hvads Startet 10.Mars.2012 Del på Facebook Startet 10.Mars.2012 Hei, lurer på å kjøpe båt med denne motorvarianten. Det er 2 stk. Båt er Sunseeker Camargue 44. Er det noen som vet sånn cirka hva disse libgger i forbruk? Slik jeg ikke får meg en overaskelse... Jeg har idag en Hawk 34 2000 mod med 2 stk Yanmar 315 hk, og denne bruker meget lite drivstoff! Sitér dette innlegget Link to post
harry92 Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 hvor stor motor er motoren på en båten du tenker og kjøpe? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 Ikke svar på spørsmål, men endre emnetittelen din mens du har mulighet før tråden stenges.. Legg til forbruk på CAT 3126 i en Sunseeker .... iallefall.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Chiefengineer Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 Du kan regne med en kraftig økning på drivstoffbudsjettet ditt i forhold til dagens. CAT'en er en 7,2 liters motor med 420 HP og ikke siste skrik i motorstyrings / innsprøytningsteknologi. De er forholdsvis tørste. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 Jeg vet ingenting sikkert, men det er vel lov å tippe litt: Tipper ca 160 l/t på full guffe hvis propellene har tilstrekkelig stigning til å hente ut hele effekten motorene kan gi. Tipper 4,5 - 5 l/nm i plan, mest mot toppfart, som kan ligge rundt 35 kn. Tipper du bruker 1-1,5 l/nm i 6 kn, 2,5 i 8 kn og 4 i 10 kn. Tipper forbruket for denne båten ligger rundt det samme om den er motorisert men CAT, VP, MAN eller Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 (redigert) 160 l/t på full guffe er nok ønsketenkning på denne installasjonen på full hendel. CAT er velkjente for å være tørste og mot f.eks. en moderne Volvo D-serie med elektronisk innsprøytning etc. blir den nok mattis på forbruket. Men du kan glede deg over lite problemer og en særseles slitesterk og driftssikker sak. Catepillar Marine Power er ingen tupperwaremerke. Det er snarere Rolls Royce innen kategorien. Det økte forbruket handterer du nok. Redigert 10.Mars.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 160 l/t på full guffe er nok ønsketenkning på denne installasjonen på full hendel. Stemmer ikke produktdata hos CAT? Har ved flere anledninger sammenlignet drivstofforbruk pr hk/t blandt flere merker, og forskjellene er så små at de er for bagateller å regne. Selv med/uten CR. I mitt anslag tok jeg utgangspunkt i VP KAD 42 som bruker 45 l/t på fullt og korrigerer for hk, og vips så stemmer det noenlunde. Motoren i linken ser ut til å stoppe på 390 hk, men ved å korrigere litt, kommer jeg til 163,7 l/t for 420 hk, og det er vel ikke så dårlig tippa? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 Det er vel fremdeles slik at effekt inn er lik effekt ut minus tap i systemet? Dermed så skal vel ikke variasjonene i inngående energi bli så enormt heller. Sett bort fra triks som turbo, luftkjøler, etc. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Ser ikke 420 hk versjonen noen plass her. Og 385 hk. varianten er vel like ulik 420 hk. varianten som Volvo D6/370 er Volvo D6/435. Det er SVÆRT store forskjeller på disse motorene for de som tror at de har en "enkel programmerbar 370 til 435 versjon". Noe som er helt feil. Masse mekaniske forskjeller i tillegg til det som er programmert. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Motoren i linken ser ut til å stoppe på 390 hk, men ved å korrigere litt, kommer jeg til 163,7 l/t for 420 hk, og det er vel ikke så dårlig tippa? Nære nok det Fjellbonden. Formateringa gikk skeis under, men i kolonne 2 og 3 ser en HP-uttaket og Forbruk. På 420Hk bruker den altså 22.56USG. Multipliserer en med 3,785 ser en altså at en 420Hp CAT 3126 bruker 85 l/t på full pupp. Anbefalt marsjturtall på motoren oppgis til 2400 RPM. Forbruket her er 49 l/t (13,16 USG) Slettes ikke værst synes jeg på en behagelig og uanstrengt marsjfart på 25-26 kn. Prop demand data for 420HP 3126 RPM BHP Fuel Rate GPH Intake Mfld P In-Hg Exh Mfld Temp Deg F Exh Stack Temp Deg F 2,800 420 22.56 68.85 1136.66 782.24 2,700 377 19.55 60.14 1065.20 738.50 2,600 336 17.04 51.35 1003.64 703.76 2,500 299 15.00 41.70 980.24 712.04 2,400 264 13.16 32.43 961.34 721.94 2,300 233 11.54 26.89 932.90 711.68 2,200 204 10.06 21.91 900.86 698.72 2,100 177 8.80 17.23 884.66 693.86 2,000 153 7.63 13.36 858.74 677.66 1,900 132 6.63 10.19 827.24 654.26 1,800 112 5.71 7.31 784.22 620.24 1,700 94 4.89 5.15 729.14 577.22 1,600 78 4.15 3.58 671.36 533.66 1,500 65 3.49 2.55 616.82 491.18 1,400 52 2.91 1.51 559.94 450.32 1,300 42 2.40 0.92 511.52 409.46 Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fjellbonden Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Multipliserer en med 3,785 ser en altså at en 420Hp CAT 3126 bruker 85 l/t på full pupp. Ja, og VP D6 435 bruker 83 l/t ved et uttak på 420 hk såvidt jeg tyder av grafen. Det som blir litt interessant: KAD 42 bruker 45 l/t ved et uttak på 230 hk altså 0,1957 l/hk/t, CAT 3106 bruker 0,2024 l/hk/t og VP D6 435 bruker 0,1976 l/hk/t Riktignok bruker CAT litt mer, men ikke nok til å kunne kalles tørst etter min mening. 60-talleren KAD 42 imponerer vel mest, da normalen er at større motorer har en noe bedre drivstoffutnyttelse enn mindre motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Ved maks drar vi 160 liter - to D6 435. På marsjfart rundt 27-29 går det 125 liter i timen. Maks turtall er 3520. Farten er da mellom 35 og 37 knop. Sitér dette innlegget Link to post
hvads Svart 15.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 takk for svarene!! Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Blir det båt da? Sitér dette innlegget Link to post
hvads Svart 3.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2012 Nei, båten står i England, og synes all denne salg på spekulasjon er en uting. Billigere å dra ifra Ålesund til trondheim enn til ukjent plass i England..... Sitér dette innlegget Link to post
t&k Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Vi har Sunseeker Carmargue 44 og den bruker ca 120-140 liter på mars fart. Vi synes ikke det er galt. Hvis man tøffer litt og kjører noe fort så er ikke gjennomsnittet galt. Tur retur fra Drøbak til Læsø I Danmark kostet ca .12000 i diesel.... det er jammen ikke galt for en tre ukers ferie. Båten er knall god i sjøen og lekker som fy........ Bare si fra hvis du lurer på noe annet :) Vi elsker båten vår, men kommer nok til å kjøpe fly etterhvert pga at vi bruker båten året rundt..... Det har vi gjort med sunseekeren også i to år.. Sunseeker har ikke oppdaget det norske markede enda og jeg fatter det ikke ...... maken til kvalitetsbåt finner du ikke! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Sunseeker bytter agent i Norge nå. Endelig. Sitér dette innlegget Link to post
snøgg Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Hvem blir ny agent for Sunseeker i norge? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 (redigert) Stod bare at Gottenberg gir seg. Men nå fant jeg ut at Trond Sundal overtar. http://www.baatsans.no/artikler/541 Redigert 16.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 (redigert) Sundal tar over. Bittelitt for sent. Redigert 16.April.2012 av Fjellbonden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Hadde vel håpet at Sunseeker siktet litt høyere Sitér dette innlegget Link to post
t&k Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Har ikke vært mye hjelp å få til nå når man ringer. Kun en dame som tar telefonen og som ikke kan svare på noe. Vi tar alltid kontakt direkte med England. Dette blir spennende. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Et stort potensiale i Sunseeker tror jeg. Men de må finne et annet segment enn middelhavsbåter og forvokste daycruisere skal de gjøre suksess i Scandinavia. Og Sundal? Tja jeg vet ikke riktig. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
t&k Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 (redigert) Et stort potensiale i Sunseeker tror jeg. Men de må finne et annet segment enn middelhavsbåter og forvokste daycruisere skal de gjøre suksess i Scandinavia. Og Sundal? Tja jeg vet ikke riktig. Er ikke enig med deg at det er forvokste daycruisere. Sunseeker selger både båder med fly og kallesje båter på samme måte som foreks Fairline, Princess etc. De har også mindre båter. Hva er den store forskjellen på Princess og Sunseeker? Begge har knall fine båter men tror jammen ikke de kan sammenlignes når det gjelder kvalitet Redigert 17.April.2012 av t&k (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
t&k Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Et stort potensiale i Sunseeker tror jeg. Men de må finne et annet segment enn middelhavsbåter og forvokste daycruisere skal de gjøre suksess i Scandinavia. Og Sundal? Tja jeg vet ikke riktig. Er ikke enig med deg at det er forvokste daycruisere. Sunseeker selger både båder med fly og kallesje båter på samme måte som foreks Fairline, Princess etc. De har også mindre båter. Hva er den store forskjellen på Princess og Sunseeker? Begge har knall fine båter men tror jammen ikke De kan sammenlignes når det gjelder kvalitet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.