Ficher Startet 13.Mars.2012 Del på Facebook Startet 13.Mars.2012 Nå er det mulig å gjøre ”umulige” manøvre med dobbeltinstallasjon av påhenger. Teleflex Marine har løsninga. Optimus 360 heter det nye systemet som styres av en enkel joystick. Pod-løsninger som Volvo Penta IPS og flere har gjort det langt enklere å finmanøvrere i trange havner. Nå tilbys altså et lignende system for utenbordsmotorer http://www.youtube.com/watch?v=YFrEREZlasw&feature=player_embedded#! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ksandal Svart 14.Mars.2012 Del på Facebook Svart 14.Mars.2012 kuleste jeg har sett på lenge :-) for de som har to store bakpå :-) Sitér dette innlegget Mvh Kjetil Bavaria 270 sport :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Haraune Svart 14.Mars.2012 Del på Facebook Svart 14.Mars.2012 fint for dem som ikke kan med båt.. typisk folk-i-båt utstyr Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Svart 14.Mars.2012 Del på Facebook Svart 14.Mars.2012 Kan vanskelig se for meg noe særlig mer unødvendig. Genialt for amerikanere, da Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Svart 14.Mars.2012 Del på Facebook Svart 14.Mars.2012 Ikke mye sånt fiks-faks for oss med gamle klinkbygde snekker. (Heldigvis...) Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 14.Mars.2012 Del på Facebook Svart 14.Mars.2012 Mye artige kommentarer her. Alle snakker om hvor flott det er å manøvrere med to innenbordsmotorer. Så kommer det et kjempeflott system for påhengsmotorer, og da er det bare tullinger og amerikanere (går ut på det samme) som har bruk for det... Hadde jeg hatt en større båt med to påhengser ville jeg seriøst vurdert dette systemet. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 14.Mars.2012 Del på Facebook Svart 14.Mars.2012 genialt. Det er jo et bedre system enn når man har to drev for her kan man kjøre påhengerene i ulike retninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Svart 14.Mars.2012 Del på Facebook Svart 14.Mars.2012 Velkjent system fra hurtigbåter med to vannjeter. Styring og pådrag splittes til hver sin maskin, ingen problemer å utøve dette rent manuelt med hendlene. Har mindre tro på brukbar effekt av systemet, mesteparten av kraften brukes til å holde båten på stø kurs. Svært lite på propellene gir sideveis drift, propellvannets vinkel er liten og motorene sitter på samme tverrskips linje. Ved litt sideveis strøm eller vind butter det fort imot. Demoen er da også foretatt i et stille basseng. Hurtigbåtene bruker ikke teknikken ved tillegging, der er det spiss vinkel inn mot kaia og slag akterover på innerste propell. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 14.Mars.2012 Del på Facebook Svart 14.Mars.2012 Med en innretning på innvendig paralellstag som korter inn dette med et tastetrykk eller på utvendig paralellstag som lengter dette ut, vil man få sprikende drev/påhengere og mulighet for å gå ganske kraftig sideveis. Jeg ville foretrukket dette fremfor joystick. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 14.Mars.2012 Del på Facebook Svart 14.Mars.2012 Hurtigbåtene bruker ikke teknikken ved tillegging, der er det spiss vinkel inn mot kaia og slag akterover på innerste propell. Innerste? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Svart 14.Mars.2012 Del på Facebook Svart 14.Mars.2012 Det er vel ikke vanlig i Norge med båter som både har utenbordsmotorer, og er i såpass størrelse at dette er noe poeng? Manøvreringsegenskapene med to motorer bør være mer enn god nok uten dette systemet, om det ikke er det bør man heller tenke på litt mindre båt kanskje? Men for all del, trenger ikke gå langs brygga i Kragerø en sommer dag spesiellt lenge for å se eksempler på at det er MANGE som kunne trengt slike systemer. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Svart 14.Mars.2012 Del på Facebook Svart 14.Mars.2012 Innerste? Riktig påpekt, Fru Jacobsen. Får si som advokatene: Ved en inkurie ved mitt kontor . . . Akterovergående propell ved tomotorsanlegg vil trekke skipet til motsatt side. Jeg ville ikke kjøpt noe slikt bare for tverrskipskjøring uten grundig test i litt røffe forhold. Under stille forhold har en jo ikke bruk for. Ved demonstrasjon av hurtigbåter brukes det mest for litt visuell effekt. . . . Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 14.Mars.2012 Del på Facebook Svart 14.Mars.2012 Hehe, men hva er egentlig greia med å kjøre sidelengs? Jeg har lært opp veldig mange på såkalte tractor-taubåter og det første de vil lære er å gå sidelengs!?! Ingen big deal det men hvorfor? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Svart 14.Mars.2012 Del på Facebook Svart 14.Mars.2012 (redigert) Det er vel som med fascinasjonen over alt annet "nytt".. Hadde jeg fått meg disse hjulene på bilen hadde jeg vært megafascinert i noen uker, antakelig kjørt rundt sidelengs halve tiden: .. men så går man lei. Redigert 14.Mars.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.