Jump to content

Bytte av dynamo TAMD30A


Indy

Recommended Posts

Det er relativt enkelt å sette inn en Iskra dynamo og erstatte den innebygde skilledioden i den gamle dynamoen med et skillerele som kan koste fra nesten ingen ting til noen hundrelapper.

 

Men hvis det er aktuelt å reparere den gamle i Oslo området så har du jo Asker dieselelektro. (De har også testbenk).

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dynamoen du har er en stund gammel, så burde du og dynamoverkstedet vurdere nøye hvor mye du investerer.

 

Påmontert skillediode finner du på ingen annen dynamo,

det er i grunn bare VVP/Paris Rhone som har brukt det.

Så blir du trolig nødt å vurdere også en annen løsning for det.

 

Lykke til!

 

:seeya:

Jørg

 

ps: Siden vi er på Iskra:

Sjekk setpoint på Iskra og om det hele passer til batteriene du har.

Iskra tilbyr ofte bare lang over 14,5V og det er for mye for langvarig bruk.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen spesiell anbefaling, alle har W-regulering og leverer ca. like "mye" strøm med det.

Det eneste som er interessant for meg er spenningene, og da er jeg ikke enig med Iskra.

 

Men så sakte blir det jo også vanskelig i å få tak i lavjusterte regulatorer selv fra aftermarket-produsenter.

Vet ikke hva de alle tenker, men trikset med økt spenning er ikke bra for folk som bruker motorene mye.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da ble det ikke bytte av dynamo likevel. Asker Elektrodiesel har gått over den gamle dynamoen og den lader fint, de har også sjekket Ladac-regulatoren som jeg fant etter hvert. Sannsynligvis var feilen bare dårlig kontakt et eller annet sted. Nå er ikke dynamoen montert i båten ennå, så det gjenstår å se om alt funker der.

 

Jeg har jo da en splitter ny Iskra 273 (12V 70A) til overs, passer til alle gamle VP og flere andre. Interesserte, ta kontakt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...