snorken Startet 5.Mars.2012 Del på Facebook Startet 5.Mars.2012 Nå skal jeg i båten og ta ut dynamoen. For noen år siden fikset det med en m5 rustfriskrue igjennom diodebroa ( +polen var løsnet i broa). Hadde i helga belastningsprøve dvs., slo på alt som var, og etter en stund falt spenningen til under 12V. Jeg tror det er noe som går varmt og øker motstanden slik at spenningen går ned. Stoler heller ikke på regulatoren. Så hvor får man kjøpt ny? Har en manisk trang til å reparere slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Hallo! Dette bør være interssant lesing for deg. Link Mulig jeg kan hjelpe med tips om regulator, send meg en IM om hvor i landet du bor. /Shalom Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Det ser ut som tilkoblingen merket AL er det samme som W. Stemmer det? Skal lodde løs ledningene på diodene og teste om de er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Kanskje du kan prøve denne: http://www.gudbrandsdal-trading.no/ Han skal være en guru på området, men trolig smartere å få seg en erstatningsgenerator. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Lucas 11AC er vel ikke så spreke saker, mener å minnes at den gir max 35A? Jeg ville ha byttet til noe nyere på 60-70A... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Smaapala Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Hei Om du slo på alt som var kan det hende at du overskred det som dynmoen kan gi? Målte du på batteri eller på instrument i dash bord? Leste du av på dash bord må du ta hensyn til spenningsfall i kabler. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Har bestilt ny generator på 90A. Da må en vel gå opp i dim. på kablene, +-kabelen fra dynamoen til batteriene og -kabelen fra batteriene til gods. Jeg har noe 90 kvadrat sveisekabler som må kunne brukes til det formålet. Regner med at hovedstrømbryterne tåler dette. ( Temperaturføler på hovedstrømbryterne ) Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 (redigert) Nå er Lucasen reparert. En løs ledning på en av diodene og en diode som ikke hadde kontakt med godset i diodebroa. Presset den ut litt og på plass igjen. brudd på kobbertråden til Al-uttaket ( W til turteller??). Kanskje test i morgen. Bare det holder i garantitiden, for den går ut når jeg snur ryggen til I manualen som ligger i arkivet står det max 43A (hot)??? på Lucas 11 Ac. Hva står egentlig Al for? Redigert 6.Mars.2012 av snorken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Hei. Dette med å presse dioder ut og inn, er eg veldig skeptisk til. Årsaken er at når dioden blir pressa inn igjen, er pasningen litt lausare enn den var. Dermed får denne dioden for lite kjøling og kan ryka temmelig fort. Magne Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 7.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Enig. Presset den bare ca 1mm ut og måtte bruke kraftig press, tilbake gikk den lettere. Ved neste korsvei tror jeg at ved reparasjon presser diodene helt ut og prøver med varmeledningspasta som brukes på prossesorer i pcer. Eller bruke dioder i overdimensjon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.