Jump to content

Sea Ray fra USA?


olpi

Recommended Posts

Det er åpenbart ulike meninger om dette - med så mange ti tusenvis av båter med denne konstruksjonen er det neppe noen overhengende fare for problemer..... Husk at Sea Ray er verdens største produsent av lystbåter helt fra 70' tallet og neppe hadde overlevd ved å levere dårlige produkter! Etter et kjapt nettsøk ser jeg at veldig manga andre båtprodusenter har benyttet samme metode.

 

Se ellers:

 

http://www.baltek.com/products/egbc/wateregb.html

 

Klikk på 2. bilde ovenfra på høyre side av skroget på en Sea Ray. Båten ble sjekket først etter fem mndr, og så etter fem år - uten at vannet hadde trengt særlig inn. Da var balsaen totalt blottlagt..

 

Jeg tror derfor ikke engang jeg gidder å sjekke om det er balsa i båten min......

Du har nok neppe balsa under vannlinjen i båten din siden Sea Ray kun brukte dette på båter mellom 40 og 55 fot mellom 1995 og 2002. De har brukt balsa i dekk og skutesider tidligere, men ikke i den delen av skroget som er under vann, også dette for større båter.

 

Bruken av balsa som kjerne materiale gjelder først og fremst for større båter, over 40 fot for å redusere kostnader og vekt. Drivkraften her er nok redusksjon av kostnader. :puke:

 

Det er nok ikke noen grunn til å bekymre seg så veldig mye for oss med småbåter under 40 fot :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

..... "Glassfiberarmert polyester er aldri vanntett! Blir temmelig tungt med balsatre innenfor da."......

 

Det er vel av den grunn man benytter primer (lightprimer/antipest) for å få det mest mulig tett.

 

Hadde det med bruk av balsatre vært noe problem hadde man sikkert ikke brukt det.

 

Blir vel bra dokumentert her:

 

End grain balsa as a core material has been used to build boats and chemical storage tanks for over 50 years. During this time, end grain balsa has proven itself to perform exceptionally well in wet and harsh environments.

The integrity of the sandwich structure as a whole determines the potential for water-related problems with end grain balsa. If the skins are of good quality and have been properly attached to the core, end grain balsa will not absorb water. If the skin is locally compromised, water will not travel from the damaged area across the grain of balsa.

 

Independent and exhaustive tests over the last 40 years have been conducted by the US Forest Products Laboratory, US Navy's Bureau of Ships, Lloyds Register of Shipping and respected production boat builders Tillotson-Pearson and Brunswick Inc., Sea Ray division. Our R&D department recently completed a 14 year long study on water permeation of sandwich lamination. These tests all confirm that when the end grain is sealed by the face skins, water will not travel across the grain of balsa. (For more information, click on the images to the right).

 

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er i hvert fall minst en Nimbus 4000 som har delaminert i sandwich-bunnen med rettssak mellom kjøper og selger til følge. Retten kom til at båten (som var ca. 10 år gammel) da hadde kommet så langt i sitt livsløp enn at delamineringen ikke var mer enn kjøperen måtte regne med. :puke:

 

Det var ikke min sak og dommen danner neppe noen bindende presedens --- resultatet er jo ganske skremmende. Båt til over en mill går i oppløsning i bunnen, og da er den "liksom" ikke i vesentlig dårligere stand enn kjøperen kunne vente --- ingen god løsning, nei! :smash:

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Der sto det jo egentlig klart og tydelig at strukturen må være uskadet of at balsaen må være forseglet for å unngå problemer.

Sandwich under vannlinjen er no-no. (Generellt sagt).

 

Alt innlaminert treverk er en tikkende bombe som før eller senere tar livet av båten.

 

Gamle With-joller ble kastet fordi den innlaminerte treplata i speilen råtnet.

Jfr. alle prosjektene som er på gang med renovering av gamle plastbåter, hva gjør man? Jo bytter ut ødelagt innlaminert treverk.

Seilbåter med balsa i dekk, vil før eller senere få problemer med akkurat det.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Alt innlaminert treverk er en tikkende bombe som før eller senere tar livet av båten.

Helt enig! Eneste laminatmateriale jeg kommer på i farten som ikke trekker vann, er Divinycel!!

Balsa trekker vann!!! Plastskum (isoporlignende) som fyllmateriale blir også bløtt!

( Har tatt hull på Shetland-båt (i forb. med montering av ekkolodd) med tre- og plastskum mellom skrogene, og DET materialet var tungt!!! (av vann!!))

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delamering mellom balsa og glassfiber under vannlinja på större Sea Rays var et hett debattert emne i amerikanske fora for et par å siden. Det ser ut til at Sea Ray har gjort mye for å fixe de problemene de hadde, og det skal de ha ros for. Powerboat Reports fulgte denne debatten til en viss grad. Her er et utsnitt av en av de artiklene de hadde om emnet:

 

http://www.powerboat-reports.com/pub/16_2/...res/5303-1.html

 

Kåre

Redigert av Kare_L (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...