Jump to content

Noen som ønsker å være med å teste LiFePO4 batterier?


Fairline-38Targa

Recommended Posts

(-:

Meget godt fornøyd. Har nå ett 300A batteri som forbruk

Lader opp til 14.6 V med hvilespenning på mellom 13.2 - 13.6V

Ved normal bruk, Dvs ikke over 10A last i snitt så får jeg nesten 300A ut før spenningen blir lavere enn 12.7V

 

Lader med inntil 80A opp til Ca 90% batterikapasitet. Siste 10% tar Ca 30 - 45 min.

 

Erfaring etter 2 sesonger.

Link to post
Share on other sites

Du vil jeg skal hjelpe deg å teste ut disse batteriene også skal jeg betale deg 6000,- for 1 stk på 100Ah ??

Skjønnte jeg ikke helt. . . Hva er fordelen for meg for at jeg skal være testkanin ?

Det er ikke meningen at du skal betale noe som helst hvis du ikke vil ha et slikt batteri. Men hvis du ønsker ett, så kan det ofte være lurt med et samkjøp for å få ned kostnadene. Eller du kan kjøpe deg ett stk selv til en høyere pris.

Men er jo en fordel at en mann kjenner godt til trådstarter da.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

hvorfor er dettet så fryktelig dyrt tro ? http://netshop360.no/produkt/batterier/ladbare/a123-systems/a123-lisb-2

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
Fairline-38Targa skrev On 4.5.2014 at 7.40:

Bør gå tror jeg. Standard BMS tåler Ca 100A kont Drift med peak på Ca 300A i 3 sek.

 

Først så er det spennende med ny teknologi, men et lite varsko. Vinsj og Thrustere tar tilsammen 1000 A så her egner ikke disse batteriene seg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en egen dynamo til batterilader mot forbruk. 

Winston cellene lader jeg direkte fra dynamoene (via en Sterling fordeler)

 

Lader (220 V setter jeg opp som US AGM) setter jeg til ish 14,3V.

 

Lithium er ikke avhengig av topplading (siste %,en)

 

På den annen side tåler de jo mye mer ... men bedre å ta det pent og få mange sykluser ut fra bankene. 

 

Jeg vil aldri nærme meg den belastningen de tåler ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

 Tror rett og slett du vil slite med å kjøre thruster og winsj med teknologien og batteriene som er i dag. Eller det kan gå, bare man paralellkobler mange nok celler. 
Men du svarte ikke på hvordan du sikrer deg mot større strømtrekk og høy spenning? For det er vel litt risky å bare kjøre på uten noe sikkerhetsnett rundt sakene? 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Truster fungerer meget bra - god effekt. 

 

Her hatt Life batterier siden 2012 (satt sammen selv med BMS) på forbruk. Går aldri tilbake til bly. 😎

 

Skjønner egentlig ikke hva du sikter til av utfordring. Dette er 4 winston celler satt sammen til et «batteri) men normal housing. 

 

Eneste er at det ikke er brukt BMS. Hva er problemet??

 

Har brukt en Sterling PSRT 134 den fordeler og beskytter. Men ser ikke problemet. 

 

Eneste man passer på er at en 220V lader legger den ned på float på ish 13.5. Men tåler mer

 

RenderToPdf.aspx?ProductID=561

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det finnes masse forskjellige lifepo4, noen kan du hente ut mange C av! 

Jeg henter ut 600A i startstrøm, og lader med 100A på batteriet i bilen (lifepo4 4s2p) 

Som @Framtia sier ønsker du å ha en bra form for BMS, med både temp, low, high osv cutoff, da varer batteriene leeeeeeeeeeenge. 

Link to post
Share on other sites

SamH skrev for 10 timer siden:

Hva Winston sier om cellene mine. 
image.png.837b636fc18fd32113ba8bac1ff2d6af.png


 

Voldsomme tall dette her. Dette er vel utklipp fra 400ah cellene? Men det som bekymrer meg er hva som trår inn når ting går galt? Temperatur og spenning er vel vesentlige ting å tenke på i første omgang. Om man ikke har noe overvåking på dette så kan det vel bli riktig skummelt?  Om man kjører uten overvåking, så tror jeg at jeg ville satt batteriene på en katapult :giggle:

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har  benyttet og hatt «morsomme» tester  med Life batterier i snart 10 år uten noen «farlige» situasjoner. 
 

Har derimot observert 5 episoder med bly/syre og gasseksplosjoner som har vært stygge. 

 

Jeg vil f.eks ALDRI sette et std bly/syre batteri (ikke VRLA) i nærheten av baugtruster / seng i forpiggen. 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 4 minutter siden:

Dette er vel utklipp fra 400ah cellene?


Stemmer

 

Kjellg skrev 4 minutter siden:

Om man ikke har noe overvåking på dette så kan det vel bli riktig skummelt?


Ganske sikkert, mine er ikke koblet til landstrømslader eller mølle pr default. Det kan switches in manuellt. BMSen er en REC Active og releene er Blue Sea ML. I tilfelle landstrømslading av de snakker BMSen med Multiplusen.
BMS'en er nestsistelinjeforsvar, lading fra 240A dynamo reguleres av en MC-614, fra solcellene regulerer en Victron MPPT
Som nevnt tidligere pleier jeg å koble de vekk fra lading ved ønsket SOC når motoren går.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...