Jump to content

Nå kan du kjøre sidelengs med påhenger ( se film)


Ficher

Recommended Posts

Nå er det mulig å gjøre ”umulige” manøvre med dobbeltinstallasjon av påhenger. Teleflex Marine har løsninga. Optimus 360 heter det nye systemet som styres av en enkel joystick. Pod-løsninger som Volvo Penta IPS og flere har gjort det langt enklere å finmanøvrere i trange havner. Nå tilbys altså et lignende system for utenbordsmotorer

 

http://www.youtube.com/watch?v=YFrEREZlasw&feature=player_embedded#!

Link to post
Share on other sites

Mye artige kommentarer her. Alle snakker om hvor flott det er å manøvrere med to innenbordsmotorer. Så kommer det et kjempeflott system for påhengsmotorer, og da er det bare tullinger og amerikanere (går ut på det samme) som har bruk for det... :lipseal:

 

Hadde jeg hatt en større båt med to påhengser ville jeg seriøst vurdert dette systemet.

Link to post
Share on other sites

Velkjent system fra hurtigbåter med to vannjeter.

Styring og pådrag splittes til hver sin maskin, ingen problemer å utøve dette rent manuelt med hendlene.

 

Har mindre tro på brukbar effekt av systemet, mesteparten av kraften brukes til å holde båten på stø kurs. Svært lite på propellene gir sideveis drift, propellvannets vinkel er liten og motorene sitter på samme tverrskips linje. Ved litt sideveis strøm eller vind butter det fort imot. Demoen er da også foretatt i et stille basseng.

Hurtigbåtene bruker ikke teknikken ved tillegging, der er det spiss vinkel inn mot kaia og slag akterover på innerste propell.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Med en innretning på innvendig paralellstag som korter inn dette med et tastetrykk eller på utvendig paralellstag som lengter dette ut, vil man få sprikende drev/påhengere og mulighet for å gå ganske kraftig sideveis.

Jeg ville foretrukket dette fremfor joystick.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke vanlig i Norge med båter som både har utenbordsmotorer, og er i såpass størrelse at dette er noe poeng?

 

Manøvreringsegenskapene med to motorer bør være mer enn god nok uten dette systemet, om det ikke er det bør man heller tenke på litt mindre båt kanskje?

 

Men for all del, trenger ikke gå langs brygga i Kragerø en sommer dag spesiellt lenge for å se eksempler på at det er MANGE som kunne trengt slike systemer.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Innerste?

 

Riktig påpekt, Fru Jacobsen.

Får si som advokatene: Ved en inkurie ved mitt kontor . . .

Akterovergående propell ved tomotorsanlegg vil trekke skipet til motsatt side.

 

Jeg ville ikke kjøpt noe slikt bare for tverrskipskjøring uten grundig test i litt røffe forhold.

Under stille forhold har en jo ikke bruk for.

Ved demonstrasjon av hurtigbåter brukes det mest for litt visuell effekt. . . .

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Hehe, men hva er egentlig greia med å kjøre sidelengs? Jeg har lært opp veldig mange på såkalte tractor-taubåter og det første de vil lære er å gå sidelengs!?! Ingen big deal det men hvorfor?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Det er vel som med fascinasjonen over alt annet "nytt".. Hadde jeg fått meg disse hjulene på bilen hadde jeg vært megafascinert i noen uker, antakelig kjørt rundt sidelengs halve tiden:

 

.. men så går man lei.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...