Jump to content

Oppfriskning av innredning/treverk!


Randolk

Recommended Posts

Innredningen i båten er i årenes løp tæret av sol og vær. Noen som har tips til oppfriskning uten å pusse ned og lakke opp igjen.

Noen har snakket om å smøre på JONI, Vaselinolje etc. Hjelper noe av dette?

Eller andre midler som kan brukes for å mette treverket og få en bedre "look" en inntørket treverk.

 

Tips mottas med takk!

"Åssen æ bunnforholdene?"

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Owatrols teakolje, også på lakket treverk. Denne gir en fin glød til treverket og silkematt glans. Smøres på med pensel til det ikke trekker mer inn, venter et kvarter og tørker/polerer av med lofri bomullsfiller. Innredningen blir "nesten" som ny, og holder seg slik i flere år. Joni etc fungerer også, men holder langt fra like lenge.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eg har endel "teakdøre" i innredningen ute, som er lakket. Disse er begynt å flasse/bli grå, og som andre nevner her, sommeren nærmer seg fort. Skal prøve Owatrol sin teakolje slik Index anbefaler, blir det ikke helt bra, får eg ta jobben med å pusse helt ned og lakke på nytt til neste år...? :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Eg bruker vaselinolje. Rundt vask og søl skylles det bort, så kanskje en må ta på 2x i sesongen. ,men det tar jo 15min. Bivoks gir samme glans men er litt lettere å få for tykt på.

Vaselinolje er perfekt på kunstig/respateks- teak som ofte blir kvit og skjoldete med årene :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

vaselinolje funker fint i min båt iallefall.

:thumbsup:

Joni er hovedsaklig vaselinolje med litt fargestoff og aroma. Jeg har god erfaring med Joni, men må som nevnt smøres nokså tidt. Det blir heller ikke klisset på treverket som kanskje annen olje vil bli. Også utmerket på plastinteriør, dashboard etc.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...