Jump to content

45 mm slange inn på 42 mm skroggjennomføring?


beauty of aqua

Recommended Posts

Sliter litt i båten om dagene... :headbang:

Et av problemene er at kjølevannsintaket på den nye motoren som skal inn er 46 mm,mens den gamle var 42 mm.

 

Har fått tak i slange som er 45 mm.Denne er jo litt tight og få inn på motoren,men det er ikke værre enn at det går.

Værre er det med de eksisterende skroggjennomføringene som er 42 mm.

 

Så spørsmælet er:burde det gå greit og bruke 45 mm slangen på de eksisterende 42 mm skroggjennomføringene,eller er dette galskap og farlig mtp fare for at slangen i senere tid kan hoppe av.

 

Prøvde og sette slangen på og dro til med en slangeklemme.satt slangen loddrett opp og helte vann i den.så ut til og holde tett.prøvde så med all den kraft jeg har og dra slangen av.Det klarte jeg heller ikke.Og alt dette med bare en slangeklemme,jeg skal jo ha dobble...

 

Burde dette kunne gå eller er dette risikosport.

Skal gjføring byttes,så må motoren utigjen..

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Svært vanskelig og komme til nedi der.skal klare og trykke på slangen og få strammet klemmene skikkelig med en7 mm skralle,men og bytte endestykkene som selvsagt hadde vært det idielle,har vist seg tilnærmært umulig,da motoren står i veien.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke spor,slik som på nymotens gjennomføringer,men er en leppe i enden av slangestussen...

Den leppa vil vel gjøre det umulig for slangen med klemma på å gli ut? En god klemme vil jo ikke gli over leppa!

Det er jo ikke noe trykk på slangen. Den største belastningen er vel evt. vibrasjon.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja viss jeg klarer og stramme klemmen såpass mye at diameteren er mindre på den enn leppen...skulle vel kunne gå :confused:

Tror jeg overdramatiserer det hele..dro jo med all den kraft jeg har i slangen med en slangeklemme på gjføringen uten at den glapp,så satser på at dette blir god knall!

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Det er ikke en god plan, det er en dårlig plan. Forsikringsselskapet forlanger implisitt at deler skal passe sammen. I virkelighetens verden er det slik at når en slange passer slik den skal, så kan den 'nesten' brukes uten slangeklemme. Merk tengnet ' på hver side av 'nesten'. Du bryter altså en standard, og dermed forutsetningen som forskikringen sannsynligvis legger til grunn for uavkortet forsikringsutbetaling. En annent ting er at, så vidt jeg vet, aksepterer de fleste selskaper klemmetypen med to bolter som erstatter for to vanlige slangeklemmer.

Link to post
Share on other sites

Mine tanker... : Det er vel en krane der nede? og på alle kraner er det skrudd på en stuss til slangen. Enten bytter du stussen slik at det er riktig stuss til riktig slange, som igjenn er gitt av motor. Eller så skifter du heile gjennomføring og krane+stuss, slik at fare for redusert kjøling er mindre.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

søren og!Nå ble jeg usikker igjen.Dumt jeg ikke tenkte på dette før jeg heiste motoren på plass :headbang: .

får vel prøve så godt jeg kan og bytte uten og ta ut motor..viss ikke er det vel bare og få kranebilen ned atter en gang...tusenlappene flyr på den båten :nonod:

 

Men er det verdt det??? :yesnod::pray:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Fore ut slangestussen med ringer av en passelig dimensjon av en sykkelslange? :thumbsup:

:confused:

 

 

Dette er ikke en god løsning, å montere en overdimensjonert slange på en underdimensjonert stuss er å be om problem. Når det i tillegg er snakk om skrov gjennomføringer dette svært risikabelt.Bytt ut skrovgjennomføringen til rett dimensjon.

Enig med Verado her, bytt skroggjennomføring! Gjør jobben en gang for alle så sover du godt etterpå :yesnod:

 

Husk at det er en årsak til at motoren har 45mm nippel. Ikke koble den til et inntak med mindre dia, da struper du flowen (innvendig dia vel og merke!).

 

En annen ting, du har vel ikke slange rett fra skroggjennomføringen til motor, du går vel om et sjøvannsfilter?

 

Da er det bedre å gå opp på skroggjennomføringen til en større dia enn den på motoren og heller gå ned til en 45mm nippel ut fra sjøvannsfilteret og til motoren. Tipper at skroggjennomføringen din har 5/4" BSP gjenger, mens motoren er dimensjonert for et 1 1/2" inntak. Hvis du gjør som jeg foreslår over er du ihvertfall på den helt sikre siden. Da monterer du et 2" inntak med tilhørende sjøvannsfilter og går ned til 1 1/2" på nippelen inn til motor.

 

Setter du på syrefaste eksosklemmer på slangene som noen foreslår er du helt sikker :thumbsup: Gjorde det selv når jeg gikk over septiksystemet.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..viss ikke er det vel bare og få kranebilen ned atter en gang...tusenlappene flyr på den båten :nonod:

Har du ingen mulighet til å rigge deg til med en bjelke og ei klokketalje og løfte litt på motoren så du kommer til? Det er jo ikke så mye du trenger å gjøre fra innsiden av båten. Pass på å pakke gjengene før du trer inn gjennomføringen og allier deg med en kompis som kan skru den på fra utsiden mens du sitter inne og holder igjen. Slip til et rustfritt flattjern som passer akkurat inn i gjennomføringen og dra med en skiftnøkkel fra utsiden. Pass på at du monterer nippelen på krana før du setter krana på gjennomføringen så tipper jeg dette går som en lek :smiley:

Link to post
Share on other sites

nei, det er mulig det, men nå er det vel egentlig motsatt av struping som skjer hos trådstarter.. slangeforminskeren kappes slik at man står igjen med kun de to diameterene man skal ha ser det ut som. men jeg har ikke brukt denne...det var kun et forslag til løsning...

Link to post
Share on other sites

nå er det vel egentlig motsatt av struping som skjer hos trådstarter..

Ok, da har jeg missforstått hele greia. Jeg forstod det slik at skroggjennmomføringen har en mindre diameter enn nippelen på motoren. Uansett hvilken "luriummåte" dette tilpasses på vil det bli en innsnevring av arealet :wflag:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruk et innvendig skjøtestykke/reducer med 45/42 anslutninger da vel før siste anslutning til inntaksventilen. Og så får du vurdere selv om den økte mengden skjøter påvirker sikkerheten. I en større skipsinstallasjon består sjøvanns kjølesystemet gjerne av 10-20 sammenføyninger (ventiler, filtere, kjølere etc.) og man har aldri problemer i flenseanslutningene så lenge de er professjonelt utført. Storm i et vannglass, men ikke bruk slange av feil dimmensjon på stussen da for stor slange kan slå bukter i innpressen. Hva som går overens kan du enkelt sjekke i tabellen for slangen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...