Jump to content

Bytte pakkboks, ulik dimensjon som hylserør

Disisel

Recommended Posts

Er dette snakk om en eksisterende slange som har sittet i mange år, ville jeg byttet den (og forhåpentligvis i en med korrekt dim) samtidig med pakkboksen. Slike slanger morkner, og ryker den kan det komme myyyye vann inn i båten.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 5 måneder senere...

Jag har også et spørsmål om montering av pakkboks. Jag skal montere en Volvo Penta Gummipakkboks, såkalt kondom. Problemet er at hylserøret er 44,5 mm og pakkboksen er oppgitt til 44 mm med bare - 0,3 mm i toleranse. Forhandler mente jeg kunne trekke inn slakken med en god slangklemme. Jeg har skaffet en slik klemme og det vil nok la seg gjøre, men jeg lurer på om det finnes noe materiale som kan brukes som en foring mellom rør og pakkboks. Noen gode råd?

.....men jeg lurer på om det finnes noe materiale som kan brukes som en foring mellom rør og pakkboks. Noen gode råd?

:diving:Legg aldri noe til foring mellom pakkboks og slange. Det er mitt råd. En kamerat av meg oppdaget plutselig mengder av vann i motorrommet. Han klarte å kjøre båten inn på grunna. Han hadde nettopp vært på verksted og satt inn ny motor. Det var lagt inn en ekstra slange for å fore opp diametern på hylserøret. Slangene hadde glidd i forhold til hverandre. Denne gang gikk det godt for lykken var bedre enn forstanden til mekanikeren.

• 4 uker senere...

Løsningen på dette ble en støttehylse til å tre utenpå hylserøret. Støttehylsen har en o ring tetning som presses mot hylserørets forkant. I tillegg skal det brukes Tech 7 som tetningsmasse mellom hylsene. Det hele sikres med 3 låseskruer. Hele løsningen inkl pakkboks bygger 85 mm lengde på hylserøret.

https://baatplassen.no/bildearkiv/14/14277/mellomhylse.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...