Jump to content

24V start og 12V forbruk


Tronda

Recommended Posts

Jess, et 12V relè tåler fint 24 volt gjennom kontaktsettet. Det er strømmen som setter begrensningene, som Cannonfodder sier. Driftspenningen er noe annet! Kan ikke drive et 12V-relè med 230V vekselstrøm, men det er jo ikke aktuelt i dette tilfellet heller :wink: (tror nok det relèet hadde fått et kort liv :rolleyes: )

 

Du får tak i egne relèer som er beregnet til å monteres i serie med innslaget på startmotorer. Disse tåler masse strøm og er billige å få tak i på f.eks. ebay :smiley: Kjøpte til mercruisern min der og de funker strålende :thumbsup:

Link to post

Usikker på hva du mener. Tegningen ovenfor viser rele som hovedbryter mellom batteri og starter. Da bør du lese denne tråden.

 

Ønsket hans er å ha 12V på tenningslåsen selv om han har 24V startmotor. Tegningen viser hvordan dette løses. Grunnen til at han vil ha 12V på tenningslåsen er fordi han har instrumenter etc. som går på 12V som han ønsker at skal skru seg på når tenninga skrus på. Altså hente pluss til instrumenter etc. på utgående på tenningslås.

 

Et alternativ til denne tegningen, vil være å kjøre 24V gjennom tenningslåsen og ha et 24V relè som kobler inn 12V til instrumenter når det får 24V ved at du vrir om nøkkelen :yesnod:

 

Edit: Correct me if i'm wrong Tronda! :smiley:

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post

Nå er det ikke nevnt noe om hvordan systemet lades med henholdsvis 12 og 24 volt, men om det er slik at alt er 12 volt utenom startmotoren så leverer Bosch og Cargo et eget rele som kobler om to parallellkoblede batterier til seriekobling akkurat i det øyeblikket motoren startes.

Når motoren da har startet så kobles startbatteriene tilbake til 12 volt og lades sammen med resten av 12 volt anlegget. Man slipper da et eget ladeanlegg for 24 volt.

Link to post

Ønsket hans er å ha 12V på tenningslåsen selv om han har 24V startmotor. Tegningen viser hvordan dette løses. Grunnen til at han vil ha 12V på tenningslåsen er fordi han har instrumenter etc. som går på 12V som han ønsker at skal skru seg på når tenninga skrus på. Altså hente pluss til instrumenter etc. på utgående på tenningslås. Et alternativ til denne tegningen, vil være å kjøre 24V gjennom tenningslåsen og ha et 24V relè som kobler inn 12V til instrumenter når det får 24V ved at du vrir om nøkkelen :yesnod:Edit: Correct me if i'm wrong Tronda! :smiley:

Det stemmer at dette er ønske mitt. Det er mest gunstig med 12V på tenningslåsen. Det er jo bare ledningen til starterinnslaget som skal gå via dette relet. Er litt usikker på om ankeret i et 24V rele klarer å slå over med 12V styrestrøm?

Link to post

Nå er det ikke nevnt noe om hvordan systemet lades med henholdsvis 12 og 24 volt, men om det er slik at alt er 12 volt utenom startmotoren så leverer Bosch og Cargo et eget rele som kobler om to parallellkoblede batterier til seriekobling akkurat i det øyeblikket motoren startes.Når motoren da har startet så kobles startbatteriene tilbake til 12 volt og lades sammen med resten av 12 volt anlegget. Man slipper da et eget ladeanlegg for 24 volt.

Båten har to separate batteribanker med hver sin dynamo ( en 12v og en 24v) så lading er ikke noe problem. Dette er egentlig veldig greit, da mann slipper å tenke på strømforbruk på startbatterier.

Link to post

Det stemmer at dette er ønske mitt. Det er mest gunstig med 12V på tenningslåsen. Det er jo bare ledningen til starterinnslaget som skal gå via dette relet. Er litt usikker på om ankeret i et 24V rele klarer å slå over med 12V styrestrøm?

 

Da bruker du enkelt og greit prinsippet i første tegningen min. Skal du drive relèet med 12V så må det være et 12V relè, og skal du drive det med 24V må det være et 24V relè. Om det går 12 eller 24V gjennom kontaktsettet på relèet har ikke noe å si, så lenge du ikke overstiger maks strøm relèet tåler! :smiley:

Link to post

Da bruker du enkelt og greit prinsippet i første tegningen min. Skal du drive relèet med 12V så må det være et 12V relè, og skal du drive det med 24V må det være et 24V relè. Om det går 12 eller 24V gjennom kontaktsettet på relèet har ikke noe å si, så lenge du ikke overstiger maks strøm relèet tåler! :smiley:

Takk for gode råd! Vanskelig å si hvor mange Amp som går med til innslag på starter? Ledningen som har vært i bruk er en 4 kvadr.ledning så kjempe mange amp kan det ikke være....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...