fletcherwindsor Startet 16.Mars.2012 Del på Facebook Startet 16.Mars.2012 Sitter her og funderer litt på propellvalg. har en 15 5/8x23 stålpropell, men er litt usikker på om det er noe behov for så stor diameter, pitchen på 23" vil vell sammsvare om den er 14" i diameter eller 15 5/8 Noen fordeler ulemper med større/mindre diameter? Er foresten ute etter toppfart/aks.. Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 (redigert) Er foresten ute etter toppfart/aks.. Du må velge... For maks toppfart må du gå ned på diameter og opp på stigning. Båten blir tyngre å få i plan, særlig med mye last/folk i båten. For maks akselerasjon må du gå ned på stigning og opp på diameter. Det amerikanerne kalle "hole-shot". Båten drar rett i plan selv full-lastet, men du får ikke så veldig høy fart. Fint hvis du skal dra folk på vannski osv. De fleste "standard" propeller representerer et godt kompromiss. Så må du variere stigning/diameter for å finpusse egenskapene du er ute etter. Du må skrive litt mer om hvilket turtall du får på full gass, og hva du ønsker at den nye propellen skal gjøre som du ikke får til med dagens. En tomme endring på diameter eller stigning tilsvarer ca 300 omdr. Så først må du finne ut hvor langt unna du er optimalt turtall ift hva motoren din skal ha. Hvis du med dagens propell ligger akkurat på riktig turtall, må du for f.eks for å få høyere fart gå en eller to tommer opp på stigning, og tilsvarende ned på diameter. Sånn røffly.. Redigert 16.Mars.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
fletcherwindsor Svart 16.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 Vis jeg da hadde 14 5/8 * 21 stål før og båten gjorde 50knop på 5000omd, og jeg nå har 15 5/8*23 stål samme type og motor greier samme turtall.. hvordan vil du si båten vil gå i forhold til den gammle propellen da? Vil jeg da ha noe og hente på større diameter, eller vil det bare være negativt for toppfart? Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 (redigert) Har du da en turtall-sperre som hindrer deg i å gå over 5000 omdr? Det skal i utgangspunktet ikke være mulig at motor klarer å dra begge de propellene opp til samme turtall med mindre noe hindrer overvarving med propell nr 1. Du har gått opp en tomme på diameter og to på stigning. Hvis du klarer 5000 omdr med den første vil jeg gjette på at du klarer 4100-4200omdr med propell nr 2. Er du sikker på at du klarer samme turtall med begge propellene? Redigert 16.Mars.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 Diameter må stå i et visst forhold til dreiemoment i motor, ønsket grep i vannet og tilgjengelig plass. For liten diameter vil gi for lite bladareal og for lite grep -> mye slipp. For stor diameter vil gi mer motstand , dvs bortkastede hk som med en propell med mindre diameter kunne vært utnyttet til å gi bedre fart. Enten i form av mer turtall - eller mer stigning. I praksis på påhengere og drev, så er det ikke så mange diametre å velge i for en gitt stigning/propelltype. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
fletcherwindsor Svart 16.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 Er ikke helt sikker nei, men har byttet kamaksel til en med betydelig mere moment, den jeg hadde tidligere er en highperformance kam (Competition 284H) som virker fra 5000omd og oppover, og da snakker vi også behov for sikkelige headers eksos mye komression og STORT innsug, jeg hadde ingen av delene, så med den forige kammen tipper jeg motoren ble kvalt på høyere turtall. mens nå skal jeg prøve med en moment kam for båter som virker fra 1500omd til 5000omd. Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 Da tror jeg du skal montere motor og kjøre en del med propellen du har. Ingen vits i å spekulere på hvordan motor vil reagere med en annen propell når du ikke vet hvordan den vil gå med den du allerede har. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
fletcherwindsor Svart 16.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 ja vet det blir bare spekulasjoner... for vente og se ja:) Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 351w skal ikkje den gå under 4500 O/min da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fletcherwindsor Svart 20.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 Greier fint mer en det, har nyballansert veivparti med nye H profil råder og stempler. Disse motorene er kapable til 6500omd, så sant alt er ballansert og vektjustert.. dette er riktignok i bil, men tipper 5000rpm i en lettplanende båt på 17 fot ikke blir noe problem, ligger alldrig på full gass mer en 20-30 sekunder allikevell. Tipper marsjfarten ligger på 30 knuter med 2800rpm med 23" stålpropell Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.