Dalton Startet 7.Mars.2012 Del på Facebook Startet 7.Mars.2012 Etter å ha lest igjennom de mange postene om BMC-problemer uten å finne svar, prøver jeg meg med et spørsmål. BMC'n avsluttet sesongen i fjor med et litt rart problem. Den begynte å bli vanskelig å starte når den var kald, etter mye hvit røyk hoster den seg i gang men klarer ikke å bygge opp turtall. Jeg kan gi full gass, men den holder bare litt over vanlig tomgang. Etterhvert kommer den seg, røyken forsvinner gradvis, og turtallet kommer. Motoren mister ikke kjølevann, og bruker heller ikke nevneverdig med olje. Noen gode råd? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Poseidon Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 ...Noen gode råd? Iallfall et spørsmål: får den nok mat? Dvs kan dieselfilteret /-ene i ferd med å gå tette? Selv ikke en gammel trofast BMC går helt uten føde Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Dalton Svart 7.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Skifte av dieselfilter står på programmet. Gruer meg litt, for det medfører vel ny runde med lufting... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Poseidon Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Skifte av dieselfilter står på programmet. Gruer meg litt, for det medfører vel ny runde med lufting... Ja, skifte av filter burde nok stå helt øverst på "programmet". Lufting burde ikke være noe å grue seg for, det kommer med øvelse og den øvelsen kan komme vel med i en mer kritisk situasjon enn når du ligger trygt og godt fortøyd ved kai. For min egen del så er jeg en knallhard forkjemper for doble filter, dvs to som er montert i parallell. Da bruker du det ene filteret, mens det andre står ubrukt i reserve, helt klar til bruk uten mer arbeid enn å slå over en vendeventil. Så kan du skifte det tette filteret i ro og mak når du kommer til lands igjen Lykke til, dette får du til Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Dalton Svart 7.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Hadde ikke tenkt på å bruke doble filtre...smart. Takk for tipset, Poseidon Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Poseidon Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Hadde ikke tenkt på å bruke doble filtre...smart. Takk for tipset, Poseidon Javisst er det en god ide Du sparer også investeringen inn igjen temmelig fort ved at du kan glemme å skifte filter i tide og utide, bare basert på gjetninger om at de kanskje er skitne. Nå kan du vente til de er skitne før du skifter. Men hovedsaken er allikevel den ekstra sikkerheten som man får ved at man skifter over til nytt filter i løpet av sekunder. Her ser du installasjonen ombord hos meg, der er det "dobbelt-dobbelt" siden jeg har to motorer, og du kan velge en adskillig mindre utgave enn det som trenges for mine 2 x 340 HK. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
hegra Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Dalton : Skifte av dieselfilter står på programmet. Gruer meg litt, for det medfører vel ny runde med lufting... Slik du beskriver motoren virker det veldig likt som jeg opplevde når fødepumpa var defekt.Når du trykker pumpa ned, suger den diesel ut av tanken. Når du slipper håndtaket, presser returfjæra membranen opp igjen, og presser diesel mot finfilteret. Står lufteskrua åpen kommer membranen fort opp igjen pga den åpne lufteskrua. Derfor skal du stenge lufteskrua mens du pumper samtidig. Hvis du da ikke kjenner endring i pumpingen kan pumpa være defekt, og dieselen pumpes mot tanken. Da er det en ventil i pumpa som ikke fungerer. Kjenner du derimot at pumpa ikke tar skikkelig etter at lufteskrua blir tilskrudd, lover det bra. Det kommer av at membran og returfjær blir stående nede pga trykket som nå oppstår i filter, når lufteskrua blir stengt, ventilene fungerer, og dieselen presses ikke tilbake mot tanken. Litt vanskelig forklaring kanskje, men håper du forstår. Står ellers mye om motoren i dokumentarkivet. Rens silen i fødepumpa hvis det ikke er forfilter mellom tanken og pumpa. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 8.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2012 (redigert) Det sitter et forfilter med vannutskiller rett etter tanken, men jeg må nok krype til korset å innrømme at det har ikke vært åpnet på de 3 årene jeg har hatt båten. Må ta en grundig tur langs hele drivstoff-linja før sjøsetting i år. Hadde litt problemer med å få fram diesel i fjor sommer da jeg måtte lufte motoren. Måtte pumpe som besatt på fødepumpa før det begynte å komme diesel fram til filteret. Men motoren gikk som ei klokke etter det. Det var først utpå høsten problemene begynte. Redigert 8.Mars.2012 av Dalton (see edit history) Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
index Svart 8.Mars.2012 Del på Facebook Svart 8.Mars.2012 Du må vedlikeholde, vet du! Det holder ikke å bare bruke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dalton Svart 8.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2012 Gni det inn, du Index... vet jeg har fortjent det Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
index Svart 8.Mars.2012 Del på Facebook Svart 8.Mars.2012 Jeg bare måtte... Jeg må innrømme at jeg ikke alltid skifter filter hvert år jeg heller. Når det du tar ut ser like rent ut som det du setter inn så blir du gjerne fristet til å strekke det et år eller to. men jeg prøver som et utgangspunkt å skifte olje og filtre hvert år, med mindre båten har blitt svært lite brukt. Men siden du ikke har hatt det oppe før kan det nok være lurt å demontere litt ja, bare for å sjekke tilstanden. Og selvfølgelig montere med nye filtre og pakninger, 3 år er uansett mer enn nok... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dalton Svart 12.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Plukket ut og sjekket ting og tang i drivstoff-tilførselen i helga, og du verden!! Hva er det egentlig disse BMC motorene går på? Diesel kan det ikke være, for jeg kan ikke skjønne at det kan ha kommet noen ting igjennom mine filtre og siler. For det første er det ikke filter i vannutskilleren ved tanken, noe det heller ikke skal være i denne typen. Inni den var det nesten en halvliter med vann, diesel og "gjørme". Gikk videre til silen i fødepumpa, som var dekket av et tykt lag med den samme gjørma. Så kom turen til dieselfilteret... Nok en liten halvliter med vann, diesel og gjørme! Skjønner ikke at denne motoren i det hele tatt har startet. Vurderer sterkt å skrote den originale vannutskilleren til fordel for en med filter, samt nye slanger fra tank til motor. Original vannutskiller: ............................Ny vannutskiller m/filter: Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
index Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Vannutskilleren uten filter er forsåvidt helt grei den, men kanskje et grovfilter etter denne kan vær en ide? Slik at du slipper urenset diesel rett i pumpa? Ellers så høres det ut til at tanken din er overmoden for en skikkelig tanksjau, her befinner det seg tydeligvis dritt og vann i mengder. Gjør jobben nå, så kan du gå sommeren trygt i møte! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dalton Svart 12.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Tror egentlig ikke at tanken er så ille. Har "gammeldags" messingtank av rund type med konisk utløp der uttaket sitter litt oppå siden av konen, og med tappekran i bunn. Litt rart at det ikke kommer vann eller annen forurensing ut der, hvis tanken er "full" av dritt og vann. Vel, antar at det kan være en fordel uansett å få vasket tanken, så er jeg ihvertfall sikker på hele drivstoffsystemet er rent og pent til sesongstart. Greit å jobbe med mens skuta ligger på land... Hva anbefales av grovfiltre? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
index Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Hvis tanken er OK så betyr det nok bare at det er maange år siden sist filter er skiftet og vannutskiller rengjort. Det filteret du viser bilde av over er OK det, om enn litt kronglete å skifte. Alternativet er Racor, men det er betydelig dyrere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Geir Hel Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Har hatt 2 bmc motorer som fikk litt ujevn gange,så når eg sko bytte filter så endte det med full rens ifra tank til dyserør. Masse vann og dritt i tank/fødepumpe og filter. Tenkte det samme som deg hvordan i alleverden kan den gå på dette. Så fra nå av skal eg helst rense diesel tank på mine neste båter Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Dalton Svart 12.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 (redigert) Legger også ved et bilde av silen i fødepumpa. Ikke veldig pent... (Ser forresten ut som de bildene jeg har sett av dieseldyr, når jeg tenker meg om.) Redigert 12.Mars.2012 av Dalton (see edit history) Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Smaapala Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Hei Håper dysene og pumpa har ovelevd. Den kvite røyken kan være at du kjører på en blanding diesel og vann. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Smaapala : Håper dysene og pumpa har ovelevd. Den kvite røyken kan være at du kjører på en blanding diesel og vann.Ja, det kan jo være, men når min tuslet å gikk med fødepumpa delvis ute av drift røykte den også kvitt. Tror den dro inn luft i selvutluftinga når det ble vakuum i stedet for overtrykk i finfilter. Så snart pumpa ble bytta var røyken borte. Hos Dalton er det sikkert bare tett sil og filter som har gitt vakuum og dermed det samme resultatet. Håper ihvert fall det bare er slik Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.