Jump to content

har to flasker - hvordan vet jeg hvem som er hvem?


Bitteliten

Recommended Posts

Har to helt like flasker - 12lx300bar. Bruker en av gangen ettersom jeg ikke har dobbeltsett. Er det noen enkel måte å vite hvilken flaske jeg feks har 50 bar på etter et dykk og hvilken som er full - når de står i garasjen. Tenker på en løsning der jeg ikke kobler ventilsettet på og ser på manometeret.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden kompresjonskarakteristikken for luft flater ut ved rundt 270 bar så tipper jeg forskjellen i praksis vil være nærmere 3,5 kg.

Ellers pleier luftfyllerne å sette en tapebit over ventilen etter at flaska er fylt, så hvis du har plukket bort den, så er sannsynligvis flaska "brukt"...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Å fylle flaskene nedsenket i vann vil ikke ha noen målbar effekt, da overflatearealet av flaskene er forsvinnende liten i forhold til volumet av luft som skal kjøles ned i løpet av en kort påfyllingstid. Komressor med etterkjøling derimot vil hindre trykkfall som følge av temperaturfall etter påfylling.

Link to post
Share on other sites

Ja, en må la flasken ligge litt. Eventuelt fylle den opp litt saktere. Min erfaring er at min 12L 200bar får ca 20bar ekstra ved å bruke rundt 5 min lenger på oppfylling nedsenket i ca 15-18gr vann.

En kan også koble av flasken, og legge den i sjøen en stund, og etterfylle. Men enkleste er bare å ha et stort kar rett ved kompressoren.

 

Vannet vil jo ha kortere avstand til det meste av den komprimerte luften i en flaske, en om en skulle kjøle ned tilsvarende luft ved 1bar med vann kun mot volumets ytre parametre?

 

Sikkert noen her som kan beregne f.eks. tiden det tar å kjøle ned 12l 200bar fra 40 til 25gr i 15gr vann, og hva trykket vil ende på da...

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Sikkert noen her som kan beregne f.eks. tiden det tar å kjøle ned 12l 200bar fra 40 til 25gr i 15gr vann, og hva trykket vil ende på da...

Hvor lang tid det tar tør jeg ikke si så mye om, da det er et komplisert reegnestykke som avhenger bl a av den komprimerte luftens viskositet i tillegg til flaskens og luften varmeldningsevne.

 

Men gassligningen sier at pV/T er konstant for en gitt mengde gass. Siden volumet i flaska også er konstant i dette tilfellet, så har vi at trykk dividert på temperatur (i grader Kelvin) er konstant. Dvs at 200 bar ved 40 grader C blir til

p = 200 bar *(273,15 + 25)K/(273,15 + 40)K = 190,4 bar ved 25 gr C.

 

Merk for øvrig at gassligningen for luft ikke lenger er gyldig for trykk over ca 270 bar. Det er derfor mindre interessant å kjøle ned flaska for 300 bar enn for 200/232 bar, da de "øverste" 30 barene i 300 bar flasker "forsvinner" temmelig fort uansett.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

 

Endel mener at kjøling av flasker ved fylling kan gi større fare for kondens i flaske.

 

Når det nevnes at trykket synker når flaska blir kald, stemmer nok det. Mener å huske at trykket øker 0,6 bar per grad celsius. Og mener selv at dette stemmer.

Men, bruker dere så mye luft at disse siste 15 barene ( over 50 bar selvfølgelig) er avgjørende ?

 

lars s

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En god rutiner er å alltid sjekke trykket på flasken(e) når du skal ut og dykke. Da finner du fort ut hvilken flaske du har nok gass på.

 

Det tar ikke lang tid å koble på ventilsettet og sjekke trykket med manometeret.

 

Og dersom du benytter en annen gass en luft (feks. Nitrox), gjør alltid en analyse av gassen.

 

hilsen

Frode

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nei, men når jeg får 300 bars flaska tilbake med 250 bar synes jeg det er kjipt. Nå topper jeg flaska etter at den har kjølt seg ned. 50 bar her er 600 liter luft.

 

Nei det stemmer nok ikke. Kompressabilitetsfaktoren gir at du ikke får så mye utbytte av de siste 50 bar med trykk på flaska. Lufmengden er ikke lineær med trykket. Har selv hatt 12/300 flasker. Er man stor og sterk så fungerer det fint. Men så veldig nyttig er ikke den ekstra gassen du får med deg kontra feks 12/232, av den grunn at du gjerne havner i deco før du har tømt en stor singelflaske. Og deco => dobbeltsett, ubønnhørlig. -Fort vekk med en stage eller to også.

 

 

 

 

Jeg har en rull med maskeringsteip ved flaskene. Setter teip rundt ventilen på fulle flasker.

 

Bruk elektrotape. Den setter ikke igjen limrester og tapebiter på krana.

 

 

Enig, men senterene gjør desverre ikke dette så ofte og som regel får man flaskene tilbake som varme hvetebrød :wink: Synd...

 

 

Slik er det. Og med 300 bar er det verst. Man kan ikke unngå at en flaske som fylles fort til 300 bar blir varm. Den blir varm selv med fylling fra en liten kompressor. Varmeproduksjonen kan kanskje beskrives som en konstant mengde energi som må avgis. Dess lengre tid fyllingen tar, dess mer varme får flaska avgitt til omgivelsene innen fyllingen er ferdig. Står flaska i vann så hjelper det litt, men det må omtrent være fyllt med isvann for merkbar effekt. Og det gir mye søl og ekstra arbeid på et dykkesenter om de skal stå på pinne for deg. Siden en fylling vel ennå koster ca 60 kroner, så sier det seg vel selv at man ikke kan gå slike omveier og få det til å gå rundt?

Løsningen er enkel. unngå 300 bar flasker. Litt mer bly med en norsk tørrdrakt, men da kan blyet plasseres mer fornuftig enn den ekstra vekta av flaska kan.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Merkelig fenomen med 300 bar. Ble lansert på begynnelsen av 70-tallet som løsningen for fremtiden, varmeutvikling, vekt og kompressibilitetsfaktor var det ingen som tenkte på.

Etterhvert ble de borte, for så 30år etter å dukke opp igjen. Neste er at reserve og vestflaske får sin rennesanse... :smiley:

Skrev litt om dette her: https://baatplassen.no/i/topic/78600-dykking-diverse-dokumentasjon/

 

Som man ser av Poseidon brosjyren (side 8) hadde de 2x4 og 2x5 300bars stål, kom rundt 1970.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Men så veldig nyttig er ikke den ekstra gassen du får med deg kontra feks 12/232, av den grunn at du gjerne havner i deco før du har tømt en stor singelflaske. Og deco => dobbeltsett, ubønnhørlig. -Fort vekk med en stage eller to også.

Du sier mye bra og riktig om kompresson av luft, H-35, med dette er jo det reneste tøv. Bunntid før man går i deco er jo helt avhengig av dybde. Og selv om luftforbruket øker og bunntiden minker jo dypere man går, er argumentasjonen din håpløs. Det er ikke vanskelig å puste opp en 12/300 på 10-12 meters dybde, og allikevel ha et hav av bunntid igjen. Jeg dykker med 2x12/232 og har ingen problem med å bruke opp lufta, uten å være i nærheten av deco. Alt avhenger av dybden du dykker på, og det å ha mye ekstra luft er uansett den beste sikkerheten en dykker kan ha.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...