Jump to content

"Smøremiddel" mellom syrefast og aluminium?


Lazyjack

Recommended Posts

Aqualube er helt suverent til slike forbindelser! Velkjent i ROV bransjen, det eneste som egentlig holder. Egentlig utviklet for hjullagre til båthengere, men altså suverent på rustfrie skruer i aluminium. Grønn og utrolig klissete grease...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg for noen banne i kirka, men kobber pasta funker også fett, eller aluminiumspasta. Skal du hå helt etter boka innenfor materiallære i stål så er det vel alu pasta som gjelder, da alu og kobber ikke skal gå så godt sammen.

 

Dette er hvertfall i teorien. Jeg har selv aldri sett at det har vært skadelig og bruke kobber pasta, og har heller aldri hørt om andre som har vært borti at det har skadet noe, så jeg har brukt kobberpasta, også den gangen jeg jobbet på båtverksted, der var det helt vanlig. Nå bruker jeg alu pasta, rett å slett fordi jeg fant en boks med :)

 

Så, etter mi erfaring funker f.eks: Alupasta, kobberpasta, de fleste marinefett.

 

PS: Er ikke ute etter noen stor diskusjon ang bruk av kobberpasta, nevner det bare siden det mest sannsynlig er noen som freser når de leser det :P

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg for noen banne i kirka, men kobber pasta funker også fett, eller aluminiumspasta. Skal du hå helt etter boka innenfor materiallære i stål så er det vel alu pasta som gjelder, da alu og kobber ikke skal gå så godt sammen.

 

Dette er hvertfall i teorien. Jeg har selv aldri sett at det har vært skadelig og bruke kobber pasta, og har heller aldri hørt om andre som har vært borti at det har skadet noe, så jeg har brukt kobberpasta, også den gangen jeg jobbet på båtverksted, der var det helt vanlig. Nå bruker jeg alu pasta, rett å slett fordi jeg fant en boks med :)

 

Så, etter mi erfaring funker f.eks: Alupasta, kobberpasta, de fleste marinefett.

 

PS: Er ikke ute etter noen stor diskusjon ang bruk av kobberpasta, nevner det bare siden det mest sannsynlig er noen som freser når de leser det :P

 

Neida, det er ingen som freser. Men på en del offshoreinstallasjoner har man etter en del millionskader fått øynene opp for skadevirkningene og lagt ned forbud mot bruk av kopperpasta. Kopperpasta holder til hobbybruk under lite krevende forhold. Men når fettet blir vasket av, så starter reaksjonen. Her er det naturlover som gjelder, disse tar ikke hensyn til synsing.

Link to post
Share on other sites

Ja men fungerer det som en hinne slik att ikke det blir korresjon da,

skal forlenge eksos rørene på min båt fikk tak i 100 mm alu rør 5-6 mm tykkelse skal stikke disse inn i de 2 hullene jeg har på hekken tenkte jeg og skru dem fast samt ha en del sika i mellom slik at det ikke ble noen form for kontakt mellom syrefast og alu, kan jeg da bruke denne chesterton pastaen på gjengene og skru dem fast.

 

tenkte også en annen løsning smøre på epoxy og lime dem fast,

 

 

jeb

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Hvis disse skruene skal sitte utvendig på båten, så vil jeg si at pastaen har en 'krevende oppgave', og du vil få galvanisk reaksjon. Her er det snakk om hvordan ting skal fungere over tid. Det skjer ikke noe særlig den første sommeren. Hvis du skal støpe fast rørene, tenk litt på at aluminium har en helt annen utvidelseskoeffisient enn glassfiber/epoxy/treverk. Dessuten så danner aluminium hurtig et oksidskikt, selv etter at det har vært pusset rent. Oksidskiktet gir dårlig feste for liming. Ting å ta med i vurderingen for å få et godt resultat.

Link to post
Share on other sites

skal forlenge eksos rørene på min båt fikk tak i 100 mm alu rør 5-6 mm tykkelse

Alu er kanskje ikke det beste material til eksosrør.

Du bør sjekke de fra tid til annen slik at de kan skiftes ut før det er gått hull på de.

 

Har bra erfaring med Norus aluminiumgrease.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...