Jump to content

Mye bruk av vannvarmer ugunstig for motor?


Auar

Recommended Posts

Min Eber vannvarmer er montert i samme krets som motoren, men med mulighet for å skille de to systemene med kuleventiler. Har ikke mulighet til å fyre med strøm ved arbeid i båten om vinteren, og bruker da Eberen for å få varme.

 

Fra motorvarmere på biler har man jo hørt at disse ikke bør stå tilkoblet for lenge fordi det kan føre til fortynnet oljefilm og uttørkede pakninger i motoren.

 

Hos meg ser det ut til at væskemengden/varmeuttaket litt for lite når jeg bypasser motoren og Eber`n klager til tider på overoppheting og går i vilemodus eller stopper helt opp, med mindre viftene i defrosterne går for fullt hele tiden.

 

Bør man unngå å varme opp en stillestående motor i for lange perioder for å unngå ekstra slitasje, eller er det bare gammel overtro?

Link to post
Share on other sites

Ja filmen forsvinner lettere, men ikkje heilt. Men det skulle da gå heilt fint å kjøre varme så mye du vil, så lenge du bruker fornuft ved oppstart. Bruk stoppknapp/spake i 10-20 sek, slik at du får opp oljetrykk og oljefilm i motoren før du latr den antenne.

Den bør alle motorer få lov til uansett ved nokre ukers parkering.

 

Eg bruker aldri kaldstartbryter på min motor fordi den da starter på 1-1,5 sek. Eg vil den skal bruke 6-8 sek minst :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har selv en Eber vannvarmer (D3W). Denne går på fullt opp til 85', for så å redusere til halv fart til den er nede på ca 70-75', for så igjen gå på fullt. Det som kan være et problem om varmeren er montert i et lite (motor)rom, er at brennluften inn på varmeren holder for høy temperatur etterhvert, og overopphetingsbryteren slår inn. Løsningen da er å sette på en (lengre)slange på inntaket for brennluft, gjerne fra et sideliggende rom med lavere temperatur.

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...