Jump to content

Bytte av dynamo TAMD30A


Indy

Recommended Posts

Jeg skal bytte dynamo på min VP TAMD30A. Denne skal jeg bytte ut med en ny Iskra hvor tilkoplingene er helt standard (B+, D+, - og w).

Den gamle dynamoen er en Paris Rhone, hvor tilkoplingene er noe annerledes merket, se bildet. Ledningene som går fra/til den gamle dynamoen er heller ikke i samsvar med koplingsskjema for TAMD30A, det er ganske mange flere ledninger, så her har det nok vært ombygd mye en gang.

 

Spørsmålene mine er:

 

Er +1 det samme som B+? En kraftig rød ledning og et par mindre går fra denne.

Er +2 det samme som D+? Den har samme dimensjon som +1, men det går to forholdsvis tynne ledninger fra den (ladelampe + startrele?).

Minusterminalen er mindre enn plussterminalene, det betyr kanskje at dette ikke en dobbeltisolert dynamo? Det sitter to kraftige ledninger på minusterminalen.

Turtelleruttaket ser greit nok ut, selv om det ikke står w på det.

En tynn grønn ledning kommer ut fra under regulatoren, dette er kanskje en selvmontert senseledning?

 

Har ikke lyst til å ødelegge den nye dynamoen med å feilkople, så setter pris på gode råd.

gammel_dynamo_1.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vet at D+ er uttaket til ladelampa, men hvilket av uttakene på den gamle dynamoen er D+? Det er ingen merking av uttak bortsett fra de jeg har satt på tegningen. Dvs W er ikke merket, men jeg gikk ut fra at den tynne ledningen på det uttaket måtte være til turteller...

Link to post
Share on other sites

Vil det si at +1 og +2 begge er B+, men individuelt regulerte?

Nei.

Dette virker som en skillediode.

Dvs. B+ blir fordelt på begge to (+), men det finnes ikke noe regulering.

Reguleringen skjer da med intern W-regulator.

 

Men din her ser mer ut som at den kanskje ble koblet til en ekstern regulator.

Dobbeltsjekk det før du prøver å koble noe til en ny dynamo.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nei.

Sikkert helt riktig.

Men siden den allerede er kompensert vil strømmen flyte dit den trenges.

Helt ideellt. Hands-off.

Hadde en sånn i en årrekke i en seilbåt. Problemfritt uten en eneste ekstern boks eller duppeditt.

Men nå synes jeg jeg ser konturene av nok en uendelig ladetråd.

Link to post
Share on other sites

Liker du ikke hvis det blir korrekt svar?

 

Skilledioden som er montert på baksiden har ingen annen funksjon enn andre skilledioder som er ekstern montert.

Dette regulerer ikke noe, men skiller to batteribanker fra hverandre og er derfor "enveisventil med spenningsfall".

Regulering finnes da ikke, verken på denne eller en annen ekstern skillediode.

 

Påmontert spenningsregulator (på bildet denne kassen med grønne kabler)

og skilledioden på baksiden er derfor to helt uavhengige enheter.

 

 

Ikke noe i mot "hands off" hvis noen ønsker det så, men det har jo ikke vært spørs ennå.

 

...men vi kan. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt å flytte over det doble hvis det passer.

 

Jeg byttet selv dynamo på en TAMD40 til Iskra og måtte bytte remhjul. Fikk et fra leverandør som passet Iskra dynamoen. Den orginale passet ikke.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet selv dynamo på en TAMD40 til Iskra og måtte bytte remhjul. Fikk et fra leverandør som passet Iskra dynamoen. Den orginale passet ikke.

 

Kan du, Bjørn.. se om du finner en link til denne ? Evt. om du har et varenummer på den ? Hadde satt stor pris på det !

/Stig

Link to post
Share on other sites

Liker du ikke hvis det blir korrekt svar?

Under forutsetning av at den ikke er modifisert, så prøver jeg igjen.

Jeg har i en årrekke hatt en slik Paris-Rhone generator.

Den har både regulator og skilledioder innebygget.

Regulator kompenserer for spenningsfall over halvlederne.

Trekk kabel fra B1 til det ene batteriet og fra B2 til det andre og så er den igang.

Link to post
Share on other sites

Nå er problemet mitt at den gamle dynamoen ikke lader lenger, og jeg tenkte at det er en enkel og forholdsvis billig løsning å kjøpe en vanlig Iskra dynam og bytte. Men hvis den gamle dynamoen a)er fortreffelig med innebygd skillediode/regulator og b)det ikke bare er å flytte over ledninger, kanskje det kan være like greit å reparere den gamle? Noen som vet om noen som gjør det i Oslo-området?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...