Indy Startet 7.Mars.2012 Del på Facebook Startet 7.Mars.2012 Jeg skal bytte dynamo på min VP TAMD30A. Denne skal jeg bytte ut med en ny Iskra hvor tilkoplingene er helt standard (B+, D+, - og w). Den gamle dynamoen er en Paris Rhone, hvor tilkoplingene er noe annerledes merket, se bildet. Ledningene som går fra/til den gamle dynamoen er heller ikke i samsvar med koplingsskjema for TAMD30A, det er ganske mange flere ledninger, så her har det nok vært ombygd mye en gang. Spørsmålene mine er: Er +1 det samme som B+? En kraftig rød ledning og et par mindre går fra denne. Er +2 det samme som D+? Den har samme dimensjon som +1, men det går to forholdsvis tynne ledninger fra den (ladelampe + startrele?). Minusterminalen er mindre enn plussterminalene, det betyr kanskje at dette ikke en dobbeltisolert dynamo? Det sitter to kraftige ledninger på minusterminalen. Turtelleruttaket ser greit nok ut, selv om det ikke står w på det. En tynn grønn ledning kommer ut fra under regulatoren, dette er kanskje en selvmontert senseledning? Har ikke lyst til å ødelegge den nye dynamoen med å feilkople, så setter pris på gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Dette er noe som VP solgte som ekstrautstyr. Regulator og ladefordeler er bygget inn i dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 7.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Vil det si at +1 og +2 begge er B+, men individuelt regulerte? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Jepp. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Jeg tenkte at jeg skulle bytte min i år jeg også, Birddog.. Hvilken Iskra valgte du ? Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 7.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Hva er da D+ ? Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 7.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Kjøpte Iskra på Maritim, 70A, skulle passe alle gamle VP... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Kjøpte Iskra på Maritim, 70A, Ok. Hvordan batteribank er det du har ? Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 7.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 2 x 170 Ah (tror jeg) + start. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Ok. Da har jeg ett spørsmål til.. Hadde du 2 viftereimer på den gamle? Går du over til enkel, eller flytter du over det doble "hjulet" fra den gamle? Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 7.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Hadde tenkt å flytte over det doble hvis det passer. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Hva er da D+ ? Takk for svar ! Da håper jeg at du får svar på D+, sikkert noen her som vet! Hadde vært supert om du fortalte om det gikk å bytte over Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Hva er da D+ ? Ladelampa. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 7.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Et spørsmål til: er det noen som vet hvor man kan finne et koplingsskjema for dette ekstrautstyret fra VP? Det er straks lettere å planlegge omkopling hvis man har et skjema å gå ut fra. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 7.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Ja, jeg vet at D+ er uttaket til ladelampa, men hvilket av uttakene på den gamle dynamoen er D+? Det er ingen merking av uttak bortsett fra de jeg har satt på tegningen. Dvs W er ikke merket, men jeg gikk ut fra at den tynne ledningen på det uttaket måtte være til turteller... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Vil det si at +1 og +2 begge er B+, men individuelt regulerte? Nei. Dette virker som en skillediode. Dvs. B+ blir fordelt på begge to (+), men det finnes ikke noe regulering. Reguleringen skjer da med intern W-regulator. Men din her ser mer ut som at den kanskje ble koblet til en ekstern regulator. Dobbeltsjekk det før du prøver å koble noe til en ny dynamo. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Mulligan Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Nei. Sikkert helt riktig. Men siden den allerede er kompensert vil strømmen flyte dit den trenges. Helt ideellt. Hands-off. Hadde en sånn i en årrekke i en seilbåt. Problemfritt uten en eneste ekstern boks eller duppeditt. Men nå synes jeg jeg ser konturene av nok en uendelig ladetråd. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Liker du ikke hvis det blir korrekt svar? Skilledioden som er montert på baksiden har ingen annen funksjon enn andre skilledioder som er ekstern montert. Dette regulerer ikke noe, men skiller to batteribanker fra hverandre og er derfor "enveisventil med spenningsfall". Regulering finnes da ikke, verken på denne eller en annen ekstern skillediode. Påmontert spenningsregulator (på bildet denne kassen med grønne kabler) og skilledioden på baksiden er derfor to helt uavhengige enheter. Ikke noe i mot "hands off" hvis noen ønsker det så, men det har jo ikke vært spørs ennå. ...men vi kan. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BjornLie Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Hadde tenkt å flytte over det doble hvis det passer. Jeg byttet selv dynamo på en TAMD40 til Iskra og måtte bytte remhjul. Fikk et fra leverandør som passet Iskra dynamoen. Den orginale passet ikke. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Worry II Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Jeg byttet selv dynamo på en TAMD40 til Iskra og måtte bytte remhjul. Fikk et fra leverandør som passet Iskra dynamoen. Den orginale passet ikke. Kan du, Bjørn.. se om du finner en link til denne ? Evt. om du har et varenummer på den ? Hadde satt stor pris på det ! /Stig Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 7.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Jeg byttet selv dynamo på en TAMD40 til Iskra og måtte bytte remhjul. Fikk et fra leverandør som passet Iskra dynamoen. Den orginale passet ikke. Hadde du også dynamo med innebygd skillediode? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Liker du ikke hvis det blir korrekt svar? Under forutsetning av at den ikke er modifisert, så prøver jeg igjen. Jeg har i en årrekke hatt en slik Paris-Rhone generator. Den har både regulator og skilledioder innebygget. Regulator kompenserer for spenningsfall over halvlederne. Trekk kabel fra B1 til det ene batteriet og fra B2 til det andre og så er den igang. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 ...og nå må man bare forestille seg hvor heftig raskere den ville lade med ekstern regulator.... Ha en fin ettermiddag. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Indy Svart 7.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Nå er problemet mitt at den gamle dynamoen ikke lader lenger, og jeg tenkte at det er en enkel og forholdsvis billig løsning å kjøpe en vanlig Iskra dynam og bytte. Men hvis den gamle dynamoen a)er fortreffelig med innebygd skillediode/regulator og b)det ikke bare er å flytte over ledninger, kanskje det kan være like greit å reparere den gamle? Noen som vet om noen som gjør det i Oslo-området? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Hør med Bema: Oslo Besøksadresse Oslo: Bertrand Narvesensvei 57, 0661 Oslo (tidligere Tiedemanns Tobaksfabrikk) Tlf. 22 08 88 20 E-post: bemaoslo@bema.no Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.