Jump to content

Hunder og sjøsyke


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Heisann båtvenner.

 

Jeg lurer på om hunder kan bli sjøsyke og hvordan er det å ha med disse i båten på langtur? Jeg har en Cavalier King Charles Spaniel som ikke viser noe form for sjøsyke i våre båter, men søsteren hennes ble lett bilsyk/reisesyk.

 

Kan de plutselig bli syke om natten, hvis det er litt bølger utenfor båten?

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om hunder kan bli sjøsyke og hvordan er det å ha med disse i båten på langtur? Jeg har en Cavalier King Charles Spaniel som ikke

Kan de plutselig bli syke om natten, hvis det er litt bølger utenfor båten?

Mvh

Kaptein Fredrik

Min erfaring er at det er med de som med oss noen vet ikke hva sjøsyke er og noen blir det en gang i blant og noen har det værre.

Hadde Collier en som aldri var sjøsyk, den andre kunne bli det når vi måtte sitte inn og styre, men var ok når han kunne sitte ute og holde utkikk.

Men aldri under land eller på svai selv om det var sjø.

 

 

 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Westien vi har, har aldri vist noen tegn til sjøsyke. Han har vært med siden han var valp. Eneste tegn til ubehag han viser er litt urolighet vist det blir skikkelig grov sjø. Tror nok det er med hunder som med mennesker, store indviduelle forskjeller. Å ta de med ombord så tidlig som mulig er kanskje en fordel.

Uansett, mye kos med en skipshund ombord...

Link to post
Share on other sites

Heller aldri hatt problemer med sjøsyk hund. Tror jeg. Når det har vært mye sjø og vind har han gått og lagt seg i køya, ikke kastet opp. Så da har vi vært uti vær som har vært for mye for han, men antagelig ikke pga. sjøsyke. Vi snakker da om at værmeldinga ikke har stemt helt og det har blitt godt over det vi normalt ville lagt ut på i «feriemodus». Viktig å være ekstra oppmerksom, de har ikke lett for å si ifra, og det er ikke alltid enkelt å se på dem om noe er galt. Tror mange hunder liker seg i båt, da er hele flokken samla på et avgrenset område, noe mange hunder syns er stas. Husk også at vannskåla lett skvalper over og trenger etterfylling i båt, og at en må huske på tissepausene.

Link to post
Share on other sites

Varierer vel en del fra hun til hund. Vår første cocker spaniel ble litt sjøsyk hvis det var mye bølger i liten, åpen båt, ellers gikk det helt fint.

De vi har nå har aldri reagert, men har ikke vært med på langtur. Huskyen blir aldri dårlig.

Vil tro hunder som f.eks. er vant med mye bilkjøring vil takle det bedre enn hunder som ikke er det.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Hunder har et helt annet fordøyelsessystem enn mennesker, veldig kort tarm så jeg tror ikke kvalme er like dramatisk/ubehagelig for en hund. Jeg ville vært mer bekymret for det som kommer ut i andre enden på langtur...

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :flag_bp: Vår bikkja er nå 6 år og har vært med på 2-3 dagsturer før. Jeg tror hun har aldri vært i båt før hun ble 5 år. Det skal bli spennende å se til sommeren.

 

Hvordan er det med motorstøy? Jeg har en dieselmotor som ikke akkurat er lydløs.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Hunder har et helt annet fordøyelsessystem enn mennesker, veldig kort tarm så jeg tror ikke kvalme er like dramatisk/ubehagelig for en hund. Jeg ville vært mer bekymret for det som kommer ut i andre enden på langtur...

Antagelig riktig, men trust me, når gåsebæsj og råtne blåskjell hører til blant favorittrettene kommer det ut igjen alle veier. Lurt å passe på voffen litt når han reker rundt i fjære og koser seg ...

 

Edit: På den annen side, bilsyke er svjv. ikke et ukjent fenomen, og det går vel på akkurat det samme?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støy er sjelden problem for hunder.

Vi har hatt hund i alle de årene vi har hatt båt. (Går på den 5. Bichon Friseen nå) En ting har de reagert på alle, og det er når kjettingdreggen går. Ellers også for andre uvante lyder. Ellers enig at hundene følger med eieren og ser hvordan han/henne reagerer. Opptrer en rolig og forutsigbart i slike situasjoner vil hunden snart ta etter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hunden vår, tibetansk spaniel, blir lett sjøsyk og kaster opp. Hater i tillegg når vi seiler. Da legger han seg på laveste punkt, men når vi slår, så er han jo plutselig høyest. Da sklir han, med bremsene på ned på andre siden. Unngår å ta ham med hvis det er meldt mye vær, eller hvis vi skal langt/lenge.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Vår mellompuddel Tom har gulpa opp gul magesyre eit par ganger . Siste gangen holdt han på med hyperventilering før han gulpa opp magesyre. Om det virkelig var hyperventelering eller noe annet, er jeg ikke sikker på, men det var ikke så mye sjø. Når vi er ute ligger han som oftest og sover. Hvis det kommer enn bølge titter han opp og lurer på om det kommer flere - han er redd. Hvis det er mye sjø kommer han og legger seg ved siden av beina mine, da må jeg snakke med han og prøve å roe han ned. Før lå han på siden av førerstolen, etter at han ble tante har han blitt så tjukk at han ikke får plass. Han stortrivest i gummijolla og blir fornærma hvis han ikke får vere med. Når vi ligger stille hopper han fra sofaen over til kaptein stolen og der liker han seg godt. Jeg får av og til spørsmål om det er den nye styrmannen. Jeg og Tom har hatt mange fine turer sammen, og nå er det ikke lenge igjen før vi skal ut med båten

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Rimelig båtliv som gir stor glede :giggle: Båt til 249,- + 35kg husky

huskydinghy.jpg

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...