Jump to content

Farlig å dra til Hakkeberget utenfor Larvik i åpen jolle?


kjetillunde

Recommended Posts

Det er 4,5 nautiske mil til land fra Hakkeberget og 3,5 fra Rennebåen. Er ikke så mye som tar av for vær og vind der ute og med en 10 fots jolle tar det litt tid å komme seg inn hvis vært snur.. En sommerdag med badetemp i vannet blir det noe annet, men nå er det kaldt om en havner i sjøen.. Tror jeg ville hatt en større båt ja!

Link to post
Share on other sites

I sommer på en godværsdag? Hvor lang ut er det forsvarlig å dra med en liten jolle? Finnes kanskje ikke noe fasit svar på dette, men vil gjerne høre deres mening og erfaring rundt dette. :fishing:

Tok en gang og kjørte min 10 fots jolle en gang i tiden, me 9.9hk, ut mot havet en godværsdag. Anbefales ikkje, va grådig uforsvarlig. Men er jo forskjell fra hav til hav. Men hør med lokalkjente, om kordan det er utover der du har planer om dra ut

Link to post
Share on other sites

Var en Bergenser som gikk tur-retur Bergen-Shetland i 8-10 fots gummibåt for noen år siden.

 

Så alt går, spørsmålet er hvor smart det er, og hvor mye flaks du gjør deg avhengig av :lipseal:

 

Ja, alt går ann.. Men avhengi av sånn som du sier kor smart man er og kor masse flaks.. Ink om det er forsvarlig

Link to post
Share on other sites

Du etterlyser erfaringer, jeg har en fra min første båt, ikke så langt fra der du viser på kartet, utenfor Valle lenger sør. Der var jeg deleier i en 14 fots trebåt, med en 5 hesters Evinrude fra 1959 bakpå. Fra innerst i fjorden var det ca en times tur i 5 kn og jeg var stadig utaskjærs og fisket litt, i godt vær. Jeg var mye nærmere land enn du viser på kartet, men hadde åpent hav utenfor og kunne se til Jomfruland.

 

Kort sagt: Jeg sluttet med det. En dag blåste det opp helt uventet, og plutselig var jeg omgitt av krappe bølger. Det tok vel ikke mer enn 10 minutter å komme seg inn i smulere fravann, men det var skremmende nok for meg - og jeg er den typen som liker litt "spenning". Respekt for havet er viktig, og ikke noe man bør teste for å "se om det går bra".

 

- En annen ting kan være at jeg hadde "noe" stort på kroken der ute, som dro meg og båten så det fosset rundt baugen. Min største bekymring var da egentlig hva jeg skulle gjøre hvis jeg fikk opp fangsten. De som har sett filmen "Den gamle mannen og havet" (eller lest boka) kan sikkert tenke seg hvordan det føles.

 

- Dessverre skjønte jeg litt for sent at vesenet i dypet hadde snudd, så propellen kuttet snøret... eller kanskje det var det beste.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Med tanke på at du befinner deg i et skytefelt, er vel hjelm og hvitt flagg regnet som best egnet sikkerhetsutstyr :wflag:kart (zoom ned til 9)

 

Fra spøk til revolver.

Dersom havet er flatt, og du har en motor du kan stole på, samt muligheter til å ringe noen for å få hjelp dersom uhellet skulle være ute, ser jeg ikke noen problemer med å dra ut i en ti-foter. Var jeg deg, ville jeg investert i en vanntett håndholdt VHF også. Den er bra og ha uansett!

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Med tanke på at du befinner deg i et skytefelt, er vel hjelm og hvitt flagg regnet som best egnet sikkerhetsutstyr :wflag:kart (zoom ned til 9)

 

Jeg så det stod skytefelt, er dette noe jeg må ta hensyn til?

 

Fra spøk til revolver.

Dersom havet er flatt, og du har en motor du kan stole på, samt muligheter til å ringe noen for å få hjelp dersom uhellet skulle være ute, ser jeg ikke noen problemer med å dra ut i en ti-foter. Var jeg deg, ville jeg investert i en vanntett håndholdt VHF også. Den er bra og ha uansett!

 

Takk for mye gode innspill. :thumbsup: Det kan bety at under riktig omstendigheter er det forsvarlig å kjøre en 10fots jolle så langt ut på havet. Riktig omstendigheter er da stabilt høytrykk, lite vind, badetemperatur, pålitelig påhengs. Ting man bør ta med på en slik tur: årer, vest, rikelig med drivstoff, mobiltlf, gps, kompass, mat og ekstra klær. (og fiskeutstyr selvfølgelig :fishing: ) VHF må man vel ha sertifikat for å bruke?

 

Hvis man har smarttelefon er det kanskje en idè å la andre til en hver tid se hvor man er på kartet via gps`en i smarttelefonen. Kanskje det også er lurt å ta med nødraketter?

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som Christel III skriver, skal du så langt ut er en håndholdt vanntett VHF viktig. Kjedelig om motoren ikke starter og mobilen er blitt våt og har streiket. og du driver rett sørover.

 

Riktig, da må du ha VHF kurs og sertifikat, enkelt og rimelig å ta. Koster drøye 400 kr i året å ha konsesjon.

 

En sommerdag med stabilt høytykk ser jeg ikke noen spesiell stor fare ved å dra ut dit, kanskje en fordel om dere er to personer om bord.

 

MEN, av en eller annen grunn er det alltid ett MEN. På fine sommerdager kommer det ofte noe som heter solgangsbris tidelig på ettermiddagen.

 

Mitt råd er derfor. Gå ut tidlig på morgenen 04-05 tiden og reis innover ved 13 tiden.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Da er det VHF kurs man må ha? eller er eg på bærtur no?

Mulig jeg trakker noen på tærne nå, men...

 

Hvis du er en "fattig" ungdom som er i tvil om du vil ha VHF på grunn av kostnadene det medfører, er jeg tilbøyelig til å anbefale deg å kjøpe en, og ta SRC kurs og betale for lisensen når du får bedre råd:-)

 

(De gangene jeg har kjøpt ny VHF har jeg ikke blitt spurt om verken lisens eller sertifikat.)

 

Det er tross alt bedre at du har VHF ombord, uten lisens, enn at du kommer i en nødsituasjon og mangler VHF på grunn av at du ikke hadde råd...

 

EDIT:

Du kan også kjøpe en nødradio. De er fritatt lisens. Men har kun kanal 16 og kanal 6. Da har du ditt på det tørre.

Redigert av Christel III (see edit history)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg trakker noen på tærne nå, men...

 

Hvis du er en "fattig" ungdom som er i tvil om du vil ha VHF på grunn av kostnadene det medfører, er jeg tilbøyelig til å anbefale deg å kjøpe en, og ta SRC kurs og betale for lisensen når du får bedre råd:-)

 

(De gangene jeg har kjøpt ny VHF har jeg ikke blitt spurt om verken lisens eller sertifikat.)

 

Det er tross alt bedre at du har VHF ombord, uten lisens, enn at du kommer i en nødsituasjon og mangler VHF på grunn av at du ikke hadde råd...

 

EDIT:

Du kan også kjøpe en nødradio. De er fritatt lisens. Men har kun kanal 16 og kanal 6. Da har du ditt på det tørre.

Ahh oki, da er det eg som var på bærtur da.. Siden trodde at vis man skulle ha VHF måtte man ha vhfkurs/lisens for det..

Link to post
Share on other sites

Ahh oki, da er det eg som var på bærtur da.. Siden trodde at vis man skulle ha VHF måtte man ha vhfkurs/lisens for det..

 

Du skal ha lisens og sertifikat for å bruke VHF, men det kreves ikke for å kjøpe...

 

Når det er sagt, så anbefaler jeg selvsagt at man tar sertifikatet og betaler lisensen.... :wink:

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Rakke ble lagt ned som skytefelt i 2002.

Når det gjelder hvorvidt det trygt å dra ut til Hakkeberget i en 10 fots jolle, så mener jeg at svaret er ganske opplagt:

Dersom du er i den minste tvil om båten er skikket eller om du tviler på egne ferdigheter, så lar du være!

 

Hvis du likevel ønsker å reise såpass langt ut i dette farvannet i en relativt liten båt, så anbefaler jeg (i likhet med flere) på det sterkeste en VHF.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

- En annen ting kan være at jeg hadde "noe" stort på kroken der ute, som dro meg og båten så det fosset rundt baugen. Min største bekymring var da egentlig hva jeg skulle gjøre hvis jeg fikk opp fangsten. De som har sett filmen "Den gamle mannen og havet" (eller lest boka) kan sikkert tenke seg hvordan det føles.

 

- Dessverre skjønte jeg litt for sent at vesenet i dypet hadde snudd, så propellen kuttet snøret... eller kanskje det var det beste.

 

En spennende historie som jeg gjerne skulle hørt mer om. Hva slags snøre brukte du?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...