Jump to content

Min Askeladden P66W 2011mod. m/ Suzuki DF115, Bygge/ modde tråd.

boati

Recommended Posts

Hei,

Har selv en P66 Pilothouse som jo er ganske lik din båt, blir spennende å følge med på dine prosjekter.

Selv har jeg montert Eberspacher D3 varmeapparat i min, har også lagt opp NMEA nettverk mellom motor og kartplotter for å få opp motordata. I tillegg har jeg kjøpt inn en ekstra vinduspusser som jeg håper å få montert etterhvert.

Plotteren min er en Simrad NSS7, den er for stor til å passe i instrumentpanelet. Har planer om å bygge dette om ved å fjerne original hastighetsmåler som jo er overflødig samt flytte drivstoffmåler over til styrbord side sammen med de andre instrumentene.

Ellers har jeg den første typen passasjerstol som har bare en rund "pølse" til ryggstø, denne er ukomfortabel så planen er å bytte den ut med den nye typen eller en helt annen stol.

Radar og AIS mottaker står også på litt mer langsiktig ønskeliste.

Lurer litt på hvorfor du vil bytte ut topp/ankerlys?

Og er det noe å hente på å montere ekstern GPS-antenne? Jeg får iallefall god presisjon på min GPS kun med intern antenne.

Helge O

Hei, ja de er rimelig like ja.

Hva slags slanger bruker du ifra diesel tank til d3'en? Jeg fikk den montert av selger da D2, pga hørt skrekkhistorier om eber når du fyrer på tomgang hele tiden.

Jeg gikk tom for juice på den nå rett før helgen med enda ca 2-3 liter på tanken. "Tosken" som monterte den hadde kuttet diesel supply slangen til ca 10cm, så den rekker ikke ned til halvfull tank :(

Så nå vurderer jeg å installere hele diesel tilførselen og tildels selve varmeren på ny selv.

Lurer litt på hvorfor du vil bytte ut topp/ankerlys?

Og er det noe å hente på å montere ekstern GPS-antenne? Jeg får iallefall god presisjon på min GPS kun med intern antenne.

Den virker ikke:), sikringen ryker hele tiden, MEN det er ikke derfor. Jeg skal montere Garmin 18HD oppå der, eller rett nedenfor, derfor tenkte jeg også og ha ekstern GPS antenne omtrent der.

Den interne fungerer utmerket på 720'en til nå.

Biltema selger forresten eksakt den samme, men dog bare i SORT. Nøyaktig den samme skriften oppå. Topp 360

Hvilken type vindusvisker gikk du for? og er du fornøyd med den som er montert?

Se forresten: Dyr

og: Billig :)

Selv har jeg sett på: 5L, 12v

Edit: Skriveleif

Redigert av boati (see edit history)

Plotteren min er en Simrad NSS7, den er for stor til å passe i instrumentpanelet. Har planer om å bygge dette om ved å fjerne original hastighetsmåler som jo er overflødig samt flytte drivstoffmåler over til styrbord side sammen med de andre instrumentene.

Sant så sant, de er også montert med god plass imellom seg, jeg begynner å gå tom for plass selv.

Gi beskjed om du ønsker noe vannkuttet, f.eks: 316, alu, plast etc. nytt dashbord etc. så kan vi ordne den biffen :p

img_4606.jpg

Edit: La til bildet.

Hva slags slanger bruker du ifra diesel tank til d3'en? Jeg fikk den montert av selger da D2, pga hørt skrekkhistorier om eber når du fyrer på tomgang hele tiden.

Jeg brukte de slangene som fulgte med Eberen, skrev forresten feil i forrige post. Jeg har også D2, ikke D3. Jeg bruker en 12 liters bensintank fra Biltema til dieselen. Boret ut hullet til bensinuttaket og monterte stigerøret der. Det går til ca 1 cm over bunnen i tanken.

Etter stigerøret kommer det noen cm med gummislange, så filter så pumpe og deretter pvc-slange frem til varmeren. Har fungert helt fint så langt.

Hvilken type vindusvisker gikk du for? og er du fornøyd med den som er montert?

Se forresten: Dyr

og: Billig :)

Jeg kjøpte en til vindusvisker identisk med den som stod i originalt, det er Vetus.

Bestilte motor og rustfri arm + rustfritt blad fra: http://www.vetus-shop.com/vetus-windscreen-wiper-motor-12v-25mm-p-390.html

Ble ikke så helt gale pris, og kvaliteten virker veldig bra.

Jeg er fornøyd med den originale, men båten har bare en enkel bryter med kun en hastighet. Motoren har 2 hastigheter så jeg vurderer å sette inn en ny bryter med 2 hastigheter + spyling. Og da kommer jo tipset ditt til spyler veldig godt med :thumbsup:

Lurer på om Nettbåt handler sine varer på biltema for så å jekke opp prisen :giggle:

Kjekt med mulighet for vannskjæring, jeg tenker å dekke instrumentbordet mitt med karbonfiber eller bare klistre på karbon-look i første omgang. Tror det bare er en fordel om instrumentbordet blir sort, gir mindre refleks og bryter litt med alt det hvite. Ble veldig fin den fronten til lyskasterstyringen din. Antar du jobber et sted hvor du kan produsere slikt?

Helge O

Heisan

Jeg har montert radar på min P66. Monterte den rett på targabøylen der lanternen sto. Dette er ikke helt upromlematisk, for bøylen er hull inni og en iallefall jeg måtte brule gjennomganger på de bakersete bolten. Monterte et helle dekslys under targabøylen for og fylle hullet jeg måtte sage for og komme til inne i targabylen.

2011-07-1621-37-55.jpg

Har også koblet mnea nett til motoren, montert structurscan, HDS10 og HDS5. Structrurscan fungerer som ethernet-router for displayene så jeg kan velge vilken skjerm jeg vil vise feks radar eller motordata på. Monterte Biltemas stereo, Denne kommer med fjernstyring, så selve stereoen er montert i den veggen der doet er montert på weekenden, og bare fjernstyringen er montert på dashbordet.

DSC_0895.jpg

Har heller ikke noe problem med interngps`en på instrumentene.

Fant i farten ikke noe bilde av lanterneløsningen min.

https://baatplassen.no/i/topic/64007-ny-askeladden-p66-pilothouse/page__view__findpost__p__1195950

Fent en link til et tidligere innlegg om radar og lanterne.

Edit:link

Redigert av Cannonfodder (see edit history)

Jeg brukte de slangene som fulgte med Eberen, skrev forresten feil i forrige post. Jeg har også D2, ikke D3. Jeg bruker en 12 liters bensintank fra Biltema til dieselen. Boret ut hullet til bensinuttaket og monterte stigerøret der. Det går til ca 1 cm over bunnen i tanken.

Etter stigerøret kommer det noen cm med gummislange, så filter så pumpe og deretter pvc-slange frem til varmeren. Har fungert helt fint så langt.

Ikke har de brukt stigrør hos meg, og kun en tykk sort gummi slange på alt ifra tank til eber.

Fuel pumpen og var montert med ca 5 grader som iflg. manualen er alt for lite. Min 15 gr. I grunnen rart jeg har hatt varme.

Så jeg spør igjen hvilken slange følgte med i settet? :) Jeg ser i manualen at det brukes tynn solid plast slange på de store trekkene og små biter sort gummi for å koble disse i sammen. Stemmer dette?

Jeg kjøpte en til vindusvisker identisk med den som stod i originalt, det er Vetus.

Bestilte motor og rustfri arm + rustfritt blad fra: http://www.vetus-shop.com/vetus-windscreen-wiper-motor-12v-25mm-p-390.html

Ble ikke så helt gale pris, og kvaliteten virker veldig bra.

Jeg er fornøyd med den originale, men båten har bare en enkel bryter med kun en hastighet. Motoren har 2 hastigheter så jeg vurderer å sette inn en ny bryter med 2 hastigheter + spyling. Og da kommer jo tipset ditt til spyler veldig godt med :thumbsup:

Lurer på om Nettbåt handler sine varer på biltema for så å jekke opp prisen :giggle:

Jeg ser nå at pilothouse har "stående" visker mens jeg med weekend har "hengende".

Kjekt med mulighet for vannskjæring, jeg tenker å dekke instrumentbordet mitt med karbonfiber eller bare klistre på karbon-look i første omgang. Tror det bare er en fordel om instrumentbordet blir sort, gir mindre refleks og bryter litt med alt det hvite. Ble veldig fin den fronten til lyskasterstyringen din. Antar du jobber et sted hvor du kan produsere slikt?

Stemmer det :) Vurderer også carbonlook, faktisk uten da og fjerne mine instrumenter først også, bare liksom tre det over.

Edit: Skriveleifer

Heisan

Jeg har montert radar på min P66. Monterte den rett på targabøylen der lanternen sto. Dette er ikke helt upromlematisk, for bøylen er hull inni og en iallefall jeg måtte brule gjennomganger på de bakersete bolten. Monterte et helle dekslys under targabøylen for og fylle hullet jeg måtte sage for og komme til inne i targabylen.

Edit:link

Se der ja :) Nice. Ja Mitt NMEA opplegg ligger på Gardermoen i avvente at syforenigen (LES: Tollen) skal bli ferdige.

bfbdea19.jpg

9e101830.jpg

a8df3ae0.jpg

Bortkastet med ekstern GPS antenne i den båten. Jeg har Lowrance LGC-3000 gps på taket, min NSS er satt opp til automatisk bruke den gpsen med best nøyaktighet, vilkårlig om den velger intern eller den på taket. Jeg har en Antares 650, så vi har lignende båter.

Bortkastet med ekstern GPS antenne i den båten. Jeg har Lowrance LGC-3000 gps på taket, min NSS er satt opp til automatisk bruke den gpsen med best nøyaktighet, vilkårlig om den velger intern eller den på taket. Jeg har en Antares 650, så vi har lignende båter.

Cluet var at når jeg får montert Radar, VHF, AM/FM, antennene står der oppe, så tenkte jeg at GPS ville drunke i signaler så lavt. I tillegg til Lyskaster, Stereo + VHF enhet montert. Derfor har jeg også Ekstern GPS.

Cluet var at når jeg får montert Radar, VHF, AM/FM, antennene står der oppe, så tenkte jeg at GPS ville drunke i signaler så lavt. I tillegg til Lyskaster, Stereo + VHF enhet montert. Derfor har jeg også Ekstern GPS.

Jeg har alt du lister unntatt stero samt mye annet elektrisk, men det gir selvsagt ikke problemer for GPS. H

He he. Det finnes en god unnskyldning for alt.

Når det gjelder ventilene, boati, kan jeg dessverre ikke svare deg. Jeg har ikke båten selv, ennå. At ventilene skal ha links høres derimot litt underlig ut.

Nei jeg aner ikke, har prøvd normal vei, de sitter bom fast, links da løsner knotten :p Kanskje jeg må bruke makt :rolleyes:

Så jeg spør igjen hvilken slange følgte med i settet? :) Jeg ser i manualen at det brukes tynn solid plast slange på de store trekkene og små biter sort gummi for å koble disse i sammen. Stemmer dette?

Jeg ser nå at pilothouse har "stående" visker mens jeg med weekend har "hengende".

Følgende slanger var med i Eberspacher monteringssett: Stigerør i messing med rustfri gjennomgang og ekspansjonsplugg i nylon. Diverse korte gummislanger og en lang tynn pvc slange. Alle nødvendige slangeklemmer, filter og pumpe. Virker fornuftig med den tynne PVC-slangen, den er solid og det skal mye til for å blokkere den pga klem eller knekk. I tillegg kan man se om drivstoffet og evt. luftbobler er på vei gjennom systemet.

Stemmer at viskerne er montert ulikt, er litt problematisk å få montert visker nr 2 på pilothouse. Tror jeg må lime inn en liten kryssfinerplate for å få festet motoren skikkelig da den ene enden av motoren vil bli hengede i løse lufta.

Helge O

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...