Jump to content

Tetting / feilsøking av hydraulisk styring (2 pos) Hvordan?

Sofaseileren

Recommended Posts

M/S FRI har 2 styreposisjoner, en i styrehus, og en på poopdekk, aktenfor denne. Sistnevnte er ca 1 meter høyere oppe. Rattpumper er Vetus, modell ca 1985. Begge styreposisjoner har ekstrem sluring, rattet nøkker, akkurat som det skulle være en rekke trinn på styringen. Jeg regnet egentlig med at pumpene var utslitt, men noen har ment at det rett og slett kunne være for lite olje. Da jeg demonterte kledningen rundt den øvre rattpumpa i dag, så jeg en tydelig lekkasje fra innfestingen på det røret som går mellom rattpumpene.

Usikker på hvordan jeg går fram her.

Går ut i fra at jeg bør tappe av oljen før jeg skifter pakning / reparerer lekkasje. Deretter fylle ny olje på, og lufte (?) som å se om det hele fungerer. Har ikke gjort dette før, og er lite lysten på å prøve og feile, og distribuere hydraulikkolje utover dekk og dørk...rolleyes.gif

Noen som kan ta på seg å forklare trinn for trinn hvordan jeg i praksis går fram?

Det er ikke sikkert at du trenger å bytte noen pakning. Antagelig sitter det en ansatsnippel i rattpumpa som røret går inn på. Røret sitter antagelig med en snittring mot ansatsnippelen, altså ingen pakning. Mellom ansatsnippelen og pumpa er det antagelig en Dowetypakning. Det er en stålskive med en gummiring som er vulket på.

Prøv å kjenne på ansatsnippelen med en fastnøkkel om den sitter godt. Deretter kjenner du på mutteren på røret om den er godt trekt til. Tipper det løser problemet ditt. Deretter er det bare å fylle på olje og lufte :thumbsup:

Ps, jeg kjenner ikke den Vetusstyringa, så det blir litt tipping :wflag:

Takk for godt tips Komodo, skal teste dette neste gang jeg er i båten. Og takk for manualen Sun, dette er ikke ulikt Vetuspumpene jeg har, og jeg ble adskillig klokere.

Båtens forrige eier har gjort endel snodige ting. Blant annet hadde han kjøpt inn klatretau (som er laget med mye fjæring for å sikre litt komfort når man faller) for å bruke til fall (fall skal være så stumme som mulig for å sikre god trim i seilene), og hadde noe støvstuerslangeaktig i tynn plast som har skulle bruke som vanninntaksslange på toalettet. Når jeg har lett etter hydraulikkolje i båten, kom jeg over noen halvtomme flasker med bremseveske.... Om mine verste antagelser stemmer, og han har brukt dette i hydraulikken, har noen noen anelse om konsekvensene?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...