Jump to content

Mariner 4hk som går dårlig noen ideer om hva som kan være galt?


Diddn

Recommended Posts

Hei jeg har en Mariner 4hk 1989 mod som går meget dårlig. Jeg har byttet tennplugg og coil, renset forgasser 2 ganger og blåst ren dysene i gasser men den stopper allikevel. Senest i går startet jeg den, jeg satt den i gir og ga full gass etter en liten stund 1-2min døde den og ville ikke la seg starte selv med gassen på fullt og choken av og på etter et par forsøk.

Jeg lot den stå en stund og da ville den plutselig starte etter et par drag. Da den hadde startet døde den igjen og ville ikke starte. Jeg lurer på om det enten er dårlig kompressjon eller dårlig CDI-boks? Har dere noen ideer om hvorfor den oppfører seg sånn?

Mvh Diddn

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post

Jeg havde tilsvarende problem med en Mariner 4HK 4-takt. Startede. Gik fint på tomgang og halv gas. Efter X minutter på fuld gas pludselig død og sværstartet. Efter en længere pause samme cyklus igen.

 

Første problem var, at der sad et stykke sølvfolie (en en eller anden slags) i et filter nede ved benzinkranen. Der er jo det store filter (af plast/papir) og det havde jeg tjekket. Men da jeg tog slangen af benzinkranen sad der også et grovfilter der.

 

Det hjalp - men ikke 100% Først da jeg fik renset forgasseren af en professionel gik det helt væk.

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei igjen motoren går like dårlig ennå og det er ikke forgasser eller bensinpumpen det er noe i veien med.

Jeg tror det er noe elektrisk. Jeg prøvde å bytte CDI boksen og prøvde å starte den igjen, da gikk den i et halvt minutt før den bare døde. Dette skjedde uansett om jeg prøvde å ruse den eller holde den i et jevnt turtall. Noen som vet hva som kan være gale?

Jeg har også byttet coil og tennplugg, samt renset forgasseren 2-3 ganger og stilt inn bensin og luft balndingen.

 

Mvh Diddn

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post

Jeg har en gammel 5 hk tohatsu på hytta. fikk den gratis da den hadde akkurat like symptomer. den var altid kjørt med integrert bensintank. gikk 2 min.. stoppet.. så starta den etterhvert og gikk 1-2 min og stoppet.. jeg ble sterk i arma som 11 åring den gangen. Så prøvde jeg den medfølgende nye eksterne tanken.. Siden den gangen har den aldri stoppet.. starter hver vår.. Det var et tett filter i tanken.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Hei.

Hørest ut som problemet ditt oppstår når motoren blir varm? Sjekk om det er en temperatursensor på kjølevannet (vanligvis på toppen)som kutter tenningen ved for høy temperatur. Har du god kjøling? Dersom du har god kjøling kan du prøve å koble fra kablen fra sensor å se om den går bedre da. Om det ikke er det som er problemet, støtter jeg forslaget om stator evt. svinghjul som kan ha en sprekk som endrer seg termisk og som dermed kan gi kutt i tenning / overslag til jord.

Link to post

Hei takk for tipset, jeg kjører motoren allerede med eksterntank da den interne tanken var lekk. Jeg tror nok at det ikke er bensinen det er noe i veien med nei, bensinpumpen på slangen er hard som den skal være.

 

Husk at pumpen på slangen og pumpen på motoren gjør to forskjellige jobber. Pumpen på slangen brukes for å pumpe bensin frem til forgasseren. Da har også pumpen på motoren fått bensin og vil ta over jobben herfra.

 

Sjekk at flottøren nederst i forgasseren er stilt inn riktig i forhold til nåla som slipper inn bensin når nivået synker!

Link to post

Det jeg har vært ute for flere ganger er at når jeg pumper bensin inn i forgasseren med boble på ekstern tank, renner forgasseren over. Da henger flotøren. Den enkle måten er å sette et skrujern på utsiden av flotørkammeret og dunke forsiktig med en hammer. Hvis ikke det hjelper må du demontere igjen :-(

 

Hadde du ikke flere slike motorer ? Har du prøvd å bytte over forgasseren fra en motor som virker greit ?

Link to post

Ja jeg har en motor til som virker helt fint, dog med interntank. Jeg har ikke skiftet forgasser ennå. Jeg tok vekk interntanken på denne fordi kranen på tanken var lekk. Hvorfor er det slik at når jeg pumper bensin fra en ekstern tank så renner forgasseren over men ikke med interntank? på grunn av for mye trykk?

Link to post

Den gikk bedre etter at jeg hadde dunket på flottørhuset med skrujern og hammer trodde jeg, men etter en stund dauet den igjen og den var vanskelig å starte. Etter en stund gikk den fint igjen før den dauet en gang til. Kan flottøren henge seg opp mens motoren går?

Jeg har også lurt litt på om jeg skulle bygge den om til interntank igjen for å se om det hjelper?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...