Jump to content

Sea Ray fra USA?

olpi

Recommended Posts

Er det noen på forumet som har kjennskap til firmaene som hyppig annonserer SEA RAY båter fra USA på FINN?

Det er 2 firmaer, ett i Trondheim (American Yacht Norway) og ett i Tistdedalen (Indux Trading)(Østfold) som annonserer båter fra USA til salgs.

Alle selges jo med bensinmotor, eventuelt uten motor. Levert til Gøteborg, ferdig tollet og CE godkjent... .

Ble bare nysgjerrig på om noen her har kjøpt båt av dem, og eventuelt erfaringer (postive/negative).

:fishing:

Ferdig CE Godkjent :confused:

Det har vært masse skrevet og fortalt om CE godkjenning av bruktbåter fra USA på forumet. Om du finner brukernavn HarBayliner og søker på hans tråder vil du finne litt info - jeg gjorde det litt enkelt her er tråden om Import av Bayliner . Det er masse svindel med CE merking, og i Sverige har myndighetene offentlig advart folk mot denne form for svindel.

Om Tollvesentet finner ut at CE merkingen ikke er korrekt er det ditt ansvar å få dette i orden - ikke de som har solgt båten til deg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg var SVÆRT nære på å kjøpe båt av Indux for et halvår siden men det tok ikke mange minuttene etter kontrakten var mottatt før jeg ombestemte meg. Kontrakten sa KLART og TYDELIG at JEG hadde ALT ansvar både for transport, CE-merking+++ og Indux hadde INTET ansvar. Hva tar de da hundre laken for.........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

OLPI, sjekk ut et par enkle ting:

1) Hvis du må forskuddsbetale, be om en ubetinget bankgaranti for innbetalingen; dvs. for at du får pengene igjen dersom du ikke får båten levert ihht. det som er avtalt.

2) Hvis ikke båten leveres ferdig CE-merket/godkjent med alle avgifter betalt; hopp over formidleren eller hva det nå er og reis til USA og kjøp den selv. Garanterer at du finner nøyaktig den samme båten i salgsannonser på Internet og kan kjøpe den like lett som importfirmaene kan.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

OLPI, sjekk ut et par enkle ting:

1)  Hvis du må forskuddsbetale, be om en ubetinget bankgaranti for innbetalingen; dvs. for at du får pengene igjen dersom du ikke får båten levert ihht. det som er avtalt.

2)  Hvis ikke båten leveres ferdig CE-merket/godkjent med alle avgifter betalt; hopp over formidleren eller hva det nå er og reis til USA og kjøp den selv.  Garanterer at du finner nøyaktig den samme båten i salgsannonser på Internet og kan kjøpe den like lett som importfirmaene kan.

Takk for innspill. Kjøper nok ikke av noen av dem. Kan nok imidlertid hende jeg kjøper Sea Ray som jeg anser for å være et av de bedre Amerikanske merkene.

Noen her som har Sea Ray? ... og som kanskje har byttet fra bensin til diesel. Liker Sea Ray 290. De nyere modellene uten mulighet til å gå langs siden (ingen dollbord) liker jeg ikke så godt. Åpen pulpit ville jeg også ha fikset med.... .

:fishing::fishing:

Takk for innspill. Kjøper nok ikke av noen av dem. Kan nok imidlertid hende jeg kjøper Sea Ray som jeg anser for å være et av de bedre Amerikanske merkene.

Noen her som har Sea Ray? ... og som kanskje har byttet fra bensin til diesel. Liker Sea Ray 290. De nyere modellene uten mulighet til å gå langs siden (ingen dollbord) liker jeg ikke så godt. Åpen pulpit ville jeg også ha fikset med.... .

:fishing:  :fishing:

Jeg har Sea Ray kjøpt fra USA for noen år siden. Jeg kom over et veldig billig lettere objekt med defekte bensin motorer på National Liquidators

Dette er et firma som selger inkassobåter for banker og noen skadebåter for forsikringsselskaper. Jeg kjøpte min båt før sjøfartsdirektoratet innskjerpet reglene om CE merking slik at jeg hadde ikke noen problemer med dette.

Vel min båt er jo for gammel å regne (1978) sammelignet med de nye Sea Ray båtene, blant annet 290 som du har kikket litt på. I min båt var det to Mercruiser V8 230 hk (Chevy 350 blokk) som var defekte. Jeg fikk båten levert Gøteborg og tok ut motorene der, plukket av mariniseringen og gearbox, tok resten med til moderlandet. Betalte moms og 5% toll(dette var før toll på båt og båtutstyr ble fjernet, dette ble forøvrig fjernet i 2002)

Nå er to stk VP 41 motorer på vei over dammen, disse vil passe greit i båten. Det blir ikke danseplass rundt motorene, men ikke halvgalt heller... Tror jeg da.. :rolleyes: Det er jo en liten båt jeg har, så det er vel ikke annet å vente. Sea Ray 290 har vel drev, mens jeg har akseldrift og midtmonterte motorer.

Sea Ray er i allefall solid bygget båt, med skikkelige flotte detlajer over alt. Det er en meget gjennomført båt, men den er tung. Min 30 foter veier nesten 4500 kg uten motorer og drivstoff/vann, driftsklar veier den nok rundt 6000kg ++ Dette er samme vekten som dagens båter på mange og tredve fot veier. Dog har jeg takterrasse på båten, men den veier ikke så mye ( to mann løftet den greit av)

Nå skal jeg ikke uttale meg om de andre amerikanske båtene, men at Sea Ray er en meget bra båt er det ikke noe tvil om. Skal du kjøpe båt så bestill en flybillett over dammen og reise over og se på det du vil kjøpe. Det er en rimelig forsikring (5000kr). Det kan du forøvrig også forlange om du velger å bruke en av de norske "firmaene" som operer i markedet. Dra og se på båten uansett. Finnder du noe bra hos National Liquidators

Så kan jeg bidre med litt hjelp til å få noen til se på båten for deg, men uansett så anbefaler jeg turen over, kan kombineres med innkjøp ev plotter og billetten er innspart.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har Sea Ray kjøpt fra USA for noen år siden. Jeg kom over et veldig billig lettere objekt med defekte bensin motorer på National Liquidators

Dette er et firma som selger inkassobåter for banker og noen skadebåter for forsikringsselskaper. Jeg kjøpte min båt før sjøfartsdirektoratet innskjerpet reglene om CE merking slik at jeg hadde ikke noen problemer med dette.

Vel min båt er jo for gammel å regne (1978) sammelignet med de nye Sea Ray båtene, blant annet 290 som du har kikket litt på. I min båt var det to Mercruiser V8 230 hk (Chevy 350 blokk) som var defekte. Jeg fikk båten levert Gøteborg og tok ut motorene der, plukket av mariniseringen og gearbox, tok resten med til moderlandet. Betalte moms og 5% toll(dette var før toll på båt og båtutstyr ble fjernet, dette ble forøvrig fjernet i 2002)

Nå er to stk VP 41 motorer på vei over dammen, disse vil passe greit i båten. Det blir ikke danseplass rundt motorene, men ikke halvgalt heller... Tror jeg da.. :rolleyes: Det er jo en liten båt jeg har, så det er vel ikke annet å vente. Sea Ray 290 har vel drev, mens jeg har akseldrift og midtmonterte motorer.

Sea Ray er i allefall solid bygget båt, med skikkelige flotte detlajer over alt. Det er en meget gjennomført båt, men den er tung. Min 30 foter veier nesten 4500 kg uten motorer og drivstoff/vann, driftsklar veier den nok rundt 6000kg ++ Dette er samme vekten som dagens båter på mange og tredve fot veier. Dog har jeg takterrasse på båten, men den veier ikke så mye ( to mann løftet den greit av)

Nå skal jeg ikke uttale meg om de andre amerikanske båtene, men at Sea Ray er en meget bra båt er det ikke noe tvil om. Skal du kjøpe båt så bestill en flybillett over dammen og reise over og se på det du vil kjøpe. Det er en rimelig forsikring (5000kr). Det kan du forøvrig også forlange om du velger å bruke en av de norske "firmaene" som operer i markedet. Dra og se på båten uansett. Finnder du noe bra hos National Liquidators

Så kan jeg bidre med litt hjelp til å få noen til se på båten for deg, men uansett så anbefaler jeg turen over, kan kombineres med innkjøp ev plotter og billetten er innspart.

Tusen takk for at du deler dine erfaringer med meg/oss. Du skriver at du venter 2 stk 41 motorer "over dammen". Du har altså kjøpt de i USA?

Kan det være lurt å få installert/byttet til dieselmotor i USA før båten sendes til Norge??

Har fått beskjed om at motorrommet i 290 er relativ kort, og at det bør være en V-motor(diesel) for at det skal bli plass.

Vet forøvrig at det er drev som du påpeker. Skulle jo helst hatt fast aksel. Hva det blir til får tiden vise. Jeg er bar ute å :fishing: (fisker) etter opplysninger foreløpig. Plutselig dukker det kanskje opp en båt som vi slår til på. :smiley:

Tusen takk for at du deler dine erfaringer med meg/oss. Du skriver at du venter 2 stk 41 motorer "over dammen". Du har altså kjøpt de i USA? 

Kan det være lurt å få installert/byttet til dieselmotor i USA før båten sendes til Norge??

Har fått beskjed om at motorrommet i 290 er relativ kort, og at det bør være en V-motor(diesel) for at det skal bli plass.

Vet forøvrig at det er drev som du påpeker. Skulle jo helst hatt fast aksel. Hva det blir til får tiden vise. Jeg er bar ute å  :fishing:  (fisker) etter opplysninger foreløpig. Plutselig dukker det kanskje opp en båt som vi slår til på. :smiley:

Ulempen på noen av de amerikanske båtene er som du selv sier at motorommet er kort, og skal man unngå å dele køyeplass i midtkabinen med den så trenger man en kort sak. Mener vel ganske sikkert at rekke 4'erne vil passe inn, de er jo ikke stort lengere enn V8'ern. Blir kanskje litt lite effekt, men Yanmar har jo sin 4LHA serie som gir en 230-240 gamp. Dette er vel et alternativ.

Jeg kjøpte mine 41 motorer i USA, men det er fordi jeg er bosatt i utlandet og tar dette med hjem som flyttegods.. slipper da hk avgiften om moms, blir jo noen kroner spart. Jeg har også restriksjoner i motorrommet, men det er stort sett i høyden.

Om det lønner seg å kjøpe motor i USA, vel det kan det jo gjøre. Mercruiser er jo rimelig der og de har jo jaget 200 hester ut av 2.8 literen, det er jo også en 4 syl. Den passer også rett på drevet, men utveskling vet jeg ikke... HK avgiften tilkommer jo, men momsen kan du jo unngå ved å montere motoren i båten før du skiper den hit. Da har du jo kjøpt båt med motor og betaler moms av kjøpesummen... og frakten... Problemet er CE merkingen, men en relativt ny Sea Ray så kan man jo kontakte produsenten verdørende CE merking, det kan jo være de er behjelpelig. HIN nummer har jo Sea Ray hatt i 30 år så det er jo ikke problem, det er til og med skrevet slik som eu direktivet foreskriver også.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

:fishing:  :fishing:

Hei, jeg har en Sea Ray 290 - 1997 modell (se bilde). Den er ikke bruktimportert. Kjøpte båten i sommer, så jeg har begrenset brukserfaring, men så langt er jeg veldig godt fornøyd! God plass - total lengde er 9,65 og bredde er 3,10 - mao er den større en den nye Sea Ray 315. Midtkabinen har skikkelig dør, og det er dobbeltkøye i pigg, og en singelkøye som trekkes ut vis a vis pentry.

Jeg har en Mercruiser 7.3l dtronic på 270 hk m/bravo 3X. Båten er tung (ca 5 tonn) og den har spist endel bravo 3 drev vet jeg...

Motorrommet er som det sies relativt kort. Min motor er jo en V8, og det går greit. Vet også om flere som har to rekkefirere - så det skal også være bra. Ellers er det en svært solid og etter mine begreper velbygd båt som jeg trygt anbefaler!

Du kan jo ta kontakt med gutta hos importøren på Husvikholmen Marina i Drøbak - hyggelige folk som stiller opp!

Selv ser jeg frem til en ny sesong hvor jeg virkelig får prøvd båten! :flag:

Ikke kjøp uten å lese denne!!

http://www.yachtsurvey.com/articleslist.htm :eek:

Har lest flere av artiklene, og det ser ut til å være godt begrunnede og dokumenterte konklusjoner i dem. Selv om en del av artiklene er noen år gamle så får man unektelig noe å tenke på.

Leste bl.a. om det med faren med å bruke av balsatre som "pålegg" i sandwichkonstruksjonen. Flere bruker det bl.a. Jeannau og Sea Ray... . Tvilsomt at noen går ned på glassfibertykkelsen når balsatre benyttes. :nono:

Redigert av OLPI (see edit history)

Har du lest artiklene om SR 290, 2 stk her: http://www.yachtsurvey.com/articleslist.htm

Du kan også lese artikkelen om Sea Ray og deres bruk av balsatre i bunnen.

Det klages en del og hva synes du om disse tingene som det klages på??

Jeg har skummet igjennom - artiklene gjelder eldre typer,og jeg er usikker på om det gjelder min modell. Det kom en modellendring for 290 i 1997 (den jeg har) du ser det spesielt på den omvendte targabøylen og badeplattformen.

Som jeg skrev er min båt tung - og virker solid og kompakt. Ingen ting som rasler eller lager lyd selv i høy sjø.

Når det gjelder balsa i bunnen har jeg ingen anelse om hvorvidt det er det, og i såfall hvilken risiko det gir. Det er imidlertid montert innvendig giver på ekkoloddet som vel burde være vanskelig dersom det var balsa??

Nå må jeg vel forhøre meg litt om dette...... :headbang:

Jeg har skummet igjennom - artiklene gjelder eldre typer,og jeg er usikker på om det gjelder min modell. Det kom en modellendring for 290 i 1997 (den jeg har) du ser det spesielt på den omvendte targabøylen og badeplattformen.

Som jeg skrev er min båt tung - og virker solid og kompakt. Ingen ting som rasler eller lager lyd selv i høy sjø.

Når det gjelder balsa i bunnen har jeg ingen anelse om hvorvidt det er det, og i såfall hvilken risiko det gir. Det er imidlertid montert innvendig giver på ekkoloddet som vel burde være vanskelig dersom det var balsa??

Nå må jeg vel forhøre meg litt om dette...... :headbang:

Ingen fare med Balsatre i bunnen så lenge glassfiber er tykk nok (inne/ute).

Slik jeg forsto artikkelen om dette så hevdes det at Sea Ray har gått ned på tykkelse på glassfiber. Det kan de gjøre ta balsatre vil hjelpe til å holde skroget stivt. Ulempen er at det lettere kan trenge inn vann og det blir visstnok veldig kostbart å reparere.

Når det er sagt så er disse artiklene laget av en person så de må ikke oppfattes som noen fasit.

Så da de monterte thruster i en Jeanau (staver det sikkert feil). Der var også brukt balsatre. Glassfiberen virket derimot tykk også.

Du får montere thruster så får du kontrollert :lol: .. Bare tuller. Tror ikke du har noe som helst å frykte.

Hva kan forresten gjøres for at drevet skal holde da?

Synes nesten alle har problemer med drev jeg, særlig de med dieselmotor.

Enten må clutcher/koner byttes eller så må hele drevet "overhales". Dyrt blir det ofte.

Ikke mange år går det mellom hver gang det må gjøres heller.

Rart ikke man kan lage noe skikkelig solid som holder til kraftige diesler i mange år??

Det finnes, markedsføres under navnet "strak aksel".

Geir

:wink: Enig. Har selv bare hatt strak aksel, men det er også mange fordeler med drev. Både mht til plass ombord og manøvreringegenskaper. Ulempen er holdbarhet og at det ofet blir dyrt (som er en følge av det første).

Så vidt jeg vet er det størst problemer med Yanmar 7.3 disel og brav 3 på tunge båter - over 4 tonn. Dette særlig pga denne motorens dreiemomentkurve. Uansett har det havarert mange Bravo 3 drev på tunge båter med store dieselmotorer.

Bravo 3 drevet blir svært varmt, og det har etterhvert blitt vanligere å montere drevdusj for å kjøle ned den delen av drevet som er over vann når båten planer. Jeg har Bravo 3X som er forsterket, men drevdusj skader i allefall ikke, så det har jeg tenkt å få det på plass før sesongen... Se ellers her:

http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...783&hl=drevdusj

Ellers er det alle mulige meninger om Bravo 3 på tunge båter - fra at det ikke er noe problem med riktig vedlikehold, til at det vil havarere etter kort tid...

Tilbake til emnet Sea Ray så finnes det manualer til de fleste modellene fra Sea Ray for nedlasting her:

http://international.searay.com/owners_manuals.asp?tab=5&

Så vidt jeg vet er det størst problemer med Yanmar 7.3 disel og brav 3 på tunge båter - over 4 tonn. Dette særlig pga denne motorens dreiemomentkurve. Uansett har det havarert mange Bravo 3 drev på tunge båter med store dieselmotorer.

Bravo 3 drevet blir svært varmt, og det har etterhvert blitt vanligere å montere drevdusj for å kjøle ned den delen av drevet som er over vann når båten planer. Jeg har Bravo 3X som er forsterket, men drevdusj skader i allefall ikke, så det har jeg tenkt å få det på plass før sesongen...  Se ellers her:

http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...783&hl=drevdusj

Ellers er det alle mulige meninger om Bravo 3 på tunge båter - fra at det ikke er noe problem med riktig vedlikehold, til at det vil havarere etter kort tid...

Tilbake til emnet Sea Ray så finnes det manualer til de fleste modellene fra Sea Ray for nedlasting her:

http://international.searay.com/owners_manuals.asp?tab=5&

Det har i hvertfall veldig bra dokumentasjon på båtene. Både tegninger og tekniske skjemaer.

Sjekket litt på denne, som visstnok er det minste manualen :yesnod: : http://international.searay.com/Archives_M...0_Sundancer.pdf

Redigert av OLPI (see edit history)

Ingen fare med Balsatre i bunnen så lenge glassfiber er tykk nok (inne/ute).

http://www.yachtsurvey.com/searay_balsa_core_bottoms.htm

http://www.yachtsurvey.com/Fiberglass_Boats.htm

http://www.yachtsurvey.com/articleslist.htm

(Legg merke til at artiklene om sandvichkonstruksjon er skrevet på grunnlag av orkanskadde båter i Florida)

Glassfiberarmert polyester er aldri vanntett! Blir temmelig tungt med balsatre innenfor da.

Hydraulisk erosjon er heller ikke noe man ønsker i skroget:

"What you see there is a bottom laminate that was in the process of completely disintegrating. The reason is that once water gets into a core, a phenomenon called hydraulic erosion takes place. Due to the slamming and pounding of the hull bottom on the sea surface, water contained within a laminate or core will be compressed by the flexing laminate structure. Thus, the bottom literally becomes a diaphragm pump.

Once ply separation occurs, the impacts of hull against water creates hundreds of pounds of hydraulic water pressure within the laminate. The pressure is so strong that it will erode the plastic and shred the glass fibers. And that is exactly what you see in that photo. A hull laminate that has been reduced to a slurry of plastic particles shreds of glass fibers, much like the way the Colorado river carved out the Grand Canyon."

http://www.yachtsurvey.com/cored_hull_bottoms.htm

Det er åpenbart ulike meninger om dette - med så mange ti tusenvis av båter med denne konstruksjonen er det neppe noen overhengende fare for problemer..... Husk at Sea Ray er verdens største produsent av lystbåter helt fra 70' tallet og neppe hadde overlevd ved å levere dårlige produkter! Etter et kjapt nettsøk ser jeg at veldig manga andre båtprodusenter har benyttet samme metode.

Se ellers:

http://www.baltek.com/products/egbc/wateregb.html

Klikk på 2. bilde ovenfra på høyre side av skroget på en Sea Ray. Båten ble sjekket først etter fem mndr, og så etter fem år - uten at vannet hadde trengt særlig inn. Da var balsaen totalt blottlagt..

Jeg tror derfor ikke engang jeg gidder å sjekke om det er balsa i båten min......

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...