BowFreak84 Startet 4.Mars.2012 Del på Facebook Startet 4.Mars.2012 Har hørt at det skal bringe ulykke og døpe om en båt, jeg er lite overtroisk av meg, men hadde vært artig og hørt om noen har noen erfaringer med dette? Har ingen båt for tiden selv, men leter etter ett passende prosjekt, og vil da kalle båten opp etter min datter som gikk fra oss så alt for tidlig. Men om samtlige som har døpt om båten sin har hatt mye uflaks etterpå så kan det vel hende det må revurderes... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 I hht. til gammel overtro er dette med å døpe om, ha med ryggsekk ombord, snakke om hest etc. ikke bra. Dog ble vel de fleste seilskuter som endret eier også døpt om. Stor sett så sakk dem. Men det gjorde de uansett. Så rent statistisk sett tror jeg du er på meget solid grunn om du døper om båten. Vi har hatt tre båter siden 1971: Caroline, som forble Caroline (etter bestemora til Arve Oppsahl) Sylfiden, som ble døpt om fra NN (forrige eier hadde begrenset fantasi i så måte) Hulda, som vi har bygget selv, (navnet etter bestemora til kona) Sylfiden seilte som en rakett, men ble utdatert på sett og vis. Etter at vi solgte denne svenske skjærgårdskrysseren, fikk den ny hjemmehavn i Tromsø. Ble seilt opp fra Son på to uker. Sommeren etter ble den seilt Tromsø, Magdalenafjorden (Svalbard), Bjørnøya, Tromsø. Ikke noe uflaks med den heller. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 (redigert) Du kan døpe om båten, men først da etter å ha avdøpt det gamle navnet. Redigert 4.Mars.2012 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
BowFreak84 Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Flott! :) Om noen har noen dårlige erfaringer så kunne det jo vært artig å høre dem å :) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Mye tull rundt dette. Må tro hva en vil. Har døpt alle båtene til Astor uten at vi har havnet i helv...e enda. Det var en som spurte når verdens undergang ville komme. Av svar fikk han 3 trilioner år. Han hørte dårlig og spurte om det var tre millioner år eller tre trilioner? Han fikk til svar tre trilioner. Å Guds sje-lov jeg trodde du sa tre millioner jeg! Ha en god kveld om du døper om båten eller ikke. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Salt Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Har hørt at det skal bringe ulykke og døpe om en båt, jeg er lite overtroisk av meg, men hadde vært artig og hørt om noen har noen erfaringer med dette? Ingen ulykke. Bare gi båten din nytt navn når du har skaffet den. Det går helt fint. Ingen seremonier, bare fjern det gamle navnet og monter det nye. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
littmild Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Skader vel aldri med en liten seremoni eller to? Selv holder jeg fast på gammel overtro, litt for å være på den sikre siden, men mest fordi jeg syns det er en artig del av den maritime kulturen. Man har jo ofte seremoni når man får et nytt barn, hvorfor ikke når man får en ny båt også? Minst like moro det. (Ifølge faren min, har ikke barn selv enda) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 En mistet datter må jo være det fineste og oppkalle båten etter Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Salt Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Man har jo ofte seremoni når man får et nytt barn, hvorfor ikke når man får en ny båt også? Et barn er et menneske som du og jeg, levende, varmt. En båt er en ting, som en bil, et hus. Ha gjerne en seremoni hvis du skal bytte navn på båten, men det jeg mente, var at det ikke spiller noen rolle for lykke/ulykke ved bruken av båten. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Worry II Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 En båt er en ting, som en bil, et hus. Båt er en hobby Nyinnkjøpt båt, ny eller gammel kan bytte navn om det gjøres omgående og kort sermoni holdes Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Et barn er et menneske som du og jeg, levende, varmt. Hehe, ja, mente det mest som en spøk. Forøvrig velger jeg, med all respekt, å ikke ta ditt ord for at det ikke bringer ulykke, syns det er greiest å være på den sikre siden. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
BowFreak84 Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 :) Ja, jeg har ikke tatt dette så seriøst selv, men det er jo litt morro og undersøke litt før man "tar sjangsen".. :) Sitér dette innlegget Link to post
yevensen Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Kanskje derfor den gamle Bastø fergen Vestfold beholdt navnet etter den kom til Italia Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Dette er alvorlige saker man ikke skal kjimse av. Jeg registrerer at Neptun ikke er nevnt et eneste sted ovenfor. Ved anskaffelse av vår første båt på noen år, en Joda 7900 var dette med navn et aktuelt tema. Navnet falt på Teia. Nå skulle det vise seg at rådene lød slik: Hold en høytidelig seremoni med Campagne og greier. Husk indelig å la Neptun få sin del. Vi tok nok litt mye av Campagnen selv for vi røk på en skikkelig smell. Brått ble 26 fot og rimelige driftskostnader til 37 fot med to driverk som koster mange ganger mer å drifte. Dette er sikkert straffen for å ikke la Neptun få sin del. Ved anskaffelsen av nevnte 37 foter ble forrige eiers navn på båten bevart da jeg frykter hva som man kan ende opp med av fot og kostnader. Så langt har dette gått helt fint...... Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.