Jump to content

Erfaring med å bygge en "Wetback"/ hydroplan?


sandman1

Recommended Posts

Hei. Det våres... (unødvendig opplysning...). Har en 15 hk motor for "mye", den burde ha noe å henge på.. Da er det disse som jeg grubler litt på:

 

http://www.clarkcraft.com/cgi-local/shop.pl?type=item&categ=012&item=933713480

og:

https://www.boatdesigns.com/10-Super-Spartan-3-point-hydoplane/products/362/

 

Så, noen som har noen + / - meninger om ett slikt prosjekt?

 

Erfaringer med båttypen?

 

Regner med at en bør vurdere største mulige propell og største mulige stigning på samme... tror ikke akkurat de er tunge å drive frem.

 

Og forøvrig, inni fjorden her er det normalt aldri bølger over 20-30 cm... :-)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Først og fremst, du må lage en byggetråd her på BP, samme hva du til slutt ender opp med.

Jeg har også sett litt på de tegningene før, men har ikke blitt helt hekta pga farvannet vi eventuelt skulle brukt båten i. Her omkring er det veldig sjelden helt flatt. De båtene du har linket til vil jeg primært brukt på småvann og innsjøer.

 

Linker inn et par alternativer du kan vurdere.

 

Første er Bob Dillon Racing

Han har flere modeller både med tunnel og V-bunn, noen enklere å bygge enn andre

Her er bilde av hans siste båt under bygging:

25b.jpg

 

Neste er Sorensen

(OBS. Sorensen er bedre på å lage båter enn hjemmesider. Er noe merkelige formateringer på de sidene)

Dette er ekstreme racere, som i tillegg ser helt fantastiske ut.

tom_enyon1.jpg

De har også trepunkts hydro...

Pocket_Money_c2.jpg

 

Da har du litt å browse igjennom

 

Disse båtene er moderne konkurranse-båter med et moderne utseende. De to du har linket til er mer 50-talls design. Så det spørs jo hva du er ute etter.

Link to post
Share on other sites

Takker for stilige linker. Men jeg er foreløpig litt giret på noe som ser nokså retro ut, dvs ca 50 tall... Og da er vel den ClarkCraft konstruksjonen den som er nærmest. Liker også "luftfella" under fremre del av midtpartiet. Noen har kommet litt i skade for å tenke. Nå er det jo ikke akkurat en utpreget sjøbåt, men inni fjorden her (Topdalsfjorden, Kristiansand) så er det uansett ofte en ok bulking på vannflaten til at en slik båt vil kunne fungere...

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...