Jump to content

Seilbåt til å bo i, hva skal man velge?


s/y-hysteria

Recommended Posts

På jakt etter seilbåt til å bo i, og trenger litt hjelp/tips/råd...

 

Mulig at det har blitt startet slike tråder før, men jeg tror dere kan overleve en tråd til!

 

Hva bor dere i? Og hva funker? funker ikke?

 

Bavaria for eksempel? (ser det ligger Bavariaer i bøtter og spann til salgs) Tenker litt på en Bavaria 42..

 

Og hvor bor dere?

 

Sett i gang og kjør diskusjon..

 

Hilsen en havfrue i nød!!

Link to post
Share on other sites

spørst jo va du er villig til og bo i da med tanke på plass osv, allt funker dersom det funker for deg:p

selv kunne eg fint klart meg med ein 28fots seilbåt som boplass hadde ikke følt noe behov for større plass en det.

har sett diverse youtube videoer hvor folk bor i 20 fots seilbåter og osv så allt går an=)

selv bor eg i hus og det funker:p

og med solpanel så klarer du deg kansje uten tilgang til strøm også, trenge jo ikke vere sol for at dem skal virke sia sol er jo det ikke mye av her i landet, dagslys gir strøm det og men ikke likemye, men sikkert nokk til og holde liv i batteriet på båten, spørst jo hvor stort strømforbruke ditt er osv, om vinteren trenger du jo varmeovn i drifft..

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akkurat hvilket båtmerke som egner seg best vet jeg egentlig ikke, men det må være et stort pluss å kunne dusje ombord med litt armslag, og det burde ikke være noe problem å få til i en 42-foter. Mange båter kommer jo også i en «charter» og en «owners» versjon med hhv. mange og trange køyer eller omvendt, og da antar jeg sistnevnte er å foretrekke. Det hører vel med i vurderinga hvaslags utstyr som følger med også, bra varmeanlegg og hva-vet-jeg.

 

Selv sniker jeg meg til å «bo» litt for et par-tre dager av gangen i en Match 38 innimellom, men det er bare for å spare litt tid og reisevei siden den ligger nærme jobben. Større bad hadde vært et + selv for så korte perioder.

Link to post
Share on other sites

Ein kan vel eigentleg bu i kva som helst, avhengig av kor kresen ein er på komfort og plass.

Vanskeleg å seie kva båt som passar utan å ta med faktorar som alder, kvar ein bur i landet, økonomi, framtidsplanar og anna. Ein student kan nok bu i ein Alo 28, medan ein pensjonist truleg ville hatt ein Hallberg-Rassy 48.

Dusj om bord er uansett fint å ha.

 

Eitt av dei største problema er nok å finne hamneplass. Har du det? Og med fasilitetar til å bu i hamna?

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havnefasilitetene er helt avgjørende for hvilken båt som er god nok. Hvis man har åpent dusj, toalett og vaskerom med tørketrommel på land kan man bo i hva som helst. Eks på aker brygge bor det en familie på 5 med tre småbarn i en 24-foter.

Hvis du skal bo i en bav 42, så trenger du strøm og vann som virker hele året. Og et sted å vaske klær. Da klarer du deg.

 

Hvor stort budsjett har du da?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Vi bor i båt og har erfart litt av hvert iløpet av det siste året. Isolering er godt å ha. Noen av båtnaboene har båt som er enkeltlaminat og der har de et problem med fukt. Noe vi ikke har som har isolert båt.

Varme er viktig. Hvis du har en båt som bare har elektrisk varme er du helt avhengig av strøm. Har du en alternativ varmekilde som f.eks en dieselovn vil du på kort tid kunne få meget god varme i båten.

Flere bad er fint, da kan du ha en plass å henge opp våte klær.

Pentry bør ha praktisk utforming og egen plass til å skjære opp matvarer. Noen båter har kun komfyr og vask.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

takker takker for tips sålangt...

 

Sy/flyer: Jeg har 7-900.tusen til disposisjon..

 

Sy Eventyr: Hva slags båt bor dere i? Og hva slags isolasjon har dere?

 

Og ikke minst.. hvor bor dere???

 

Å du inni hælsikke som jeg gleder meg!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Vil absolutt anbefale å se på båt med dekkshus, slik at du har mulighet til å kunne oppholde deg andre steder enn i "kjelleren" hele tiden.

Forøvrig har nok mine preferanser når det gjelder hva som er komfortabelt å bo i endret seg i vinter. Flere (22) separate lugarer med egne bad er et must, egen kontorlugar, maskinrom med eget verksted og plass til et middels cocktailparty, badstue og vaskerom er egentlig det minste av hva man trenger. Underholdning via pc og flatskjerm er en temmelig avleggs greie, og jeg mener at en båtbolig med en viss standard må ha minst to ulike scener ombord for livemusikk eller teateroppsettninger, med publikumsplass for samtlige av dine facebookvenner, pluss litt mere. Egen bar / restaurant er også kjekt å ha. Bare for å ha ramset opp visse minimumskrav....

 

 

 

Glemte helt å nevne at det også ansees som nokså avleggs å måtte drasse maten fra proviantrom og opp til pantry. Matheis er et must.

 

 

Link to post
Share on other sites

Isolering er godt å ha. Noen av båtnaboene har båt som er enkeltlaminat og der har de et problem med fukt. Noe vi ikke har som har isolert båt.

 

Tror jeg ikke noe på. Bor selv i båt med balsa som distansemateriale, og kondens/fukt blir det uansett.

 

Varme er viktig. Hvis du har en båt som bare har elektrisk varme er du helt avhengig av strøm (SIC!)

Link to post
Share on other sites

har du et budsjett å gå ut ifra. Det er nok stor forskjell mellom 500tusen og 3 mill. Men for 1,2 mill får du en 10 år gammel båt på over 40 fot. Da har du det nok godt ombord.

En kompis har en tilsvarende som denne, se under, men 2 år eldre. Han har bodd i den noen år nå og trives.

Jeanneau 43

 

Kjempebåt. Merk at dobbel akterkabin har "løse vegger" så du får 1 stor akterkabin samt at du kan ta ned veggene i forrkabinen med sidekabin slik at du får en stor kabin med eget bad. 600liter ferskvann og to septikktanker. Veldig god ståhøyde i hele båten. Har vært med på seiltur i båten til kompisen min, og det var en drøm å være ombord.

Etter bildene å dømme er dette er nydelig båt. Hadde jeg hatt 1,2 mill som skulle legges i seilbåt, hadde jeg glatt kjøpt den. Har du pengene i hånden, så er det bare å sette seg på flyet til Ålesund.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi er på langtur og bor i båten store deler av året. Vi mener nok at å bo i båt handler mye om du ligger ved en brygge (da kan du bo nesten i hva som helst) eller seiler rundt. Så er hvor seiler en rundt, eller hvor en ligger ved brygga, vær, temp osv. Det jeg vil fram til er at om båt skal erstatte hus/leilighet er det en sak, og bo i båt å bevege seg rundt er en litt annen sak.

Link to post
Share on other sites

Vi har bodd i 2år i en oceanis43 i Tønsberg, dette er en enkeltlaminatbåt med 3 doble lugarer og 2 bad hvorav det ene med separat dusj.

 

Vi har vaskemaskin,torketrommel og dusj på land men vi dusjer stortsett i båten da det er vintervann her så vi får fylt hele året.

 

Salogen er stor og har rette vinkler så vi kan sitte 2stk i hvert sitt hjørne comfortabelt med stor sitteflate, det finner man ikke i alle båter.

Skulle jeg valgt på nytt så hadde jeg kanskje droppet den ene lugaren selv om vi til tider har "fullt hus" her, det ene badet hadde jeg droppet lett om jeg fikk noen flere skap i bytte.

Isolasjon ville jeg også hatt men da ikke typisk balsakjerne i plastbåt men skikkelig isolasjon.

 

En annen ting jeg kunne tenkt meg er en 3 eller 4platers komfyr da den er større i stekeovnen enn 2platers vanligvis er, samt at det ikke hadde skadet å ha avtrekk over komfyren.

 

Så hva ville vært den ideelle båtboerbåt for meg, jo den heter Bestevaer 45 men det får bli ved en senere anledning :wink:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...