Tronda Startet 5.Mars.2012 Del på Facebook Startet 5.Mars.2012 Jeg har 24V starter og 12V forbruk. Jeg ønsker å styre et 24V rele med 12V. Noen som vet om dette er mulig? Ønsker dette for å ta ut 12V fra tenningsnøkkel for å forsyne instrumenter ol. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Laget en kjapp tegning i paint som jeg mener vil funke i ditt tilfelle, hvis jeg forstod spørsmålet ditt riktig=) Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
KDB Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Sleipner har rele for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Tronda Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Jeg også tenkte å koble det på denne måten. Er bare noe usikker på om et 12 V rele tåler at man kjører 24 V gjennom det??? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Om releet drives av 12V eller 230V spiller ingen rolle. Det du må forsikre deg om er at kontaktsettet på 24V sideen tåler strømmen som startmotoren din bruker. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 (redigert) .edit leste feil nevermind Redigert 5.Mars.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Zach Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 ...Ønsker dette for å ta ut 12V fra tenningsnøkkel for å forsyne instrumenter ol. Usikker på hva du mener. Tegningen ovenfor viser rele som hovedbryter mellom batteri og starter. Da bør du lese denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Jess, et 12V relè tåler fint 24 volt gjennom kontaktsettet. Det er strømmen som setter begrensningene, som Cannonfodder sier. Driftspenningen er noe annet! Kan ikke drive et 12V-relè med 230V vekselstrøm, men det er jo ikke aktuelt i dette tilfellet heller (tror nok det relèet hadde fått et kort liv ) Du får tak i egne relèer som er beregnet til å monteres i serie med innslaget på startmotorer. Disse tåler masse strøm og er billige å få tak i på f.eks. ebay Kjøpte til mercruisern min der og de funker strålende Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
tomzern Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 (redigert) Usikker på hva du mener. Tegningen ovenfor viser rele som hovedbryter mellom batteri og starter. Da bør du lese denne tråden. Ønsket hans er å ha 12V på tenningslåsen selv om han har 24V startmotor. Tegningen viser hvordan dette løses. Grunnen til at han vil ha 12V på tenningslåsen er fordi han har instrumenter etc. som går på 12V som han ønsker at skal skru seg på når tenninga skrus på. Altså hente pluss til instrumenter etc. på utgående på tenningslås. Et alternativ til denne tegningen, vil være å kjøre 24V gjennom tenningslåsen og ha et 24V relè som kobler inn 12V til instrumenter når det får 24V ved at du vrir om nøkkelen Edit: Correct me if i'm wrong Tronda! Redigert 5.Mars.2012 av tomzern (see edit history) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Zach Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 OK, ser det no. Leste ikke tegningen godt nok i går kveld. Litt trøtt kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Et alternativ til denne tegningen, vil være å kjøre 24V gjennom tenningslåsen og ha et 24V relè som kobler inn 12V til instrumenter når det får 24V ved at du vrir om nøkkelen Syns det virker mer logisk.. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
logget av Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Nå er det ikke nevnt noe om hvordan systemet lades med henholdsvis 12 og 24 volt, men om det er slik at alt er 12 volt utenom startmotoren så leverer Bosch og Cargo et eget rele som kobler om to parallellkoblede batterier til seriekobling akkurat i det øyeblikket motoren startes. Når motoren da har startet så kobles startbatteriene tilbake til 12 volt og lades sammen med resten av 12 volt anlegget. Man slipper da et eget ladeanlegg for 24 volt. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Syns det virker mer logisk.. Gjorde om litt på tegningen for å vise den alternative løsningen Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Tronda Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Ønsket hans er å ha 12V på tenningslåsen selv om han har 24V startmotor. Tegningen viser hvordan dette løses. Grunnen til at han vil ha 12V på tenningslåsen er fordi han har instrumenter etc. som går på 12V som han ønsker at skal skru seg på når tenninga skrus på. Altså hente pluss til instrumenter etc. på utgående på tenningslås. Et alternativ til denne tegningen, vil være å kjøre 24V gjennom tenningslåsen og ha et 24V relè som kobler inn 12V til instrumenter når det får 24V ved at du vrir om nøkkelen :yesnod:Edit: Correct me if i'm wrong Tronda! Det stemmer at dette er ønske mitt. Det er mest gunstig med 12V på tenningslåsen. Det er jo bare ledningen til starterinnslaget som skal gå via dette relet. Er litt usikker på om ankeret i et 24V rele klarer å slå over med 12V styrestrøm? Sitér dette innlegget Link to post
Tronda Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Nå er det ikke nevnt noe om hvordan systemet lades med henholdsvis 12 og 24 volt, men om det er slik at alt er 12 volt utenom startmotoren så leverer Bosch og Cargo et eget rele som kobler om to parallellkoblede batterier til seriekobling akkurat i det øyeblikket motoren startes.Når motoren da har startet så kobles startbatteriene tilbake til 12 volt og lades sammen med resten av 12 volt anlegget. Man slipper da et eget ladeanlegg for 24 volt. Båten har to separate batteribanker med hver sin dynamo ( en 12v og en 24v) så lading er ikke noe problem. Dette er egentlig veldig greit, da mann slipper å tenke på strømforbruk på startbatterier. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Det stemmer at dette er ønske mitt. Det er mest gunstig med 12V på tenningslåsen. Det er jo bare ledningen til starterinnslaget som skal gå via dette relet. Er litt usikker på om ankeret i et 24V rele klarer å slå over med 12V styrestrøm? Da bruker du enkelt og greit prinsippet i første tegningen min. Skal du drive relèet med 12V så må det være et 12V relè, og skal du drive det med 24V må det være et 24V relè. Om det går 12 eller 24V gjennom kontaktsettet på relèet har ikke noe å si, så lenge du ikke overstiger maks strøm relèet tåler! Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Tronda Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Da bruker du enkelt og greit prinsippet i første tegningen min. Skal du drive relèet med 12V så må det være et 12V relè, og skal du drive det med 24V må det være et 24V relè. Om det går 12 eller 24V gjennom kontaktsettet på relèet har ikke noe å si, så lenge du ikke overstiger maks strøm relèet tåler! Takk for gode råd! Vanskelig å si hvor mange Amp som går med til innslag på starter? Ledningen som har vært i bruk er en 4 kvadr.ledning så kjempe mange amp kan det ikke være.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.