Jump to content

Fire savnet efter forlis


MajorAndy

Recommended Posts

Denne er også publiceret i tråden med nyheder, men jeg mener, at der er en almen diskussion omkring dette, så derfor tillader jeg mig denne krydspost:

 

Fire unge danske mænd savnes efter forlis ved Mandal. (se ovenfor) Forfærdelig historie. Men tænk at tage til havs i dårligt vejr seks personer uden veste i en 15-fods jolle. Ulykkeligt at sådan noget kan ske. Ulykkeligt og meningsløst.

 

Jeg ved ikke hvad der er foregået, men det får mig til at tænke på en egenoplevet historie:

 

For 15 år siden, da jeg endnu var ret uvant med bådlivet, havde jeg en 14 fods jolle som jeg havde kørt til Sverige for at fiske ørred ved Pukaviken. Det blæste 10-15 m/s fra vest så vi lå i læ af land og vandet var fladt, men det var jo også fralandsvind. Min ven, som jeg havde ombord, pressede mig igen og igen for at vi skulle gå længere ud for "det var der, fisken var". Jeg argumenterede, at et simpelt motorstop eller en ødelagt propel ville gøre, at vi drev til havs og dermed kom ud hvor søerne var meget større.

 

Vi endte med at skændes, da han følte, at han fik sin fisketur ødelagt af min forsigtighed og jeg til gengæld følte, at han pressede mig til at gøre noget uansvarligt. Vores venskab blev egentlig aldrig det samme efter dette, men jeg føler stadig den dag i dag at jeg gjorde det rigtige. Havde jeg været noget yngre er jeg til gengæld ikke sikekr påat jeg havde kunnet modstå hans pres!

 

Til gengæld kan jeg godt føle hvordan gruppe-tænkning og -pres kan føre til at man gør dumme ting. (Ikke at jeg på nogen måde ved, at dette er tilfældet her!)Så helt generelt: Hvordan opdrager man sine børn til at holde på fornuften når det gælder bådlivet og ikke bukke under for venners gruppepres?

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Mener din avgjørelse var fornuftig MajorAndy.... små båter ute i åpent hav er risikofylt ,synd dere fikk et dårligere forhold etter episoden :headbang:

men nå har du muligheten til å få fyren til å våkne ved å linke denne historien til ham så ser han hva som virkelig kunne ha skjedd med dere og .

 

 

 

To menn i 20-årene klarte å svømme i land etter at en båt med seks danske menn kantret ved Mandal onsdag. En stor redningsaksjon er satt inn i søket etter fire kamerater som fortsatt er savnet.

Mere fra Ulykken ved Mandal

 

AIS Track fra leteområdet

hrs.jpg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du skal være stolt over din beslutning om å prioritere sikkerhet først Andy. Om man har en venn som ikke har forståelse for det får det heller være med det. Sikkerhet kommer alltid først.

 

Jeg forsøker å formidle de vurderinger jeg gjør til ungene. Feks at vi alltid hører på værmelding, alltid bruker vest, har nødutstyrt ombord, ungene vet hvordan de skal varsle om de trenger hjelp, hvordan vi vurderer vind, sjø og ikke minst skyer. Det samme gjelder når vi er andre steder i naturen. Så håper jeg at de får en god intuisjon for sikkerhet uansett hvor i naturen de er. Jeg er nok mer opptatt av sikkerhet enn mange andre.

 

Han som svømte så langt er visstnok livredder. Mange av de som konkurrerer i livredning er også aktive svømmere. Den svømmedistansen han svømte må man være godt trent for. Aktive svømmere svømmer gjerne 30 tusen meter per uke som normal treningsdose. Det kan jo vi badere tenke litt på når vi selv synes vi er gode :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er fremkommet noen oppsiktsvekkende nye opplysninger i denne saken i dag.

 

For det første viser det seg nå  at ulykken ikke skjedde ved Odd, men på østsiden av Oddfjorden, i det urene farvannet på utsiden av Sæsøy. De som svømte i land, krysset altså hele Oddfjorden som er ca 2,5 km bred der ute. Deretter tok den ene av mennene seg inn til Skjernøy. En ganske utrolig ferd, i det været som var i går.

 

For det andre er det  blitt kjent at politiet ble varslet om at det ble funnet en kullseilt båt på Oddfjorden kl 1621i går ettermiddag, som ble forsøkt slept i land. Dette forsøket var forgjeves på grunn av den kraftige vinden og høye sjøen (NØ kuling)

 

Da er det grunn til å stille følgende spørsmål:

 

Hvorfor sendte politiet ikke umiddelbart ut en redningsskøyte i går ettermiddag for å gjennomsøke det farvannet som den kullseilte båten kom drivende fra?

 

Hvorfor så ikke politiet rapporten om funnet av den kullseilte båten i sammenheng med ulykken med danskene, da de fikk melding om denne sent i går kveld?  Politiet tok for god fisk antakelser om at ulykken var skjedd ved Odd, som ligger på vestsiden av Oddfjorden. Som AIS-bildet til LALUNA II viser, søkte de i formiddag grundig her, og i farvannene vestenfor. Men hvorfor i all verden søkte de ikke i lovart for posisjonen hvor den kullseilte båten ble funnet?

 

1282225410351_878.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

La merke til at redingskjøyten HVALER var ute i forkant av ulykken og stusset på det ???

Nå er forklaringen kommet kilde fvn.no

MANDAL: Allerede kort tid etter klokken 16.00 i går ble danskenes forliste jolle observert av et dansk fartøy. Besetningen ringte inn en bekymringsmelding til politiet klokken 16.21.

 

To timer senere ble jolla lokalisert av redningsskøyta utenfor Ryvingen fyr. Redningsskøyta forsøkte et slep, men måtte gi opp. Båten var for tung, og sjøen for høy.

 

Da redningsmannskapet ikke fant noen i sjøen, avblåste de aksjonen og vendte inn til land.

 

 

Forsøkte slep

- Vi sjekket om det var folk under eller i området rundt båten. Det var det ikke. Vi forsøkte også å slepe båten inn til land, men det var for mye sjø til at vi klarte det. Derfor måtte vi bare slippe båten og la den drive videre, opplyser Erik Walle ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge til VG Nett.

 

Fem timer senere nådde Søren Thuesen (24) frem til bebyggelse på Skjernøy og fikk til slutt varslet om forliset og at fire personer var savnet.

 

- Det blir bare selvpining å tenke at vi kunne gjort noe annerledes når vi nå sitter med fasiten, sier Walle.

 

 

Finner stadig båter

Bare utenfor Mandal har redningsskøyter funnet 160 båter drivende i skjærgården i år. Det er et vanlig syn, og da ingen ble funnet, konkluderte redningssentralen med at det var en herreløs båt som hadde slitt seg fra fortøyningene.

 

- Vi har fått melding om tre drivende båter i dag, sier operasjonsleder Børge Steinsland ved Agder politidistrikt til fvn.no.

 

I går ble det meldt om fire.

 

- I etterpåklokskapens lys er det lett å si at vi kunne gjort ting sånn og sånn. Vi fulgte vanlige prosedyrer. Ingen var meldt savnet og vi hadde ingen opplysninger som kunne kobles til båten slik at vi burde skjønt hva som var den egentlige situasjonen, sier Walle.

 

- Båten var gammel og begrodd. Derfor ble det ikke lett mer på stedet. Dette var før vi ble alarmert om den tragedien som hadde skjedd, sier innsatsleder Tor Damkås.

 

 

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Enig med deg , men de har nok ikke hatt den fulle oversikten , har lagt merke til at de har søkt ettertrykkelig i det området i dag / ettermiddag så var nok manglende informasjon til HRS/Politiet hvor de egentlig havarerte .

Uansett er det nok et tragisk utfall av ubetenksomme folk i båt med tragisk utfall desverre ....

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Laluna II: Takk for svar - hvordan får du forøvrig opp AIS track ?

 

Ellers er dette bare tragisk. En utrolig performance av dansken i etterkant av ulykken. Stusser litt på hva de tenkte på forhånd.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Men kanskje ikke på det andre?

Kanskje fordi de sa de hadde fått melding om flere drivende båter i går, 160 totalt i området i år. Dermed blir vanskelig å koble det ene til det andre, uten mer informasjon.

Kunne dansken som kom seg i land, gi dem nøyaktig posisjon for forliset, slik at det var opplagt at det var en tidligere oppdaget drivende båt som var båten fra forliset og ikke en annen båt?

Tenkt om de hadde begynt søket ved posisjon til en tidligere drivende båt, og ikke fra stedet der hvor noen mener forliset hendte.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen forklaring på hvorfor de svømte over hele fjorden og ikke til STORE SÆSØY? Iflg kartet der har de forlist nært denne øya, men svømt over hele fjorden i dårlig vær, det kan vel neppe stemme?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Mennesker lærer ikke ;-)

På bilder og reportasjer ser en flere av de som deltar i arbeidet uten vest. Å gå i fullt regnhyre uten vest i dårlig vær og snakke om andre som gjør noe uvettig... Jeg må nok innrømme at jeg gjør slikt selv også innimellom.

 

De svømte med strømmen og vinden. Har flere ganger prøvd å svømme mot stor vindsjø for gøy, men det er bare å gi opp. I tillegg er strømmen ofte opptil to-tre knop vestover i det området.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

FANT STØVEL I NÆRHETEN AV BÅTEN:

 

- Vi fant en fiskekasse og en fjellstøvel som vi tok ombord i redningsskøyta, sier skipperen ombord på "Hvaler" til fvn.no.

 

- Det var ikke sannsynlig at det fantes folk i nærheten, så "Hvaler" fikk beskjed om å gå inn igjen, sier Andreas Bull ved Hovedredningssentralen Sør-Norge til fvn.no.

 

Etter det fvn.no kjenner til, skal avgjørelsen om å avblåse ha blitt diskutert blant redningsmannskapene på brygga etter at "Hvaler" kom inn ved 19.00-tiden.

Ikke alle enige

 

-Ikke alle skal ha vært enige med HRS, også av den grunn at hvis båten ble liggende over natta, kunne andre båter gå i den.

 

 

drev468_482348a.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Desverre nok et eksempel på hvor farlige joller er i forhold til skjærgårdsjeeper.

 

I 99 % av nyheter om kantrede båter er det joller som er involvert. (med untak av skjærgårdsjeepen som kantret i Trondheimsfjorden ifjor.)

 

Hadde danskene hatt en vanlig god skjærgårdjeep på 16 fot eller mer hadde båten vert selvlensende selv med 6 personer ombord. Da hadde eventuelt vann ombord rent ut. Sjansen for å kantre en valig skjærgårdsjeep er uansett minimal selv med bråsvinger i høy fart.

 

Hvis danskene hadde en solid skjærgåtdsjeep kunne de antageligvis bare ha slengt ut en dregg å ventet på hjelp ved motorhavariet.

 

 

Nå må bedreviterne kutte ut hetsen av fritidsbåter med store påhengsmotorer å heller inse at hestekrefter og selvlensende skråg redder liv.......for i grov sjø trenger man 50- 90 hk eller mer for å håndtere naturkreftene.

 

I denne episoden sviktet motoren og det viser jo også at driftsikre motorer er synonymt med sikkerhet og at det derfor er en fordel med nye driftssikre motorer.

 

Store påhengere også kan sikre at man raskt kommer seg innaskjærs hvis overasket av dårlig vær på fjorden sammenlignet med saktegående båter.

 

Så mens ekspertene hyler i media om landkrabber som skaffer seg for store og sterke båter...fortsetter desverre politisk korekte joller å kantre år etter år...med fatale konsekvenser som i mandal.

 

Et vitne mente det var 10 cm fribord da de 6 danskene forlot havn i den lille jolle og de mente at dette ikke kunne gå bra med rådende værforhold....man trenger derfor ikke være etterpåklok for å inse at en skjærgårdsjeep i dette og mange andre tilfeller kan spare liv....joller har rett og slett for store risiko for kantring.

 

Antall hk og antall fot er proposjonal med sikkerheten. (Selv om avisene en gang i blant kan vise spektakulære bilder av skjærgårdsjeepr som har havnet langt inne på land....)

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tullprat: dårlig vær gjelder for alle båttyper og alle motorer.

 

I dette tilfellet har disse brutt absolutt alle sikkerhetsregler både i forkant av hendelsen og i etterkant spesiellt ved å ikke holde seg ved båten.

 

Hadde de gjort det ville alle sannsyligvis vært i live idag til tross for at de ikke hadde vester. At angjeldende helt er livredder burde heller skjerpe oppførselen i denne situasjonen. Vistnok tok han ledelsen og dermed førte alle fra sikkerheten fra båten som fløt. Han får vel leve på heltestatusen inntil han skjønner at han må bære med seg denne triste børen resten av sine dager.

 

Å snakke om helter her blir bare tragisk.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Synes den siste uttalelsen er litt vel tøff.

Jeg har oppigjennom årene lekt mye i vannet - også i grov sjø- og erfart litt av det. Det kan være mye forskjell på teori og praksis når man ligger i vannet med store bølger rundt seg. Å bli ved en kantret båt i grov sjø høres kanskje smart ut, men når en er slått mot skroget og overvasket av sjø et visst antall ganger kan det nok være fristende å prøve å komme seg unna.

Denne båten kantret når den kom inn i grunnbråttene og det kan ha vært på livet løs å ligge ved skroget og bli vasket mellom dette og grunnene.

 

Båten blir omtalt som en jolle i de fleste medier, men etpar plasser er den omtalt som en ombygd redningsbåt. Bildene av båten der den driver i vannet får jeg ikke til å stemme med en jolle av omtalte type.

 

Videre ser det ut for at hvis vitnene som så disse folkene dra ut på galmannsferd og ikke komme igjen hadde sendt en bekymringsmelding til politiet kunne redningsaksjonen vært igangsatt mange timer tidligere.

 

At folkene ombord gjorde noe dumt kan man nok ikke komme bort fra..

 

Trist uansett

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Synes den siste uttalelsen er litt vel tøff.

 

Tvertimot, her trenger en å ikke spare på hverken krutt eller pekefingre. Det minste en kan forvente seg fra folk som skal i båt er lese og helst tenke gjennom sjøvettregelene som t.o.m. skolebarn har lært. Merk sammendraget etter reglene som jeg her har uthevet.

 

Sjøvettreglene

Publisert: 24. april 2008. Oppdatert: 24. april 2008.

 

1. Tenk sikkerhet.

Kunnskap og planlegging reduserer risikoen og øker trivselen.

 

2. Ta med nødvendig utstyr.

Utstyret må holdes i orden og være lett tilgjengelig.

 

3. Respekter vær og farvann.

Båten må bare benyttes under egnede forhold.

 

4. Følg Sjøveisreglene.

Bestemmelsene om vikeplikt, hastighet og lanterneføring må overholdes.

 

5. Bruk redningsvest eller flyteplagg.

Det er påbudt med godkjent flyteutstyr til alle om bord.

 

6. Vær uthvilt og edru.

Promillegrensen er 0,8 når du fører båt.

 

7. Vis hensyn.

Sikkerhet, miljø og trivsel er et felles ansvar.

 

 

 

Forbered deg på at det kan skje

en ulykke, og tenk igjennom

hvordan du bør forholde deg:

Behold roen, bli ved båten og

tilkall hjelp.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Tullprat: dårlig vær gjelder for alle båttyper og alle motorer.

 

I dette tilfellet har disse brutt absolutt alle sikkerhetsregler både i forkant av hendelsen og i etterkant spesiellt ved å ikke holde seg ved båten.

 

Googlsøk på ordene jolle og kantret viser noen av alle de joller som har kantret de siste årene. Påstanden om at "dårlig vær gjelder alle båter og båttyper er da bare svada. Bølger og vind som er solgangsbris og kos for en solid båt kan være livfarlig i en åpen jolle.

 

googlesøk på jolle og kantre

 

 

Ellers er lærebokrådet om å holde seg ved båten vel noe situasjonsbetinget. Hvis man velger å vente ved båten er det "point of no return"....fordi man da blir for kald og svekket til senere å svømme hvis hjelpen ikke kommer. En liten jollebaug i frådende bølger gir ikke akkurat ly for stormen....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tvertimot, her trenger en å ikke spare på hverken krutt eller pekefingre.

 

I en situasjon hvor redningshelikopter ikke umiddelbart ble satt inn for ta en kikk på nærliggende holmer da båten ble funnet bør vel man vel ikke lage et svarte-Per spill hvor den overlevende er det bad guy men heller analysere hva redningsparatet kan lære av dette uavhenghig av hva dansken gjorde eller ikke gjorde.

 

vg link

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Salt, du kommer med klassiske meninger som desverre blir forefektet av folk som tilsynelatende burde vite bedre i egenskap av utbasunert båtinteresse som f.eks. medlem her på Båtplassen. Ta f.eks. det med å svømme i land.

 

Sjansen for å klare seg er så små at bla. alle redningstjenester i hele verden, også den norske fraråder folk å forlate en flytende havarert båt. Den kan gi oppdrift og samlingsplass for havaristene og er tusen ganger mer synlig for andre, både i ulykkesøyeblikket og i ettertid.

 

Det er ingen som kan gi fasiten på hvor langt fra land man kan ta sjansen, da det for mange parametere i virkeligheten; vær, strøm, bølger, svømmeferdighter, vanntemperatur etc. etc.

 

salt, jeg anbefaler deg å googgle litt på hypotermi og spesiellt forhold på varmetap svømming og holde seg i ro (fosterstilling er anbefalt). Man kan forlenge levetiden med flere timer!

 

Å bli ved båten betyr nødvendigvis ikke å ligge så nær at en blir nedslått av den? Ang. en kommentar ovenfor om å bli skadet av båten ved landkjenning?

 

Vel, hva er verst da? Drukne på dypt vann eller på grunt vann?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...