Sofaseileren Startet 11.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2012 M/S FRI har 2 styreposisjoner, en i styrehus, og en på poopdekk, aktenfor denne. Sistnevnte er ca 1 meter høyere oppe. Rattpumper er Vetus, modell ca 1985. Begge styreposisjoner har ekstrem sluring, rattet nøkker, akkurat som det skulle være en rekke trinn på styringen. Jeg regnet egentlig med at pumpene var utslitt, men noen har ment at det rett og slett kunne være for lite olje. Da jeg demonterte kledningen rundt den øvre rattpumpa i dag, så jeg en tydelig lekkasje fra innfestingen på det røret som går mellom rattpumpene. Usikker på hvordan jeg går fram her. Går ut i fra at jeg bør tappe av oljen før jeg skifter pakning / reparerer lekkasje. Deretter fylle ny olje på, og lufte (?) som å se om det hele fungerer. Har ikke gjort dette før, og er lite lysten på å prøve og feile, og distribuere hydraulikkolje utover dekk og dørk... Noen som kan ta på seg å forklare trinn for trinn hvordan jeg i praksis går fram? Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 11.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 Send meg epost adressen din, så skal jeg sende deg manualen til sleipner, regner med at lufteingen av systemet er lik. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Komodo Svart 11.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 Det er ikke sikkert at du trenger å bytte noen pakning. Antagelig sitter det en ansatsnippel i rattpumpa som røret går inn på. Røret sitter antagelig med en snittring mot ansatsnippelen, altså ingen pakning. Mellom ansatsnippelen og pumpa er det antagelig en Dowetypakning. Det er en stålskive med en gummiring som er vulket på. Prøv å kjenne på ansatsnippelen med en fastnøkkel om den sitter godt. Deretter kjenner du på mutteren på røret om den er godt trekt til. Tipper det løser problemet ditt. Deretter er det bare å fylle på olje og lufte Ps, jeg kjenner ikke den Vetusstyringa, så det blir litt tipping Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sofaseileren Svart 12.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 Takk for godt tips Komodo, skal teste dette neste gang jeg er i båten. Og takk for manualen Sun, dette er ikke ulikt Vetuspumpene jeg har, og jeg ble adskillig klokere. Båtens forrige eier har gjort endel snodige ting. Blant annet hadde han kjøpt inn klatretau (som er laget med mye fjæring for å sikre litt komfort når man faller) for å bruke til fall (fall skal være så stumme som mulig for å sikre god trim i seilene), og hadde noe støvstuerslangeaktig i tynn plast som har skulle bruke som vanninntaksslange på toalettet. Når jeg har lett etter hydraulikkolje i båten, kom jeg over noen halvtomme flasker med bremseveske.... Om mine verste antagelser stemmer, og han har brukt dette i hydraulikken, har noen noen anelse om konsekvensene? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 12.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 Bremseveska kan tære på pakningene i hydraulikksystemet såvidt jeg har forstått. Om du mistenker at det er bremseveske i systemet, ville jeg drenert alt, og fylt på nytt, kanskje også skylle gjennom med olje en gang først. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.