Jump to content

Mitt nye ICE U90 USB-modem krangler, kun mitt?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

For en og en halv måned siden anskaffet jeg meg det nye U90 USB-modemet fra ICE for å nyttiggjøre meg av den forbedrede hastigheten som det gamle D50 USB-modemet mitt ikke kan oppnå. Hastigheten på det nye modemet er som forventet mye bedre, men jeg mister stadig nettforbindelsen. Jeg har fått et nytt eksemplar, men det hjelper ikke. Og ICE finner ikke ut av dette. Så langt påstår de at det kun er en annen bruker som har hatt det samme problemet, og der var løsningen å returnere U90 modemet og å gå tilbake til D50 modemet. Det har ikke jeg tenkt å godta, så saken fortsetter.

Men er det noen av dere her på forumet som har skaffet dere U90 USB-modemet, og hvordan fungerer det hos dere?

Hva med dere som har anskaffet R90 routeren fra ICE, fungerer den 100%

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har R90 routeren, og den har også vært kranglete. Jeg har et webkamera koblet til routeren, og etter et par timer så mistet jeg kontakten med kameraet. Routeren måtte restartes, da fungerte det et par timer igjen. Jeg klagde på dette og fikk ny router. Denne har ikke mistet kontakten med internet, men det trådløse fungerer ikke like bra som på den gamle ruteren. Jeg ligger i Horten om vinteren og her er det en del trådløse nett. Problemet jeg opplever med det trådløse nettet er at man mister kontakten med det etter en stund. Jeg har satt en fast kanal på routeren for å unngå problemet. Problemet med å sette fast kanal, er at denne kanalen kan være brukt av andre trådløse nett med sterke signaler, så da må man bytte kanal igjen.

Jeg har en liten app på mobilen som finner trådløse nett og hvilke kanaler de bruker, så da er det bare å velge en kanal som ikke har sterke signaler fra andre trådløse nett.

For et par uker siden mistet jeg kontakt med kameraet igjen, og jeg kom ikke på nett via ruteren. Jeg skjønte ingenting så jeg tok med routeren hjem for der hadde det virket uten problemer tidligere. Det virket ikke der heller.

Til slutt så fant jeg ut at ICE hadde slettet ruteren fra abonementet mitt, det var kun de 2 ruterne jeg hadde sent i retur som lå som aktive. En telefon til ICE løste dette raskt.

Kort sagt så har det ikke vært en "walk in the park" å bytte ruter...

/per

Min nye høyhastighetsrouter fra ICE har også kranglet. Den ville etter en tid ikke motta signaler. Etter mye diskusjon med kundetjenesten gikk de med på å gå inn og se teknisk på mitt abonnement. Jeg fikk beskjed å slå routeren av en time. Etter en drøy time ringe kundetjenesten opp meg og jeg kunne da bekrefte at nå var alt i orden. Ikke vet jeg hva som var feil.

Jeg ble først tilbudt en ekstern antenne da de innrømmet at den nye routeren har dårligere mottaksegenskaper enn den gamle.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei.

Når det gjelder mitt problem at jeg mister forbindelsen mot nettet ved bruk av U90 USB-modemet, så har ICE overvåket modemet mitt uten å finne noe unormalt. Jeg mener fremdeles at problemet må skyldes noe ved modemet eller signalene/overføringsprotokollen/basestasjonen etter at ICE innførte revisjon B for å 3-doble hastigheten.

Men når de ikke finner noe/vil innrømme noe, må i hvert fall jeg selv forsøke å utelukke alle mulige/umulige feilkilder på min side.

Noen som vet om et program jeg kan i kjøre i bakgrunnen hvor jeg selv kan overvåke hva som skjer når jeg mister forbindelsen? Det eneste jeg vet når jeg mister forbindelsen er at jeg får opp en "boble" på skjermen noen sekunder som sier: "USB modemet er ikke tilkoblet datamaskinen".

Jeg har selvfølgelig testet med både antispam, brannmur osv. disablet uten at det har hjulpet. Og ikke kan jeg se at det skulle bety noe heller. Jeg mister jo forbindelsen selv når ingenting annet skjer på PC'n midt på natten.

Er det noen innstillinger på PC'ene jeg kan endre på som kan ha noe med dette å gjøre?

Og jeg har det samme problemet på 4 forskjellige maskiner. En laptop og en desktop kjører Windows XP home 32bit, en desktop Windows XP Pro 32 bit og en laptop Windows 7 Home Premium 64bit.

Når det gjelder forstyrrelser fra annen elektronikk, lysstoffrør ol., så har jeg testet med en av Laptop'ene i en helt annen del av huset langt fra andre PC'er osv. uten at det ble bedre.

Jeg har så langt kun testet mot en basestasjon. Her har jeg maksimal signalstyrke da basestasjonen ligger kun 600 meter unna. Men nå blir det snart noen lange dager i båthavnen med klargjøring av båten for sesongen, så da tar jeg med en laptop dit slik at jeg i hvert fall får testet en del timer mot en annen basestasjon med langt svakere signal.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H, jeg har liten tro på at feilen ligger hos deg. I en tidligere tråd fortalte jeg om identisk problem i Strömstad med min D35 (tror jeg den heter) router. Dette problemet har for det meste fordampet etter at ICE tydeligvis har satt opp en ny sender i området. Før jeg fikk routeren, så hadde jeg modemet. Det var enda værre. Og før dette, så hadde jeg et uforklarlig problem. Da var det forhandleren i Moss som bare hadde motatt penger (Klart Svar het de visst), men ikke meldt inn abonnementet til ICE. Slik sett har jeg hatt en heller ustabil internettleverandør. Jeg satt i båten og jobbet litt nå i helgen, og nettet var svært tregt. Men det detter som sagt ikke ut så ofte nå, selv om det fremdeles ramler ut. Og det kan ramle ut når jeg er midt i en jobboperasjon, dvs. at jeg sender og mottar.

Lars, hva er signalstyrken på ditt modem når du kobler deg opp hjemme?

Når jeg måler her hjemme viser den 3 muligheter for tilkobling.

Carrier 1 viser fra -74 til 78 dBm. Dette er uten belastning. Hvis jeg setter i gang en nedlastning kobler den seg straks opp mot de 2 andre carrierne og da kommer det opp verdier på linje med carrier 1.

Her i Moss er det 3 valg av master. Ramberg, Bjørnåsen og en mast i Son.

Redigert av Flid (see edit history)

På U90 modemet kan en ikke velge basestasjon. Her hos meg kobles jeg opp mot nærmeste basestasjon (en slavestasjon 600 meter unna meg, bekreftet av ICE) og jeg har hele -55dB signalstyrke. Så det er ikke noe å si på signalstyrken.

Lars H.

Det eneste jeg vet når jeg mister forbindelsen er at jeg får opp en "boble" på skjermen noen sekunder som sier: "USB modemet er ikke tilkoblet datamaskinen".

Nå skal ikke jeg garantere noe som helst, men jeg mener den feilmeldingen du får opp Lars, ganske tydelig indikerer at problemet ligger mellom modemet og PC'en(e) og ikke mellom modemet og ICE sine basestasjoner - altså at feilen er på den lokale USB-forbindelsen din og ikke på det mobile bredbåndet. Siden du skriver at problemet er det samme mellom modemet og flere forskjellige PC'er skulle jo det videre antyde at det er et USB-problem relatert til modem og ikke PC'ene. Men det er altså hva jeg tror... Kjenner dessverre ikke til noe PC-program for å overvåke dette.

Selv har vi her i familien nå hatt den nye ruteren R90 i mange uker og den har fungert helt supert hos oss både i Trøndelag og på Sunnmøre (og på veien i mellom). Jeg hadde faktisk den aller første ruteren liggende og fikk sende den i retur i steden for revision A ruteren, så sistnevnte har jeg nå i reserve med "ukesabonnement" :) Foreløpig har jeg imidlertid ikke hatt behov for det :thumbsup:

Siden du skriver at problemet er det samme mellom modemet og flere forskjellige PC'er skulle jo det videre antyde at det er et USB-problem relatert til modem og ikke PC'ene.

Ikke uenig der, nei. Men hva kan problemet med modemet være? Dårlig elektrisk kontakt? Men jeg har testet i mange USB-porter, med og uten forskjellige USB-kabler og også rett i PC'n uten kabel. Og dette er modem nummer to fra ICE. Jeg vil tro at det er noe med enten SW i selve modemet, eller i driver og annen SW som blir installert på PC'n første gang en plugger inn modemet som ikke er 100% når det gjelder USB forbindelsen.

Noen ganger når jeg skal starte opp etter utfall, får jeg også opp boksen på bildet under der jeg må klikke "OK" før jeg kan klikke "Connect". ICE har også fått skjermdump av dette uten at de har kommentert det.

tcma.jpg

not_connected.jpg

Lars H.

...driver og annen SW som blir installert på PC'n første gang en plugger inn modemet...

Jeg kjenner ikke dette modemet/routeren. Jobber endel med nettverk og ser endel "grisete" drivere og tøys på nettverkslaget. Jeg tenker følgende:

1. Har du en fellesnevner på alle disse maskinene - har du f.eks inSSIDer installert på alle? Jeg tenker på SW som kan lage trøbbel på TCP/IP stacken og nettverkslaget generelt. Jeg vet at inSSIDer har fått enkelte maskiner til å "tryne" i konflikt med netterksdrivere. Annen USB software/drivere installert?

2. Er det mulig å oppdatere software/firmware på router selv? - Isåfall ville jeg oppgradert modem/router, avinstallert drivere via device manager. Dra ut og inn USB kontakten så ser du hvilken device som popper opp og blir borte hvis navnet ikke er "vennlig".

3. Er det slik at software og drivere installeres første gang via USB kan du jo da forsøke å installere på nytt etter en software/firmaware oppgradering.

4. Kan oppdatert software for klienten (PC) lastes ned fra nettet så ville jeg også gjort et forsøk på det.

5. Har du flere virtuelle nettverksadapter på maskienene - disable de som ikke er i bruk - forsøk.

Siden dette skjer på flere maskiner kan det ikke være noe relatert til operativsystem heller. Jeg vil tro det er en fellesnevner mht software i konflikt. Det er litt rart om det skal være lik driverproblematikk på forskjellige plattformer også. Greit at vista og windows7 er ganske likt men XP er milevis unna. Bare noen tanker!

Redigert - har lyst til å skjøte på - at USB drivere til enkelte av Telenor sine dongler har laget masse trøbbel med flere av de løsningene vi leverer. Mange maskiner har disse driverne preinstallert.

Redigert av dante (see edit history)
1. Har du en fellesnevner på alle disse maskinene - har du f.eks inSSIDer installert på alle? Jeg tenker på SW som kan lage trøbbel på TCP/IP stacken og nettverkslaget generelt. Jeg vet at inSSIDer har fått enkelte maskiner til å "tryne" i konflikt med netterksdrivere. Annen USB software/drivere installert?

Fellesnevneren blir ikke lett å finne. inSSIDer har jeg på 3 av maskinene, inkludert laptop'en med Win7 der det er mest aktuelt å bruke U90 USB-modemet. Så der skal jeg avinstallere inSSIDer som en test. Jeg har Franson GpsGate på Win7 maskinen og på en av XP maskinene for at jeg skal kunne få en USB GPS frem til flere programmer via virtuelle COM-porter. Skal avinstallere dennt også på Win7 PC'n for en test. Andre USB-enheter jeg har på Win7 PC'n er trådløs mus og webkamera. På XP desktop PC'n har jeg problem med driveren for en Canon USB skanner. Her får jeg ikke startet skanneren på vanlig måte fra billedbehandlingsprogrammet mitt.

2. Er det mulig å oppdatere software/firmware på router selv? - Isåfall ville jeg oppgradert modem/router, avinstallert drivere via device manager. Dra ut og inn USB kontakten så ser du hvilken device som popper opp og blir borte hvis navnet ikke er "vennlig".

3. Er det slik at software og drivere installeres første gang via USB kan du jo da forsøke å installere på nytt etter en software/firmaware oppgradering.

4. Kan oppdatert software for klienten (PC) lastes ned fra nettet så ville jeg også gjort et forsøk på det.

Ja, ICE har driver liggende på hjemmesidene deres. Men iom. at modemet først ble lansert for to måneder siden er det neppe noe nytt der. ICE har heller ikke bedt meg gjøre det, kun avinnstallere og installere fra modemet igjen. Det hjalp imidlertid ikke. Men skal laste ned driveren derfra likevel og se om det hjelper.

5. Har du flere virtuelle nettverksadapter på maskienene - disable de som ikke er i bruk - forsøk.

Bortsett fra Franson GpsGate er det mulig det er en virtuelle nettverksadapter ifb. det innebyggede WiFi opplegget på Win7 PC'n. Skal kikke litt på det også.

Dessverre er jeg ikke helt komfortabel med å finne frem i alle undermenyer for Windows 7 ennå, men det kommer seg. XP begynner jeg å kjenne og finne frem i rimelig bra nå.

Takk for tipsene så langt.

Lars H.

Når jeg går inn i kontrollpanelet på Win7 PC'n, finner jeg disse nettverkstilkoblingene, kabeltilkobling, WiFi og ICE.

nettverktilkobling1.gif

Mener du da at jeg skal disable kabel og WiFi slik at det blir som på bildet under? Det blir jo litt tungvindt dersom

det er noe jeg må passe på til daglig bruk ved vekslende mulighet for nettilkobling. Men for testing er det jo greit.

nettverktilkobling2.gif

Nå har jeg i første omgang fjernet inSSIDer, så får jeg se hvordan det går. Tar en ting om gangen.

Lars H.

Jeg ringte ICE i dag å ba dem aktivere min gamle router. Den nye sender jeg tilbake og får annulert det nye abonementet. De innrømmet i dag at de har fått inn "noen" klager på den nye routeren.

Jeg var gdt frnøyd med den gamle men trodde den nye ville gi meg ekstra fordeler.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Min nye høyhastighetsrouter fra ICE har også kranglet. Den ville etter en tid ikke motta signaler. Etter mye diskusjon med kundetjenesten gikk de med på å gå inn og se teknisk på mitt abonnement. Jeg fikk beskjed å slå routeren av en time. Etter en drøy time ringe kundetjenesten opp meg og jeg kunne da bekrefte at nå var alt i orden....
Jeg ringte ICE i dag å ba dem aktivere min gamle router. Den nye sender jeg tilbake og får annulert det nye abonementet....

Oppfattet ditt første innlegg som at ting ordnet seg og skjønte ikke helt hvorfor du "gir opp" den nye ruteren??? Vår har fungert helt fint og med høyere hastigheter enn den forrige.

.

Astor, hva var det du returnerte? R90 eller U90?

Min R90 ser ut til å virke greit. Den får sin hovedtest fra ca. palmesøndag, men den stod påslått her hjemme i tre-fire uker og virket hele tida.

(Den gamle ruteren ligger nå her fremdeles, for jeg fikk ingen returpose)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Jeg har USB 2.0, og det fungerte utmerket med det gamle D50 modemet. Ellers så var det ingen hjelp i å fjerne inSSIDer og deaktivere andre nettforbindelser.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...