Jump to content

For liten fenderlist?

Klypa

Recommended Posts

Har da en 10 fots jolle, kjøpte en ny fenderlist til den igår. Profil nr er c2003c, er 23mm bred, men det viser seg at den kan bli for liten.. Men det var eneste mulighet for og få kjøpt i meterlengde og ikkje de faste lengder på 12m, 15m etc og betale dyre summer opp i over 1000 kr.. :smash: Betalte da 239kr for 8 meter, men for se til helgen om kordan det blir.. Dette er da en båt som skal selges, begynte på mandag med og få pusse toftene, ene har fått et strøk me lakk. Den andre toften, må vente me og pusses siden pussemaskinen streika :headbang: Ja. Bilder kan legges inn av båten og vise de store skadene den har fått når den var i bruk for 2 år siden :rolleyes:

Svart (redigert)

10 fot tilsvarer 3 meter ca, 3+3=6meter og det er for og dekke sidene, tuppen framme går det litt, kanskje en 20-30cm. Så bakpå vil det kanskje går totalt en meter der. Så alt i alt er det 7,5meter? Men linker til der du ser et bilde av den :thumbsup:

http://www.maritim.no/fortoyning_2/fendere-boyer/fenderlist_2/fenderlist-c2003c-sort

Det som er dilemma, er jo om det blir for liten ang kanten på båten som den skal festes på.

Redigert av Klypa (see edit history)

Kommer til og bruke byggtørker og la den bli varm på den måten :smiley: Men la jo merke til igår, at den fenderlisten som er på er vell dobbel så stor dvs en rundt 40mm bredde på. Og da dekker den hele kanten på båten, men denne fenderlisten vil ca kunne dekke halve kanten. Så håper ikkje det vil ha noe spesielt og si.

Når vi la fenderlist på min selvbygde 14 foter for noen år siden, ble den først kokt en stund, så sto vi to mann å dro den rundt båten.. Den strekkes en del ut.. Den lå stram og fin de to årene jeg hadde den;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

så et bilde hvor det ble lagt på ny fenderlist på en seilbåt. Først varmet opp i kokende vann, dernest ble den lagt rundt båten og festet i bakkant på begge sider. Så ble et tau festet rundt fenderlisten i baugen, så ned til tilhengerfestet på en bil. Bilen ble da brukt til å strekke listen så den smatt på plass over bauen...

Hvis dette er en normal fenderlist bør du skaffe deg en vannkoker før du begynner. La lista ligge en god stund i VARMT vann før du begynner på arbeidet, også må du arbeide ganske så effektivt for lista blir fort kald og da vanskelig å håndtere. Da jeg holdt på med dette festet vi listen akter på båten og strammet opp listen med gaffeltruck.

Ronny

Trådstarter oppgir jo her at det ikke er lengden som er problemet, men bredde/profil. Så hvorfor er dere så opptatt av å strekke listen? Da blir den jo bare enda smalere?

Kjøp en list som passer heller, så slipper du disse problemene!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Trådstarter oppgir jo her at det ikke er lengden som er problemet, men bredde/profil. Så hvorfor er dere så opptatt av å strekke listen? Da blir den jo bare enda smalere?

Kjøp en list som passer heller, så slipper du disse problemene!

Har du ikkje skjønt meg? Skal eg betale mellom 1000 og 2500 kr for 12meter, 15 meter etc!? Det er bredde/profil som eg var usikker på om ville funke.. Men men. Legger dette på is, siden folk misforstår meg...b

Får du den til å passe og det ser sånn noenlunde ut så er jo alt greit. Men om det ikke går, så er vel eneste alternativ å kjøpe en som passer? Selv om den er dyrere?

Det finner eg fort ut av.. Men for og kjøpe en fenderlist på 15m til 1700 kr er en glemmesak. Søkte igår og fant den bredden/profil som var på tiil 1700 kr og 15meter lang. Det blir for drøyt! Men men, om det ikkje ser så bra ut får bare bli.. Viktigste er og få den pussa opp og shina opp til våren, så eg blir kvitt et problem..

Fenderlisten blir veldig myk og føyelig når du har fått kokt den en stund, så bare du får den varm nok går den nok sikkert på selv om den er litt liten. Skjønner godt at du ikke vil betale 1700,- for en list til en liten båt med begrenset verdi.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Fenderlisten blir veldig myk og føyelig når du har fått kokt den en stund, så bare du får den varm nok går den nok sikkert på selv om den er litt liten. Skjønner godt at du ikke vil betale 1700,- for en list til en liten båt med begrenset verdi.

Endelig noen som har forstått meg ang pris av fenderlista :thumbsup: Men som sagt, vil bruke en byggtørker til og få den varma opp nok ;) Båten er vell maks verdt en 6000 kr, men orke ikkje og bruke så masse penger for og pusse den opp :wink: Prøver og gå mest i pluss, da eg skal snart kjøpe meg bil.. Og da er det greit med å spare penger og ha minst utgifter i oppusning på båten.

Byggtørker kan funke, men koking i vann vil gi en mye jevnere oppvarming og er sånn sett å foretrekke. Men prøv med byggtørkeren først, om det ikke går får du heller begynne å lete etter en stoor gryte...

Byggtørker kan funke, men koking i vann vil gi en mye jevnere oppvarming og er sånn sett å foretrekke. Men prøv med byggtørkeren først, om det ikke går får du heller begynne å lete etter en stoor gryte...

Hehe ja. Er alltid noen på bygda som har enorme gryter, så kan man koke fenderlist og bruke krafta til fenderlist suppe :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...