elan37 Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Heisann Så tråden - hvordan gikk testen ? Colin Sitér dette innlegget Link to post
Fairline-38Targa Svart 30.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 (-: Meget godt fornøyd. Har nå ett 300A batteri som forbruk Lader opp til 14.6 V med hvilespenning på mellom 13.2 - 13.6V Ved normal bruk, Dvs ikke over 10A last i snitt så får jeg nesten 300A ut før spenningen blir lavere enn 12.7V Lader med inntil 80A opp til Ca 90% batterikapasitet. Siste 10% tar Ca 30 - 45 min. Erfaring etter 2 sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Spennende teknologi som helt sikkert vil sitte i de fleste båter om noen år. Men i dag er nok kost/nytteverdien for høy. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Aq 28 Ht Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Hvoedan er det å koble vinsj til disse batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Fairline-38Targa Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Bør gå tror jeg. Standard BMS tåler Ca 100A kont Drift med peak på Ca 300A i 3 sek. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Du vil jeg skal hjelpe deg å teste ut disse batteriene også skal jeg betale deg 6000,- for 1 stk på 100Ah ?? Skjønnte jeg ikke helt. . . Hva er fordelen for meg for at jeg skal være testkanin ? Det er ikke meningen at du skal betale noe som helst hvis du ikke vil ha et slikt batteri. Men hvis du ønsker ett, så kan det ofte være lurt med et samkjøp for å få ned kostnadene. Eller du kan kjøpe deg ett stk selv til en høyere pris. Men er jo en fordel at en mann kjenner godt til trådstarter da. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 hvorfor er dettet så fryktelig dyrt tro ? http://netshop360.no/produkt/batterier/ladbare/a123-systems/a123-lisb-2 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Torsen67 Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Ny teknologi koster mer til å begynne med. Men på sikt, hvis det blir suksess, så raser nok prisen. Sitter jo også noe software også i disse som koster penger. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline-38Targa Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Dette er koster nok en del ekstra da BMS, en skal takle så mye last.Det jeg har håndterer 100A inn/ut og opp til 300A i 2-5 sek. Sitér dette innlegget Link to post
Cava Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Hvordan fungerer dette med thruster, SE100 feks trekker 800A på 12V, har noen erfaring med det ? Sitér dette innlegget Link to post
Fairline-38Targa Svart 1.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 (redigert) Tester dette nå. Benytter Winston batteri/celler uten BMS https://www.farco.no/batterier/litium-startbatterier/winston-lyp-start-12v-90ah Redigert 1.Juli.2020 av Fairline-38Targa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Fairline-38Targa skrev for 3 timer siden: Tester dette nå. Benytter Winston batteri/celler uten BMS https://www.farco.no/batterier/litium-startbatterier/winston-lyp-start-12v-90ah Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan sikrer du deg mot større strømtrekk eller for høy spenning? Ser at Farco skriver at man må sikre seg mot det. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Fairline-38Targa skrev On 4.5.2014 at 7.40: Bør gå tror jeg. Standard BMS tåler Ca 100A kont Drift med peak på Ca 300A i 3 sek. Først så er det spennende med ny teknologi, men et lite varsko. Vinsj og Thrustere tar tilsammen 1000 A så her egner ikke disse batteriene seg. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline-38Targa Svart 1.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 (redigert) Cava skrev On 23.6.2020 at 9.50: Hvordan fungerer dette med thruster, SE100 feks trekker 800A på 12V, har noen erfaring med det ? Redigert 1.Juli.2020 av Fairline-38Targa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fairline-38Targa Svart 1.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Jeg har en egen dynamo til batterilader mot forbruk. Winston cellene lader jeg direkte fra dynamoene (via en Sterling fordeler) Lader (220 V setter jeg opp som US AGM) setter jeg til ish 14,3V. Lithium er ikke avhengig av topplading (siste %,en) På den annen side tåler de jo mye mer ... men bedre å ta det pent og få mange sykluser ut fra bankene. Jeg vil aldri nærme meg den belastningen de tåler ... Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 (redigert) Tror rett og slett du vil slite med å kjøre thruster og winsj med teknologien og batteriene som er i dag. Eller det kan gå, bare man paralellkobler mange nok celler. Men du svarte ikke på hvordan du sikrer deg mot større strømtrekk og høy spenning? For det er vel litt risky å bare kjøre på uten noe sikkerhetsnett rundt sakene? Redigert 1.Juli.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fairline-38Targa Svart 1.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Truster fungerer meget bra - god effekt. Her hatt Life batterier siden 2012 (satt sammen selv med BMS) på forbruk. Går aldri tilbake til bly. 😎 Skjønner egentlig ikke hva du sikter til av utfordring. Dette er 4 winston celler satt sammen til et «batteri) men normal housing. Eneste er at det ikke er brukt BMS. Hva er problemet?? Har brukt en Sterling PSRT 134 den fordeler og beskytter. Men ser ikke problemet. Eneste man passer på er at en 220V lader legger den ned på float på ish 13.5. Men tåler mer Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Hvis du får feil på dynamo eller landstrømlader slik at batteriet får for høy spenning er det direkte farlig med LFP-batterier. Så man vil gjerne ha en eller annen form for high voltage cut-off... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
andersb Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Det finnes masse forskjellige lifepo4, noen kan du hente ut mange C av! Jeg henter ut 600A i startstrøm, og lader med 100A på batteriet i bilen (lifepo4 4s2p) Som @Framtia sier ønsker du å ha en bra form for BMS, med både temp, low, high osv cutoff, da varer batteriene leeeeeeeeeeenge. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Hva Winston sier om cellene mine. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 (redigert) SamH skrev for 10 timer siden: Hva Winston sier om cellene mine. Voldsomme tall dette her. Dette er vel utklipp fra 400ah cellene? Men det som bekymrer meg er hva som trår inn når ting går galt? Temperatur og spenning er vel vesentlige ting å tenke på i første omgang. Om man ikke har noe overvåking på dette så kan det vel bli riktig skummelt? Om man kjører uten overvåking, så tror jeg at jeg ville satt batteriene på en katapult Redigert 2.Juli.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fairline-38Targa Svart 2.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 https://youtu.be/R9xZf4p8PkQ Sitér dette innlegget Link to post
Fairline-38Targa Svart 2.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Jeg har benyttet og hatt «morsomme» tester med Life batterier i snart 10 år uten noen «farlige» situasjoner. Har derimot observert 5 episoder med bly/syre og gasseksplosjoner som har vært stygge. Jeg vil f.eks ALDRI sette et std bly/syre batteri (ikke VRLA) i nærheten av baugtruster / seng i forpiggen. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Kjellg skrev 4 minutter siden: Dette er vel utklipp fra 400ah cellene? Stemmer Kjellg skrev 4 minutter siden: Om man ikke har noe overvåking på dette så kan det vel bli riktig skummelt? Ganske sikkert, mine er ikke koblet til landstrømslader eller mølle pr default. Det kan switches in manuellt. BMSen er en REC Active og releene er Blue Sea ML. I tilfelle landstrømslading av de snakker BMSen med Multiplusen. BMS'en er nestsistelinjeforsvar, lading fra 240A dynamo reguleres av en MC-614, fra solcellene regulerer en Victron MPPT Som nevnt tidligere pleier jeg å koble de vekk fra lading ved ønsket SOC når motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline-38Targa Svart 17.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2020 (redigert) Så langt så fungerer truster og starter meget bra på Winston lithium batteriene. har også lagt opp til at WC, vannvarmer og luftvarmer går på baug truster batteriet. Redigert 17.Juli.2020 av Fairline-38Targa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.