Jump to content

Trenger hjelp til et verktøy


bjornas

Recommended Posts

Jeg skal montere ut en gammel og ødelagt giver for en VDO sumlog. Den er festet slik det fremgår av denne manualen (se side 34).

 

Dette er i en Maxi 77. Den sitter slik til at jeg har ganske grei direkte adgang til den... i den forstand at jeg når den med hånden. Men å få kraft vridningen er derimot ganske vanskelig / umulig. Jeg blir sittende slik til at jeg det er vanskelig å få kraft på vridningen... Og dette sitter jo, surprise surprise, som støpt...

 

Trenger innspill til et eller annet verktøy. Jeg ser for meg en eller annen form for "klo" som kan gripe rundt de "fløyene" man kan se på skruen (se illustrasjonen i manualen), og som drives rundt med en skralle... eller noe sånt?

 

ALLE tips mottas med takk!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Forutsatt at jeg forstod problemet riktig:

 

Ta et rør som passer over gjengene på giveren pluss godset på den smale siden av mutteren. Skjær ut en åpning i midten som vingene på mutteren passer inn i. Bor et hull i andre enden på røret som du trer gjennom en stang, skrutrekker e.l., og vips er den av før du vet ordet av det :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg går ut ifra at det er den litt avlange saken som skal av. en filteravtrekker med reim vil jo muligens omslutte såpass godt at du får friksjon og kraft nok til å få løsnet den.. deretter får der vel med fingrene.

Den superkreative løsningen kan jo være å måle bredden på saken, sage ut et tilsvarende hakk/spor i enden på en planke på 40 cm. Tre innpå og du bør få et ganske bra moment.

Link to post
Share on other sites

Jepp, det er den avlange saken. Den ligger an mot skutesiden inni et skap, så å montere armer er ikke så lett, butter inn i et eller annet... Men filteravtrekkker hørtes ikke så dumt ut, den gir jo også en viss fleksibilitet også. Det er de første millimetrene som er problemet, deretter går det av seg selv.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...