Honduras Startet 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2012 Vurderer å anskaffe tracking-system til båten. Guard systems har to varianter på enten VHF eller GSM/GPS Koster 2990,- via mitt Securmark medlemskap, eller ca 2500,- gjennom IF forsikring I tillegg kommer ett årlig abonnement på ca 1400,-/år fra år 2. Har også sett omtale i båtblader av et annet norsk system fra Seek&Find på Fornebu, men her finner jeg hverken hjemmeside eller noe mer om produktet. Noen som vet? Jeg er ikke interessert i å spare 500,- ved å importere noe ræl fra Kina. Vil kjøpe her med garanti og reklamasjon osv. Vi snakker ikke om all verdens penger, så jeg gidder ikke ta del i den store kinesiske søppelimporten. Er det andre systemer opp til noenlunde samme anskaffelsespris som er like bra eller bedre, og som kanskje er rimeligere i drift i tillegg. Bor ca 25 minutters kjøring fra båtplassen, så jeg kunne godt tenke meg et system som kan stenge av motor etc slik Seek&Find hevder de skulle kunne gjøre. På BP ligger noen gamle tråder fra 2007 osv, men jeg ønsker å vite hva som finnes på markedet i 2012 som jeg bør sjekke ut. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
free Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 jeg er skeptisk til å pådra meg en hel haug med abonnementer for slike ting å tror at andre løsninger kan fungere vel så bra til brøkdeler av prisen. En helt vanlig gsm/gps alarm vil være tilstrekkelig for mange, kanskje de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 Guard sin årskostnad inkluderer to timers søk med fly. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 12trace kan være et alternativ. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
sailor85 Svart 8.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 Kikka veldig mye på dette her i fjor og fant ut at Guard Systems sitt VHF opplegg var det beste. Dessuten sparer hvertfall jeg 3 ganger så mye på forsikringa som jeg betaler i abonnement hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 ..og fant ut at Guard Systems sitt VHF opplegg var det beste. Dessuten sparer ... jeg 3 ganger så mye på forsikringa ... hvert år. Samme var min konklusjon. Dette er et idiotsikkert system hvor du gjemmer en liten "sovende" sendeenhet et lurt sted i båten, og det er alt. Systemet er ikke avhengig av intrikate installasjoner, strøm, internett, gsm-dekning eller andre ting. Skjer det noe med båten, er det alarmsentralen til Guard Systems som varsles og de iverksetter flysøk. Dessuten virker det; Jeg var innover Oslofjorden for et par år siden og da jeg passerte cirka Drøbak datt det plutselig inn en sms om at båten ... ja... var nettopp der. En telefon til GS avklarte at de har satt opp en "lyttestasjon" her, som tracker alle båter som passerer dette punktet. Nå har ikke jeg hjemmehavn i Indre Oslofjord, men synes opplegget virker meget profft og ikke minst enkelt å forholde seg til. Det betaler jeg gladelig en 500-lapp ekstra for. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 Foruten rent teknisk, er det store bruksforskjeller mellom Guard Systems VHF kontra GSM/GPS-system? Gir det ene systemet deg "mer" av ett eller annet? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Strekkfisken Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 GPS-baserte systemer har gjerne mulighet til geofencing, dvs. du "tegner" en firkant som båten skal få lov til å bevege seg i uten å utløse alarm. Krysser den "gjerdet" fiser den av en melding til mobilen din eller vaktselskapet, alt etter som. Kjekt hvis du ikke er i havna og ser til båten daglig, og er redd for at noen flytter den til andre siden av fjorden. VHF-baserte systemer er stort sett avhengig av at du selv oppdager at båten har tatt seg en tur, og at du varsler vaktselskapet og aktiverer sporingen. Unntaket er Drøbaksundet og muligens noen flere steder med lyttestasjoner som gir "bonusvarslinger" ubedt, men stort sett er du avhengig av å selv si fra om skuta er stjælt. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 De sier at det er Drøbak som er lyttestasjonen men den ligger omtrent i Filtvet-området. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kristian_H Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 tror det stemmer astor. En i havna di har en targa og når den ligger på hytta, eller i havna på storsand (husker ikke helt) og det blåser så får han flere meldinger om at båten krysser grensa. Det skjer bare i dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 Jeg havde nok valgt denne http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=9584&katid=166&mid=m436&id&vn=736 Sitér dette innlegget Link to post
Strekkfisken Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 (redigert) Den der var jo faktisk ganske billig. 390 kroner er vel ikke mer enn man ellers må fylle et kontantkort med i året for å holde det i live. Eneste ulempen jeg ser umiddelbart er at det ikke er 12V spenningstilførsel på den, man må til med USB-kabler og rallamikk for å fôre dingsen med strøm. Hadde jeg visst om en patent festeanordning skulle jeg spandert en til å ha på katta! Redigert 9.Mars.2012 av Strekkfisken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Gammel tråd, jeg vet, men spørsmålet er vel fortsatt aktuelt i 2014? Er det noen som har erfaring med iLocator SM-500 fra NavyTech? Systemet skal visst ha fått god omtale. Og så er det abonnementsfritt, noe som er viktig, synes jeg. Men, godkjenner forsikringsselskapene dette systemet, slik at en får rabatt, mon tro?!? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.