Jump to content

Sunseeker Camargue 44 med CAT 3126, dieselforbruk?


hvads

Recommended Posts

Ikke svar på spørsmål, men endre emnetittelen din mens du har mulighet før tråden stenges.. Legg til forbruk på CAT 3126 i en Sunseeker .... iallefall..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg vet ingenting sikkert, men det er vel lov å tippe litt:

 

Tipper ca 160 l/t på full guffe hvis propellene har tilstrekkelig stigning til å hente ut hele effekten motorene kan gi.

 

Tipper 4,5 - 5 l/nm i plan, mest mot toppfart, som kan ligge rundt 35 kn.

 

Tipper du bruker 1-1,5 l/nm i 6 kn, 2,5 i 8 kn og 4 i 10 kn.

 

Tipper forbruket for denne båten ligger rundt det samme om den er motorisert men CAT, VP, MAN eller Yanmar.

Link to post

160 l/t på full guffe er nok ønsketenkning på denne installasjonen på full hendel. CAT er velkjente for å være tørste og mot f.eks. en moderne Volvo D-serie med elektronisk innsprøytning etc. blir den nok mattis på forbruket. Men du kan glede deg over lite problemer og en særseles slitesterk og driftssikker sak. Catepillar Marine Power er ingen tupperwaremerke. Det er snarere Rolls Royce innen kategorien. Det økte forbruket handterer du nok.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

160 l/t på full guffe er nok ønsketenkning på denne installasjonen på full hendel.

Stemmer ikke produktdata hos CAT?

Har ved flere anledninger sammenlignet drivstofforbruk pr hk/t blandt flere merker, og forskjellene er så små at de er for bagateller å regne. Selv med/uten CR.

 

I mitt anslag tok jeg utgangspunkt i VP KAD 42 som bruker 45 l/t på fullt og korrigerer for hk, og vips så stemmer det noenlunde.

 

Motoren i linken ser ut til å stoppe på 390 hk, men ved å korrigere litt, kommer jeg til 163,7 l/t for 420 hk, og det er vel ikke så dårlig tippa?

Link to post

Ser ikke 420 hk versjonen noen plass her. Og 385 hk. varianten er vel like ulik 420 hk. varianten som Volvo D6/370 er Volvo D6/435. Det er SVÆRT store forskjeller på disse motorene for de som tror at de har en "enkel programmerbar 370 til 435 versjon". Noe som er helt feil. Masse mekaniske forskjeller i tillegg til det som er programmert.

Link to post

Motoren i linken ser ut til å stoppe på 390 hk, men ved å korrigere litt, kommer jeg til 163,7 l/t for 420 hk, og det er vel ikke så dårlig tippa?

Nære nok det Fjellbonden. Formateringa gikk skeis under, men i kolonne 2 og 3 ser en HP-uttaket og Forbruk. På 420Hk bruker den altså 22.56USG. Multipliserer en med 3,785 ser en altså at en 420Hp CAT 3126 bruker 85 l/t på full pupp.

 

Anbefalt marsjturtall på motoren oppgis til 2400 RPM. Forbruket her er 49 l/t (13,16 USG) Slettes ikke værst synes jeg på en behagelig og uanstrengt marsjfart på 25-26 kn.

 

 

Prop demand data for 420HP 3126

RPM BHP Fuel Rate GPH Intake Mfld P In-Hg Exh Mfld Temp Deg F Exh Stack Temp Deg F

2,800 420 22.56 68.85 1136.66 782.24

2,700 377 19.55 60.14 1065.20 738.50

2,600 336 17.04 51.35 1003.64 703.76

2,500 299 15.00 41.70 980.24 712.04

2,400 264 13.16 32.43 961.34 721.94

2,300 233 11.54 26.89 932.90 711.68

2,200 204 10.06 21.91 900.86 698.72

2,100 177 8.80 17.23 884.66 693.86

2,000 153 7.63 13.36 858.74 677.66

1,900 132 6.63 10.19 827.24 654.26

1,800 112 5.71 7.31 784.22 620.24

1,700 94 4.89 5.15 729.14 577.22

1,600 78 4.15 3.58 671.36 533.66

1,500 65 3.49 2.55 616.82 491.18

1,400 52 2.91 1.51 559.94 450.32

1,300 42 2.40 0.92 511.52 409.46

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Multipliserer en med 3,785 ser en altså at en 420Hp CAT 3126 bruker 85 l/t på full pupp.

Ja, og VP D6 435 bruker 83 l/t ved et uttak på 420 hk såvidt jeg tyder av grafen.

 

Det som blir litt interessant:

 

KAD 42 bruker 45 l/t ved et uttak på 230 hk altså 0,1957 l/hk/t,

CAT 3106 bruker 0,2024 l/hk/t og

VP D6 435 bruker 0,1976 l/hk/t

 

Riktignok bruker CAT litt mer, men ikke nok til å kunne kalles tørst etter min mening.

 

60-talleren KAD 42 imponerer vel mest, da normalen er at større motorer har en noe bedre drivstoffutnyttelse enn mindre motorer.

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Vi har Sunseeker Carmargue 44 og den bruker ca 120-140 liter på mars fart. Vi synes ikke det er galt. Hvis man tøffer litt og kjører noe fort så er ikke gjennomsnittet galt.

Tur retur fra Drøbak til Læsø I Danmark kostet ca .12000 i diesel.... det er jammen ikke galt for en tre ukers ferie.

 

Båten er knall god i sjøen og lekker som fy........ Bare si fra hvis du lurer på noe annet :)

 

Vi elsker båten vår, men kommer nok til å kjøpe fly etterhvert pga at vi bruker båten året rundt..... Det har vi gjort med sunseekeren også i to år.. Sunseeker har ikke oppdaget det norske markede enda og jeg fatter det ikke ...... maken til kvalitetsbåt finner du ikke!

Link to post

Et stort potensiale i Sunseeker tror jeg. Men de må finne et annet segment enn middelhavsbåter og forvokste daycruisere skal de gjøre suksess i Scandinavia. Og Sundal? Tja jeg vet ikke riktig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Et stort potensiale i Sunseeker tror jeg. Men de må finne et annet segment enn middelhavsbåter og forvokste daycruisere skal de gjøre suksess i Scandinavia. Og Sundal? Tja jeg vet ikke riktig.

 

 

Er ikke enig med deg at det er forvokste daycruisere. Sunseeker selger både båder med fly og kallesje båter på samme måte som foreks Fairline, Princess etc. De har også mindre båter.

Hva er den store forskjellen på Princess og Sunseeker? Begge har knall fine båter men tror jammen ikke de kan sammenlignes når det gjelder kvalitet

Redigert av t&k (see edit history)
Link to post

Et stort potensiale i Sunseeker tror jeg. Men de må finne et annet segment enn middelhavsbåter og forvokste daycruisere skal de gjøre suksess i Scandinavia. Og Sundal? Tja jeg vet ikke riktig.

 

 

Er ikke enig med deg at det er forvokste daycruisere. Sunseeker selger både båder med fly og kallesje båter på samme måte som foreks Fairline, Princess etc. De har også mindre båter.

Hva er den store forskjellen på Princess og Sunseeker? Begge har knall fine båter men tror jammen ikke De kan sammenlignes når det gjelder kvalitet

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...