windyén Startet 7.Mars.2012 Del på Facebook Startet 7.Mars.2012 Jeg har 2 stk kad 32 1999 mod som muligens snart trenger en motoroverhaling, er det noen som har erfaring med det, og evt noen pekepinn på hva det vil koste, sånn ca...? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Mars.2012 Del på Facebook Svart 8.Mars.2012 Heisan det med motoroverhaling er det mange tråder om her inne. Motoroverhaling er etter min mening et så vagt utrykk at det egentlig er umulig å svare på. hva som kan være en motoroverhaling er så mangt. Mange båtanonser "reklamerer" ned nyoverhalt motor, som i mange tilfeller kan være veldig missvisende. Det viser seg at motoren slett ikke er overhalt på de punktene som den burde eller som er kostbare jobber. Har du fått en motorkyndig til å se på motorene dine? Hva er det som indikerer at du er nødt til å overhale dem? Når jeg tenker overhaling av en motor er det alt annet en utvendige komponenter, men ting som skifte av veivlager, honing/oppborring, bytter av rådelagre/råder Stempler/stemperlringer og simmeringer på veiv, ventiltettninger/ventiler osv osv... pris er umulig å gi på slike jobber. kansje opdager man andre ting som må gjøres i samme slengen. Forskjellige verksteder kan gi ulike priser på like ting. Forskjellige motorer kan gi utslag i delepriser og verkstedpriser. utvendige komponenter og skifte av slitedeler er det jo oftest fast pris på da. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 8.Mars.2012 Del på Facebook Svart 8.Mars.2012 Hvorfor trenger motorene overhaling? Er de normalt kjørt har de gått under 1000 timer. Lagere og stempelringer/foringer etc holder vanligvis 5-10 000 timer med normalt bruk ( En vanlig fritidsmotor slites skjelden ut av gangtimer) Toppen ( ventilene) kan vurderes å overhales etter ca 3000 timer. Ellers er dyser, turbo & klølesystem viktig å holde i topp stand. Kjøres og vedlikeholdes motoren etter boka så holder motorene i mange tiår, korrosjon er en mye større fiende enn gangtimer i fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 8.Mars.2012 Del på Facebook Svart 8.Mars.2012 En vedlikerholdt, moderne dieselmotor kan fint gå 30000 timer før du trenger å overhale den. Får den oljeskift, ventiljustering, nye dyser med regelmessig mellomrom, så varer en motor mye lenger en fritidsbåten flyter. Jeg har åpnet motorer for 4-årsklassing som hadde gått rundt 20000 timer, der vi enda kunne se krysshoningen på sylinderveggene. "Overhalingen" ble dermed å løfte av toppene, slipe ventilene, og bygge sammen igjen, klar for 4 nye år. Det som tar livet av de fleste fritidsbåtmotorene er mangel på vedlikehold. Men med hensyn til overhalding av KADene, så kommer det jo helt an på hvor pent de er behandlet, jeg har sett priser på deler og arbeide på over 100 000 kr for å overhale en slik motor. Sist jeg gjorde en slik jobb selv tror jeg det havnet på rundt 28000, så det er avhenglig av tilstanden på motoren(e) dine. Her er prisene på pakninger og o-ringer, fra England. De-Coke Gasket Kit - Part Ref: V3582435 £276.00 Additional Gasket Kit - Part Ref: 876361 £170.25 Aftercooler Gasket Kit - Part Ref: V877386 £29.13 Turbo Connection Gasket Kit - Part Ref: V3582563 £50.50 Seawater Pump Gasket & Seal Kit - Part Ref: 22016 £8.28 Seawater Pump Repair Kit - Part Ref: V877373 £85.72 Fuel Pipe Washer Kit - Part Ref: 22026 £5.40 Fuel Pump Gasket - Part Ref: 3501530 £1.30 Circulation Pump Drive Belt - Part Ref: 861564 £18.87 Compressor Belt - Part Ref: 3581460 £23.62 Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
windyén Svart 8.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2012 Det er vel ingenting som er i veien med motorene i dag, men er vel mere i modus for forberedelse til evt kostnader... Motorene har nå gått ca 1100 timer, båten ble kjøpt i fjor med god historikk fra serviceverksted, alt ser rimelig strøkent ut med motorene, det kan vel virke som jeg ikke har noe å frykte da. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 8.Mars.2012 Del på Facebook Svart 8.Mars.2012 Det er vel ingenting som er i veien med motorene i dag.... Hallo!! - du har jo nesten nye motorer . Fortsett å ta godt vare på de! Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 9.Mars.2012 Del på Facebook Svart 9.Mars.2012 Her er prisene på pakninger og o-ringer, fra England. De-Coke Gasket Kit - Part Ref: V3582435 £276.00 Additional Gasket Kit - Part Ref: 876361 £170.25 Aftercooler Gasket Kit - Part Ref: V877386 £29.13 Turbo Connection Gasket Kit - Part Ref: V3582563 £50.50 Seawater Pump Gasket & Seal Kit - Part Ref: 22016 £8.28 Seawater Pump Repair Kit - Part Ref: V877373 £85.72 Fuel Pipe Washer Kit - Part Ref: 22026 £5.40 Fuel Pump Gasket - Part Ref: 3501530 £1.30 Circulation Pump Drive Belt - Part Ref: 861564 £18.87 Compressor Belt - Part Ref: 3581460 £23.62 Hvor er disse prisene tatt ifra? På jakt etter billige VP deler Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 9.Mars.2012 Del på Facebook Svart 9.Mars.2012 Fra http://shop.rkmarine.co.uk/ Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Worry II Svart 9.Mars.2012 Del på Facebook Svart 9.Mars.2012 Du får konkret tilbud om du forespørr La-Sa, Windyèn ! Om du mailer egil@lasa.no så får du pris på jobb, deler og hva som gjøres. Jeg tror de anser 2000 timer som overhalingsintervall, men dette går det jo nesten ikke ann å estimere.. Jeg fikk tilbud på min gamle TAMD30A på 67.585,- i høst, om det er en pekepinn ? Sitér dette innlegget Link to post
windyén Svart 9.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2012 Tusen takk for alle gode svar og tips, fantastisk forum dette, man får jo svar på alt man lurer på. Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 9.Mars.2012 Del på Facebook Svart 9.Mars.2012 Før du vurdere overhaling kan det være lurt med en tilstands analyse før en vrenger opp motoren(komp sjekk etc). Nå ser det ikke ut som om du trenger det ettersom du forteller om godt ettersyn ,og relativt beskjeden bruk. Det er vel egentlig bare for deg å følge på det gode vedlikeholdet, kjøling, brennstoff annlegg morkne slanger etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.