Tilde Startet 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2012 (redigert) Jeg har en Standard Horizon GX1500E VHF med dsc til overs, og som litt påskesyssel tenkte jeg å montere denne inn i en båt jeg har på hytta. Jeg ønsker å ha dsc-funksjonen aktiv og trenger derfor en enkel og rimelig gps-løsning med eneste formål å sørge for posisjonsinput til VHF`en. Jeg har allerede en kartplotter (Garmin) ombord, men denne tas ofte ut og er heller ikke alltid med når turene går i kjent farvann. Jeg ønsker derfor en rimelig og enkel gps-løsning som kan være dedikert kun VHF og som fungerer uavhengig av andre løsninger. Kan jeg slippe å ha enda flere synlige "dingser" er det bra og den kan gjerne være en "blackbox" eller type "mus". Noen som har forslag til en billig og enkel løsning som kan løse denne oppgaven? PS! Bare slik at dette ikke blir en diskusjon; Jeg har VHF-sertifikat, konsesjon og MMSI-nummer til båten, osv :) Redigert 13.Mars.2012 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Globalsat Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
arkmarin Svart 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Clas Ohlson Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lars H. Svart 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 (redigert) Clas Ohlson GPS'n har vel kun USB-tilkobling, og det har neppe VHF'n. Til GPS'n fra Elfa får en imidlertid overgang til RS232. Og den GPS'n, BR355 er forøvrig meget god, har selv en variant BU353 jeg er svært godt fornøyd med. Lars H. Redigert 13.Mars.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tilde Svart 13.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Tusen takk for fine forslag! Jeg trodde selv at jeg ikke kunne bruke disse gps-musene, da jeg ikke trodde disse sendte nmea? Har derfor vært i den tro at jeg måtte ha en eller annen aktiv gps-receiver som blant annet krever egen strømforsyning. Så vidt jeg husker er det vel 3 ledninger på VHF`en som skal kobles til GPS: NMEA ut pluss og minus samt NMEA inn pluss. Betyr det at disse antenneutgavene da får sin driftsspenning via disse? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Som Lars sier får du en RS232 adapter til GlobalSat'en. Denne kommer så vidt jeg husker med en sigarettennerplugg som du kobler til 12V for driftsspenning til GPSen. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Tilde Svart 13.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Da er kanskje BR355 tingen? Det går altså ikke å klippe av pluggen på gps og lodde mot VHF? Jeg tenker da om vhf leverer samme driftspenning som usb og andre standardformater som disse er konstruert mot. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Pin-out og annen spec finner du i manualen. Legg merke til at driftsspenning er 5V (4,5 til 6,5). Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Tilde Svart 13.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Takk for god informasjon! Jeg bestiller denne med sigarett-tilkoblingen som jeg fastmonterer mot 12v. Sitér dette innlegget Link to post
Danemann Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Kontaktet i dag Elfa for å kjøpe Globalsat BR 355 og trodde de kunne levere overgang til mine tre ledninger for GPS på min Standard Horizon 1100 VHF. Det kunne de ikke. Det de leverte var PS2 eller overgang til RS232 som begge var inngang til PC. Han kunne ikke forstå hvordan noe av dette kunne kobles på mine 3 ledninger. Noen som kan hjelpe meg her? Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Sjøtunga Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Du må koble de løse ledningene fra VHFen til RS232 pluggen på et vis. Den greieste måten å gjøre det på er antagelig å kjøpe en plugg som passer i RS232-pluggen fra GPSen og lodde ledningene fra GPSen på de rette pinnene, eller du kan klippe av pluggen fra GPSen, avisolere og koble de rette ledningene sammen direkte. Her er pinout på 9-pins D-SUB RS232 Du må koble følgende: VHF RxD <-> GPS TxD VHF TxD <-> GPS RxD VHF jord <-> GPS jord Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Salt Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Garmin har (hadde?) en "mus" med RS-232 beregnet for tracking der man ikke hadde noe display. noe med 18 i typebetegnelsen? Det finnes/fantes også en USB-variant som da ikke kan koples til en VHF sin NMEA-utgang. Siden ingen data kan leses på disse "musene" er det unødvendig å kople VHF TxD til GPS RxD, men det skader heller ikke. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
hermansen Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Garmin eller Raymarine har aktive antenner med NMEA 0183 utgang. Kan kobles direkte til VHF'er men koster skjorta Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Nå har Standard Horizon nettopp sluppet den første Fixed Mount VHF med innebygd GPS. GX 1700 Så får vi se hvor lang tid det går før den lanseres i E-utgave. Det gikk kjapt med GX1600E, så GX1700E er nok ikke langt unna. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Innebygget GPS-mottaker i VHF'n? Enkelt og greit ifb. montering, men hva om VHF'n er montert inne i en stålbåt? Riktignok er GPS-mottakerne blitt mer følsomme enn min første 8-kanals Garmin GPS-75, men en GPS bør så absolutt monteres eksternt med fri sikt til "himmelen". Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Jeg synes løsningen er genial til en skjærgårdsjeep som trådstarter har på hytta. Løsningen kommer nok til å selge bra den. Ikke alle har lukket stålbåt, ihvertfall ikke på hytta. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 et innspill fra meg er forsvunnet... Garmin har tre modeller av GPS 18 fremdeles. De ser ut som hockey-pucker. En versjon med USB (ubrukelig til det aktuelle formålet), en med serieutgang (som er nettopp det som trengs), og en til. Dessuten er det en GPS 17, som koster litt over det dobbelte. Garmin Norge på Dilling kan sikkert angi en forhandler. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Lars H. Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Jeg synes løsningen er genial til en skjærgårdsjeep som trådstarter har på hytta. . . Ikke alle har lukket stålbåt, ihvertfall ikke på hytta. Helt korrekt, ville bare nevne at skal en ha en pålitelig GPS-fix, er det viktig med fri sikt til "himmelen". Og det har en selvfølgelig i en åpen båt. Dessuten er det en GPS 17, som koster litt over det dobbelte. Dette er en anerkjent GPS, men teknologien den benytter er nok ikke den aller siste. Men fritt montert, er den absolutt å anbefale. Garmin har alltid, i hvert fall i "gamledager" laget gode GPS'er. Min håndholdte serielle 8-kanals Garmin GPS75 funker utmerket den dag i dag! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Danemann Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Tusen takk for svar. Er ikke god på å lodde/koble/finne ut av ledninger og kontakter og sånn (for store never og små øyne, tror jeg og GPS 18 OEM produseres visst ikke mer iflg. https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=223 Sendte derfor e-post til http://www.standardhorizon.com og forklarte problemet mitt. Venter spent på svar derfra. Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Sjøtunga Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Er ikke god på å lodde/koble/finne ut av ledninger og kontakter og sånn (for store never og små øyne, tror jeg I og med at Standard Horizon GX1500E leveres med løse trådender for tilkobling til GPS, så slipper du nok uansett ikke unna det å finne ut av ledninger og kontakter... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Danemann Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Hehe, ser den. Tenker mer på det å åpne kontakter, finne de riktige ledningene og koble dette sammen på rett måte. De er liksom så små og det er så lett å kødde det til... Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Bent Hamnes Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Har akkurat samme ønske, nemlig å finne en enkel gps for å gi posisjon til Standard Horizon Gx1100E VHF. Kjøpte en Holux m-1000 da denne har blåtann i tillegg til NMEA utgang, men den fikk jeg ikke til å kommunisere med VHF'en. Mistenker at den har for rask baud-rate, og at VHF'en ikke godtar raskere enn 4800. Ser fra manualen at BR-355 hos Elfa har baudrate 4800, så denne bør fungere... Har nå bestilt en uten ekstra kabel, tenke å klippe eksisterende. Skal gi tilbakemelding når jeg får testet :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Har nå bestilt en uten ekstra kabel, tenke å klippe eksisterende. Skal gi tilbakemelding når jeg får testet :) Da vil du koble TTL-nivåer fra GPSen mot RS232 til VHFen. Det kan gå bra, men det er ikke sikkert. Hold oss orientert... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Bent Hamnes Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Monterte i dag, og funket på første forsøk :) Sitér dette innlegget Link to post
Danemann Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Så bra, gratulerer =) Hvordan koblet du dette? Hvordan finner du ut på GPS'n hvilke ledninger som er hva? Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.