Jump to content

Restaurantdrift i Gjestehavn


moosewine

Recommended Posts

Jeg synes de har en god løsning på en av restaurantene i Kragerø der de kjører små sett med live hele dagen. Da får du litt "både og" med pauser mellom. Smekk fullt hele dagen :wink:

Meny med 2-3 retter i hver kategori kan fungere bra i store byer og kanskje, kanskje, kanskje.. i høysesong, men er sjeldent en suksess... Bedre med en variert meny med litt bredde. Dere skal overleve i lavsesong også. :smiley:

Lykke til og gøy at du forhører deg på baatplassen!!

Link to post
Share on other sites

Ser det ender med lik meny som 100 andre restauranter langs kysten. Nei, sats på kortreist gode råvarer og få retter som ble sagt i starten. Pommes frites og burger kan en få andre steder.

 

 

personlig syntes jeg litt lav musikk er veldig hyggelig, men den må være på et nivå hvor det fortsatt er mulig å snakke med hverandre og ha ett hyggelig måltid uten noe inntrykk av at hele greia er en fest.

Veldig enig med dere. Død og evig fortapelse over hamburger, pølser og brødpizza. Det som er avhengig av dette kan lage det selv ombord. Levende musikk er veldig bra, men i passelige porsjoner. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Spennende Moose.

når åpner dere. og hvor lenge uti august skal dere ha åpent.

 

Og husk at dere klarer ikke å gjøre alle her til lags.

 

Hvis dere lager god stemming og god musikk, så blir ølsalget bra,

og gjerne endel eldre(less spenderes) ikke kommer.

Barnefam kommer hvis de vil ha det gøy.

 

Tror at, det at dere kan selv styre musikken, og da også styre etter hva klientellet ser ut til og ønske. er et pluss.

så er det masse eldre, stile rolig bakgrunnsmusikk fra "sterioen"

men når Stordalen kommer så er det hela i taket. i Formel 1 klasse.

Hvis du "tar an"

Andre plasser jeg har vært, har det vært et fast tidspunkt for "hela i taket" show, og da kan de som spiser i stille stunder holde seg borte fra den tiden, mens de som ønsker full peis, kommer da.

 

 

Lykke til.

og husk damene vil gjerne ha en god Hvitvin.

Selv er jeg Kilkenny/Guinnes elsker. Pils gjør meg så oppstappa.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vi tenker åpning 1. mai og håper det er marked og vær til å ha åpent til 15. september.

 

Jeg er fullt klar over at det ikke går an å gjøre alle til lags, det vil alltid være forskjellige behov. Derfor jeg prøver å få litt oversikt over hvilke konflikter som kan komme i forkant og som kanskje kunne vært unngått ved små justeringer. Kommunens regler sier at man må avslutte Live musikk/max 110db) ute kl 23 på ukedager og 24 i helgene. Med barnefamilier på brygga rett utenfor ser jeg en konflikt med en gang : ) Vil det holde å avslutte kl 22 i ukedager og 23 i helgene eller pusher man grensen for å få en sint familiefar på nakken?

.

Link to post
Share on other sites

Hadde vært interessant å fått litt innspill på dette med Live musikk/"støy" siden vi alle 3 er musikere som liker å lage litt balluba :cheers_wine:

 

God mat og balluba er en kombinasjon som gjør at i allefall jeg reiser videre til neste vannhull! Levende musikk er veldig hyggelig, men hvorfor balluba? Og hvorfor balluba når du synes å tenke familier? Beklager, men nå datt jeg helt av lasset! Jeg tror det riktige er å satse på et concept og å være tro mot det, ikke ja takk begge deler (Ole Brumm) som alt for ofte ender opp med å bli en utydelig profil og "ingen av delene".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

God mat/drikke og show/spektakkel er for meg en selvmotsigelse! Kommer det 110 dB ut av en høytaler reiser jeg videre til neste plass. Hvis jeg skal spise en god italiensk rett eller skal kose meg med reker og hvitvin holder det med fin bakgrunnsmusikk. Og jeg foretrekker faktisk Vivaldi sine violin concertos foran Coldplay... Verst syns jeg er det med en eller annen lokal band som spiller dårlig live-musikk.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hva med å ha noen "dagens" som avgjøres utfra været? Altfor mange kjører standard meny som skal tekkes alle alltid. De stedene jeg trives best på, er de som er "trygge nok" til å ha "sin egen" meny, og styre hva kundene får velge mellom utfra råvaretilgang, vær (når det blåser surt og regner, er det mer på plass med en varm suppe enn reketallerken...) og gjerne kokkens humør...thumbsup.gif

Link to post
Share on other sites

Ett lite tips.. solnedgang-konsert er til dels svært populært noen plasser..vakker klassisk musikk når sola går ned. Så er det jo mulig å ha ulike tilbud utover uka. F.eks noe faste "ølhund-dager" så kan barnefamiliene holde seg borte og krona i kassa klirrer.

Link to post
Share on other sites

Dere må også tenke pris, da en familie på fire, ikke vil brenne av 800; for mat, og ei klype til på drikke altfor ofte! Har vært innom gjestehavner, som har priset seg helt ut. Hvis det er et sted som folk kommer til igjen og igjen, er det ok at de også tar seg råd til å spise der mer enn en gang pr. Sesong! Lykke til :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk lyst å fortelle om et annet konsept fra Hellas. Bar/cafe med lekeplass og passe hjelp for barn. Vi ved brygga i Messalongi i flere dager og kunne studere dette i fred og ro. På ettermiddagen kom barnefamilien, særlig på fredag, lørdag og søndag, med barna, å slo seg ned med venner og familie i baren, inne og ute. Ungen styrte på i lekeapparatene. Høy stemning blant store og små til kl 2400, da var det slutt. Forskjellen til norsk barliv? Alkohol var i svært liten grad inn i bildet, en spiste småretter, drakk i hovedsak alkoholfritt, vel ett glass vin så vi vel...det går an ja, men kanskje ikke her?

Link to post
Share on other sites

God mat/drikke og show/spektakkel er for meg en selvmotsigelse! Kommer det 110 dB ut av en høytaler reiser jeg videre til neste plass.

 

For meg er det ikke en selvmotsigelse, f.eks Wallmans salonger i Oslo har hatt suksess med dette i en årrekke hvor man spiser en 3 retters og avslutter med show, vi tenker kanskje en fiskesuppe og show. Det med 110db er kommunens regler, jeg bare brukte det som eksempel på hva som er tillatt, ikke på hva vi planlegger. Derfor jeg lodder stemningen litt her.

 

Dere må også tenke pris, da en familie på fire, ikke vil brenne av 800; for mat,

 

Dette har jeg tenkt mye på! Hvor ofte går egentlig en familie i land og spiser på restaurant? Er hele poenget med å feriere i båt å lage all mat om bord?

.

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg tenkt mye på! Hvor ofte går egentlig en familie i land og spiser på restaurant? Er hele poenget med å feriere i båt å lage all mat om bord?

Hvis ikke prisene er for høye spiser vi sikkert ute av båten 50% av dagene, dette blir da kun middag eller blir det fort dyrt.

Link to post
Share on other sites

For meg er det ikke en selvmotsigelse, f.eks Wallmans salonger i Oslo har hatt suksess med dette i en årrekke hvor man spiser en 3 retters og avslutter med show

Halvdårlig mat, halvdårlig show, heldårlig service. Har vært der en gang, aldri mer. Jeg har tilgode å snakke med noen som synes at Wallmans er bra.

Men dette er litt OT.

 

Dette har jeg tenkt mye på! Hvor ofte går egentlig en familie i land og spiser på restaurant? Er hele poenget med å feriere i båt å lage all mat om bord?

For oss er det en kombinasjon. Vi lager nokså mye mat ombord, men det er kjekt å kunne spise ute av og til. Og det er jo lettere å falle for sistnevnte fristelse hvis det faktisk er et OK tilbud i nærheten av gjestehavna.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

For meg er det ikke en selvmotsigelse, f.eks Wallmans salonger i Oslo har hatt suksess med dette i en årrekke hvor man spiser en 3 retters og avslutter med show, vi tenker kanskje en fiskesuppe og show.

 

Det er vel ikke barnefamilier på ferie som utgjør den største gruppen i salongene der vil jeg tro?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

Dette har jeg tenkt mye på! Hvor ofte går egentlig en familie i land og spiser på restaurant? Er hele poenget med å feriere i båt å lage all mat om bord?

Jeg vil gjerne slippe å lage maten ombord(ja det er jeg som lager`n), men ligger man en helg i en gjestehavn, så blir det i overkant å bruke en tusenlapp fredag og lørdag for tre fire personer. Hvis det går an å lage rimelige retter, så tror jeg folk spiser oftere utenfor skuta :flag_bp:

Tom

Link to post
Share on other sites

Så er det jo mulig å ha ulike tilbud utover uka.

 

Det passer vel dårligere hvis man tenker rettet mot båtfolket, er vel relativt vanlig at man tipser hverandre, og anbefaler steder man har vært til folk du møter "motsatt vei", det blir jo litt vanskelig hvis konseptet endres til stadighet. Da er det ihvertfall viktig med et fast program man følger, som er lett tilgjengelig ved f.eks. flyveblad eller brosjyrer med meny, priser, og program.

 

En god webside er også viktig med tanke på å kapre tilreisende kunder, blir vanligere å vanligere å gjøre research på nettet før man reiser steder. Og skaff "linking" til websiden, via turistnettsteder(kan være alt fra fra arendal.com til tripadvisor.com). Web er viktigere en mange tror.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det prisen(og delvis kvaliteten) som gjør at så få spiser ute her i landet. Det er klart at mange flere m/barn hadde spist ute dersom det ikke som i dag sprenger et normalt feriebudsjettet for en barnefamilie. Vel, så sier man at prisen er i forhold til det normale lønnsnivået. Men er den det, eller skal det tjenes en årsinntekt i løpet av to sommermåneder?

Link to post
Share on other sites

Noen få ganger spiser vi ute. 10/90 vil jeg tro. Den beste maten får jeg desidert ombord hos fruen. Ofte samles venner ombord hvor hver og en tar med noe å spise, så lager vi koldtbord ombord. Sosialt og ekstra hyggelig.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Noen få ganger spiser vi ute. 10/90 vil jeg tro. Den beste maten får jeg desidert ombord hos fruen. Ofte samles venner ombord hvor hver og en tar med noe å spise, så lager vi koldtbord ombord. Sosialt og ekstra hyggelig.

Regner med at dette skjer på et flott, og ubehandlet teak dekk. Gratulerer med aritkkel i RS-bladet :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hadde vært interessant å fått litt innspill på dette med Live musikk/"støy" siden vi alle 3 er musikere som liker å lage litt balluba :cheers_wine:

 

Hva med et familieshow i sekstiden. Sjørøverkostymer og Kaptein Sabeltannsanger er jo en slager på Sørlandet. Så kan dere jo kjøre et "voksnere" show i nitiden. Ikke så mye som skal til for å fenge folks interesse, spesielt ikke om været er litt trist.

 

Personlig kan det godt være litt musikk og show om jeg er ute for å drikke øl, men er jeg ute for et godt måltid ønskes det ro og kun rolig bakgrunnsmusikk.

Men et show til annonsert tid er noe annet, da blir det en event især for barn.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Pollen i Arendal kan om man kniper øynene litt sammen minne om havna i Skagen rent layoutmessig. Så hvorfor klarer man ikke å lage en fiskerestaurant eller to som er liv laga...?

 

Hva med å kutte ut pølser, biff osv og isteden servere en dansk sildeplatte. Jeg spiser normalt ikke sild, men når jeg er på ei kro i Danmark og det står husets sildeplatte på menyen...sammen med hjemmelaget brød og aioli, eventuelt en lille en og en stor en :thumbsup:

 

Noen nevnte suppe. En gratinert løksuppe og en tykk fiskesuppe med masse sjømat i.. sammen med hjemmelaget brød og aioli....

 

Enig med Mouche, få men gode hjemmelagde retter med tilsnitt av husmannskost som nå er på full vei inn. Fornuftig priset slik at man vurderer å sitte der fra lunch til middag mens de kvinnelige innslagene i familien gjør unna diverse shopping.

 

Beste lunchen jeg har hatt noen ganger var sammen med tre venner i skagen. Satt på samme restauranten fra kl 11.00 til 18.00. Hadde et jevnt og passende tilsig av mat og småretter basert på fiskemat, men anrettet som "tapas" dvs Fingermat. Etter 7 timer hadde vi fått med oss og kommentert det meste som passerte på havna av både båter og fruentimmer, og la igjen 4000,-. Både vi og kroeier var fornøyd :cool:

 

Er minst en tur i Arendal hver sommer (riktignok i bil), og da havner vi og ungene raskt på Peppes. Nære havna og til tider grei utsikt, men ikke akkurat så veldig sørlandsk. Hvis man MÅ ha Pizza, kjør i det minste italiensk tynn pizza med sprø bunn. Langt mellom de som serverer det.

De som er ute etter amerikansk pizza havner fort på Peppes likevel, så hvorfor konkurrere med dem på det eneste de kan.

Og skal man absolutt gjøre ALLE unger fornøyd, kjør en tacobufé i et mørkt hjørne :lol:

 

Snørrete unger med sjørøver-sabel springende mellom bordene anmasende engasjert av hyper-energiske 17-åringer på sommerjobb er noe som vil få meg til å rusle videre, men det er kanskje bare meg... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...