for dette foreløpig. Jeg har planlagt å montere pad eyes med blokker på hver side bak ved cocpit til linene som skal føres bakover. I tillegg har jeg montert baug"platform" med øye for en blokk til tack line. ... Da kommer det store spørsmålet, må man ha en "tack line" som føres bak til cocpit, med dertil egnet avlaster, eller kan man bare feste gennakeren i en "fast line" på baugpeken (uten tilbakeføring til cocpit) ? ( Skjønner at trimme mulighetene da blir begrenset, men hva er mest vanlig og hensiktsimessig mon tro ? Jeg kommer sannsynligvis kun til å bruke gennakeren i lett vind. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Kan jeg gratulere eller? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Rastløs Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 - he he nei. Dette er nok til 36´n. Greit å ha montert det grunnleggende utstyret, selv om det kanskje blir et bytte. Det kan jo fort gå litt tid før salg er et faktum, - og plutselig var halve sommeren gått. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 På Hulda står den fast i baugen. Hadde line akterut tidligere, og kommer nok til å reinstallere slik. Den første installasjonen undervurderte jeg, snøret ble nappet rett av. Hulda er en sedat dame som ikke liker å bli rugget på. Denslags krever større styrke i blokker og tauverk. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Du må ikke ha tackline, men det har sine fortrinn ved trim og håndtering. Med lang tackline kan du berge gennakeren alene, uten å forlate cockpit. Mener også det hjelper mye på hvor dypt du kan seile. Jeg har nå kjøpt en maksimalt flat gennaker og der skal forliket være stramt til enhver tid så dermed ikke særlig poeng med tackline på en slik gennaker... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bjørkski Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Tack-line er et "must" hvis du ikke har strømpe. Uten strømpe slipper du tack-linen først, tar fatt i skjøret og sammler underliket før du slipper fallet og trekker gennakeren ned. På denne måte tar jeg ned min 75m¨2 gennaker ned alene uten problemer også i mye vind.. NB! jeg kaster fall og tack-line overbord og la dem slepe etter båten ret før jeg skal ta ned ganakkeren, på den måte hindre jeg "engelsk mann" og gennakeren ramler ikke i dekket med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Ok, siden det er strømpe på denne så kan jeg mao starte uten å ha montert tack line da. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Har tack line ført bakover til avlaster ved cockpit karmen, og via blokk kan den også håndteres på winch om behovet oppstår. På min båt må gennaker trimmes en del avhengig av vindvinkel, og tack line benyttes aktivt i den sammenhengen. Sitér dette innlegget Link to post
KOF_NOR Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Jeg vil absolutt anbefale en tackline tilbake til cockpit. Det er med denne du styrer "stramhet" på forlik og dermed kan ta høyde på en slør og stå bedre med vind i ryggen ved å slippe ut. Forskjellen er stor! Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Hva med en slik? http://www.seldenmast.se/frameset.cfm?id=6830 Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Framtia Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Arild Iversen: går det greit å jibbe på innsiden med den gennakerbommen? Hva slags lengde bruker dere på skjøtene, er 2 x båtlengde tilstrekkelig? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Arild Iversen Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Framtia: Nei, må slippe seilet forover og rundt ved jibbing, blir i trangeste laget ellers. Nå seiler jeg 90 % alene, og velger derfor enkleste løsning. Hadde jeg hatt en mann på fordekket og en til skjøtene i cockpit, ville det kanskje gått bra. Skjøtene mine er 2 x båtlengde pluss litt til... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Hva slags lengde bruker dere på skjøtene, er 2 x båtlengde tilstrekkelig? Regn 2,5 x båtens lengde Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Cerveza Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 (redigert) Jeg har 2 x båtens lengde på skjøtene og jeg skulle ønske jeg hadde 2,5. Jeg seiler mye alene og jibber forover og rundt. Jeg slet litt med at skjøtet havnet i vannet, så jeg har montert en liten tapp som fanger skjøtet foran baugspydet Redigert 4.Mars.2012 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Hva er vanlig å bruke av dimmensjon på fall, tack line og skjøter for en gennaker på en 36 fots båt. . ( 75 kvm i 0,9 OZ) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 jeg lurer også på optimal dimensjon på gennakerskjøter, er 10 mm passe? (125m2). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Adriana Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Kjøpte gennaker på rulle i fjor, ( ca 140m2 ) Leverandør anbefalte 12mm skjøter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.