logget av Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 (redigert) Det er relativt enkelt å sette inn en Iskra dynamo og erstatte den innebygde skilledioden i den gamle dynamoen med et skillerele som kan koste fra nesten ingen ting til noen hundrelapper. Men hvis det er aktuelt å reparere den gamle i Oslo området så har du jo Asker dieselelektro. (De har også testbenk). Redigert 7.Mars.2012 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Dynamoen du har er en stund gammel, så burde du og dynamoverkstedet vurdere nøye hvor mye du investerer. Påmontert skillediode finner du på ingen annen dynamo, det er i grunn bare VVP/Paris Rhone som har brukt det. Så blir du trolig nødt å vurdere også en annen løsning for det. Lykke til! Jørg ps: Siden vi er på Iskra: Sjekk setpoint på Iskra og om det hele passer til batteriene du har. Iskra tilbyr ofte bare lang over 14,5V og det er for mye for langvarig bruk. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Hva ville du erstattet original dynamo med, Joerg? Har du en anbefaling? TAMD30 med 2 forbruk og 1 startbatteri (eksempel pakka til Birddog) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Jeg har ingen spesiell anbefaling, alle har W-regulering og leverer ca. like "mye" strøm med det. Det eneste som er interessant for meg er spenningene, og da er jeg ikke enig med Iskra. Men så sakte blir det jo også vanskelig i å få tak i lavjusterte regulatorer selv fra aftermarket-produsenter. Vet ikke hva de alle tenker, men trikset med økt spenning er ikke bra for folk som bruker motorene mye. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Indy Svart 22.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Da ble det ikke bytte av dynamo likevel. Asker Elektrodiesel har gått over den gamle dynamoen og den lader fint, de har også sjekket Ladac-regulatoren som jeg fant etter hvert. Sannsynligvis var feilen bare dårlig kontakt et eller annet sted. Nå er ikke dynamoen montert i båten ennå, så det gjenstår å se om alt funker der. Jeg har jo da en splitter ny Iskra 273 (12V 70A) til overs, passer til alle gamle VP og flere andre. Interesserte, ta kontakt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Indy Svart 4.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2012 Hei igjen, er tilbake og skal kople opp den gamle dynamoen og Ladac 1204. Jeg sitter fortsatt tilbake med et spørsmål: hvilken terminal på denne dynamoen er D+? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.