Jump to content

Oppfrisking av aluminium


Sveinb

Recommended Posts

Båten min er fra 1978 og er strøken, med unntak av vindskjermen. Denne er produsert i aluminium som later til å være ubehandlet (altså ikke eloksert)

Har noen erfaring i å sette slikt i stand? Friske den opp og behandle den på en slik måte at den holder seg. Jeg tør ikke begynne å demontere noe som har stått så lenge, så jeg må friske den opp der den står montert på båten. Er det en ide å pusse ned, polere opp og legge på noen strøk klarlakk?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3212/6.jpg

Link to post
Share on other sites

Vindskjermen din er nesten helt sikkert eloksert, men ut fra bildet kan jeg ikke si det med 100% sikkerhet.

 

Det er nok vanskelig å friske opp denne uten å lage veldig mye jobb, men du kan vaske den og polere den forsiktig med autosol, og deretter vokse den med bil eller båtvoks. Sannsynligvis vil du også ha en del korrosjon rundt syrefaste beslag, og disse bør isoleres fra aluminiumen hvis det er mulig, med plast, lakk eller noe lignende. Syrefaste skruer i aluminiumen kan isoleres med spesial middel "anti-seize", eller fett.

 

Som du sier vil dette sannsynligvis lett gå i stykker hvis du begynner å plukke på det.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Etter min mening er eneste redning for slik tilårskommen aluminium lakkering. Rengjør godt, gjerne i sodavann hvis du har plass og legg på et par strøk med Seajet 027 epoxyprimer, den som benyttes som første strøk på alubåter.

Deretter kan du legge på lakk. Jeg har ofte benyttet aluminium felgspray. Legg på et par strøk og avslutt med klarlakk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Reis på bensinstasjonen og kjøp deg et par tuber med Autosol. Så er det bare å pusse ivei, Det blir meget bra. Er det lakkert kan du slipe med sandpapir først (600 og så 800 og så 1000) deretter pusser du med Autosol og så kan du polere med vanlig voks mange strøk oppå igjen. Da får du et flott resultat. Dette har jeg gjort mange ganger på motorsykler oppigjennom åra (og de var BLANKE...)

 

 

:cool:

Intruder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...