Diddn Startet 7.Mars.2012 Del på Facebook Startet 7.Mars.2012 (redigert) Hei jeg har en Mariner 4hk 1989 mod som går meget dårlig. Jeg har byttet tennplugg og coil, renset forgasser 2 ganger og blåst ren dysene i gasser men den stopper allikevel. Senest i går startet jeg den, jeg satt den i gir og ga full gass etter en liten stund 1-2min døde den og ville ikke la seg starte selv med gassen på fullt og choken av og på etter et par forsøk. Jeg lot den stå en stund og da ville den plutselig starte etter et par drag. Da den hadde startet døde den igjen og ville ikke starte. Jeg lurer på om det enten er dårlig kompressjon eller dårlig CDI-boks? Har dere noen ideer om hvorfor den oppfører seg sånn? Mvh Diddn Redigert 7.Mars.2012 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Kan høres ut som om du har et problem med bensin pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Jeg havde tilsvarende problem med en Mariner 4HK 4-takt. Startede. Gik fint på tomgang og halv gas. Efter X minutter på fuld gas pludselig død og sværstartet. Efter en længere pause samme cyklus igen. Første problem var, at der sad et stykke sølvfolie (en en eller anden slags) i et filter nede ved benzinkranen. Der er jo det store filter (af plast/papir) og det havde jeg tjekket. Men da jeg tog slangen af benzinkranen sad der også et grovfilter der. Det hjalp - men ikke 100% Først da jeg fik renset forgasseren af en professionel gik det helt væk. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 18.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2012 (redigert) Hei igjen motoren går like dårlig ennå og det er ikke forgasser eller bensinpumpen det er noe i veien med. Jeg tror det er noe elektrisk. Jeg prøvde å bytte CDI boksen og prøvde å starte den igjen, da gikk den i et halvt minutt før den bare døde. Dette skjedde uansett om jeg prøvde å ruse den eller holde den i et jevnt turtall. Noen som vet hva som kan være gale? Jeg har også byttet coil og tennplugg, samt renset forgasseren 2-3 ganger og stilt inn bensin og luft balndingen. Mvh Diddn Redigert 18.April.2012 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Jeg har en gammel 5 hk tohatsu på hytta. fikk den gratis da den hadde akkurat like symptomer. den var altid kjørt med integrert bensintank. gikk 2 min.. stoppet.. så starta den etterhvert og gikk 1-2 min og stoppet.. jeg ble sterk i arma som 11 åring den gangen. Så prøvde jeg den medfølgende nye eksterne tanken.. Siden den gangen har den aldri stoppet.. starter hver vår.. Det var et tett filter i tanken. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Diddn Svart 18.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2012 (redigert) Hei takk for tipset, jeg kjører motoren allerede med eksterntank da den interne tanken var lekk. Jeg tror nok at det ikke er bensinen det er noe i veien med nei, bensinpumpen på slangen er hard som den skal være. Redigert 18.April.2012 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Har du skrudd ut pluggen å sett på den når motoren har stoppet? Våt eller tørr og fargen gir som regel en god pekepinn på hva som er feil. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 18.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2012 (redigert) Sist jeg så på pluggen var den våt av bensin. Samt at jeg stilte bensin og luftblandingen til grunnstilling. Redigert 18.April.2012 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 (redigert) OK,altså et tenningsproblem og du har byttet plugg,kabel,coil,cdi,da har du vel bare stator under svinghjulet igjen. Men har du prøvd å koble vekk stoppknappen? Redigert 18.April.2012 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 18.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2012 Nei den har jeg ikke koblet vekk, men jeg byttet tilbake til den gamle cdi boksen pga at motoren bare døde tvert med den sm jeg byttet til i utgangspunktet. Jeg skal prøve og koble ut stopknappen og se hva som skjer da. Hvis ikke så er det vel bare startoren igjen tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Jeg holder en knapp på forgasseren. Hvis du har noe korrosjon i en av de små kanalene klarer du ikke rense dette bort. Eneste mulighet er å bruke ultralydbad. Hvis du har en annen slik motor som er iorden, prøv forgasseren fra den på motoren.... Sitér dette innlegget Link to post
skansenmarina Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Hei. Hørest ut som problemet ditt oppstår når motoren blir varm? Sjekk om det er en temperatursensor på kjølevannet (vanligvis på toppen)som kutter tenningen ved for høy temperatur. Har du god kjøling? Dersom du har god kjøling kan du prøve å koble fra kablen fra sensor å se om den går bedre da. Om det ikke er det som er problemet, støtter jeg forslaget om stator evt. svinghjul som kan ha en sprekk som endrer seg termisk og som dermed kan gi kutt i tenning / overslag til jord. Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Hei takk for tipset, jeg kjører motoren allerede med eksterntank da den interne tanken var lekk. Jeg tror nok at det ikke er bensinen det er noe i veien med nei, bensinpumpen på slangen er hard som den skal være. Husk at pumpen på slangen og pumpen på motoren gjør to forskjellige jobber. Pumpen på slangen brukes for å pumpe bensin frem til forgasseren. Da har også pumpen på motoren fått bensin og vil ta over jobben herfra. Sjekk at flottøren nederst i forgasseren er stilt inn riktig i forhold til nåla som slipper inn bensin når nivået synker! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 (redigert) Har du sjekket de doble fustasjeopphengsforkoblingene? Redigert 18.April.2012 av Sjøogvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 21.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2012 Takker for alle tips og råd. Jeg fant ut i går da jeg startet den igjen lakk forgasseren som en sil, samt at bensinpumpen lekker. Jeg trenger vel forgasser og bensinpumpe rep kit? noen som vet hva dette koster? Mvh Didrik Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 21.April.2012 Del på Facebook Svart 21.April.2012 Hvor lekker det fra forgasser ? Hvis det kommer ut et hull et stykke oppe på motsatt side av pumpen er det fordi flotøren har hengt seg opp og ikke stenger.... Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 21.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2012 (redigert) Slik jeg har observet til nå så lekker det fra undersiden av pumpen, men det er godt mulig at det er det hullet på motosatt side av pumpen som lekker slik du beskriver. Det lekket bensin ut fra det hullet for en stund siden, så mulig at det er der det lekker ennå. Hva kan jeg gjøre for å få fikset dette? Redigert 21.April.2012 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Det jeg har vært ute for flere ganger er at når jeg pumper bensin inn i forgasseren med boble på ekstern tank, renner forgasseren over. Da henger flotøren. Den enkle måten er å sette et skrujern på utsiden av flotørkammeret og dunke forsiktig med en hammer. Hvis ikke det hjelper må du demontere igjen :-( Hadde du ikke flere slike motorer ? Har du prøvd å bytte over forgasseren fra en motor som virker greit ? Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 22.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2012 Ja jeg har en motor til som virker helt fint, dog med interntank. Jeg har ikke skiftet forgasser ennå. Jeg tok vekk interntanken på denne fordi kranen på tanken var lekk. Hvorfor er det slik at når jeg pumper bensin fra en ekstern tank så renner forgasseren over men ikke med interntank? på grunn av for mye trykk? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Det er korrekt. Det er derfor man ofte må dra noen ganger før motoren starter med innebygget tank, mens med ekstern starter de oftest på første draget. Du får fylt opp hele systemet med å pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 22.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2012 Den gikk bedre etter at jeg hadde dunket på flottørhuset med skrujern og hammer trodde jeg, men etter en stund dauet den igjen og den var vanskelig å starte. Etter en stund gikk den fint igjen før den dauet en gang til. Kan flottøren henge seg opp mens motoren går? Jeg har også lurt litt på om jeg skulle bygge den om til interntank igjen for å se om det hjelper? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Flottøren kan henge seg opp under kjøring ja. Ville kanskje tatt av lokket og sjekket at den beveget seg helt fritt,kan bli slitespor i pinnen som holder flottøren. Ville også sjekket at selve flottøren er helt tett,hvis den fyller seg med bensin vil det renne over inne der. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Og når du først sjekker flottøren, bør du også sjekke at det ikke ligger grums nede i flottørhuset. Hvis dette kommer opp i kanalen for flottørventilen (-nåla), kan det resultere i at nåla går tregt, og henger seg opp i øvre/stengt stilling. Da stenger den for bensintilførselen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.