Auar Startet 12.Mars.2012 Del på Facebook Startet 12.Mars.2012 Min Eber vannvarmer er montert i samme krets som motoren, men med mulighet for å skille de to systemene med kuleventiler. Har ikke mulighet til å fyre med strøm ved arbeid i båten om vinteren, og bruker da Eberen for å få varme. Fra motorvarmere på biler har man jo hørt at disse ikke bør stå tilkoblet for lenge fordi det kan føre til fortynnet oljefilm og uttørkede pakninger i motoren. Hos meg ser det ut til at væskemengden/varmeuttaket litt for lite når jeg bypasser motoren og Eber`n klager til tider på overoppheting og går i vilemodus eller stopper helt opp, med mindre viftene i defrosterne går for fullt hele tiden. Bør man unngå å varme opp en stillestående motor i for lange perioder for å unngå ekstra slitasje, eller er det bare gammel overtro? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Ja filmen forsvinner lettere, men ikkje heilt. Men det skulle da gå heilt fint å kjøre varme så mye du vil, så lenge du bruker fornuft ved oppstart. Bruk stoppknapp/spake i 10-20 sek, slik at du får opp oljetrykk og oljefilm i motoren før du latr den antenne. Den bør alle motorer få lov til uansett ved nokre ukers parkering. Eg bruker aldri kaldstartbryter på min motor fordi den da starter på 1-1,5 sek. Eg vil den skal bruke 6-8 sek minst Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kasina Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Har selv en Eber vannvarmer (D3W). Denne går på fullt opp til 85', for så å redusere til halv fart til den er nede på ca 70-75', for så igjen gå på fullt. Det som kan være et problem om varmeren er montert i et lite (motor)rom, er at brennluften inn på varmeren holder for høy temperatur etterhvert, og overopphetingsbryteren slår inn. Løsningen da er å sette på en (lengre)slange på inntaket for brennluft, gjerne fra et sideliggende rom med lavere temperatur. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.