Kjetil1 Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 (redigert) Øh, nå fikk jeg det og til. Å dobbelposte... Redigert 19.Mars.2012 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Fergu Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Motoren du sikter til ligner på bilmotor, sikkert derfor den har fått lov å havne på TORGET Kan lure litt på logikken. Jeg får ikke lagt ut 4hk delemotor til 500kr, men elektriske påhengere opp til 6.990kr ser ut til å være godkjent for TORGET. Har sikkert med "Miljø" å gjøre...... Sitér dette innlegget Link to post
M4gnus Svart 20.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2012 De e icche alltid like smarte kan enn si.. hehe! Men sånn er det nå, når det kommer rundt 7000 annonser på alle plasser inn hver dag blir det litt og holde styr på! de har selvfølgelig folk på hvert sitt emne, men vi som lesere legger lettere merke til bagateller enn de sjøl gjør. (tror eg) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 20.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2012 Poenget med å annonsere er vel at flest mulige potensielle kjøpere ser annonsen. Da bør den ligge på riktig plass, det er der kjøperene søker. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Skulle ønske at Ebay ble litt mer annerkjent her i Norge slik at annonse prisene gikk ned. Litt drøy å måtte betale 279 kr for å kunne selge en dynamo til båt for 500 Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 (redigert) Hadde jeg skulle selge en dynamo til 500 kroner, så hadde jeg valgt torget og underkategori båtutstyr og betalt 25 kroner for annonsen.. Da havner den i rett kategori til rett pris, slik som jeg ser det.. Redigert 2.Juli.2012 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
ko-stens Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Skulle hjelpe fadern med å selge en Aquaquick gummibåt. Da ble det biiittelitt drøyt å måtte betale 500,- for å selge en båt til 3 500,-. Prøvde å legge den inn på torget, men der ble den avvist. Får prøve AutoDB i stedet. Å annonsere i lokale medier har ikke gitt resultater. Men slike joller er det sytten av på dusinet, så det er vel en grunn i seg selv at det er umulig å bli kvitt! Det dumme med Finn.no er at det er vel omtrent det eneste jeg har funnet ut, fungerer! Har kjøpt og solgt noen biler opp gjennom årene, og jeg kan faktisk ikke huske å ha solgt en eneste bil gjennom AutoDB. Fikk solgt en billig With 320 der da. Synes Finn.no kan gjøre slik som med bil. Ha en prisgrense på 50 000,-. 249,- for de under, og 499,- for de over. Greit nok det. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Hva med å bruke autodb da? Før blei jo den flittig brukt. Hadde inntrykk av at et var et mer reellt prisnivå på båtene også. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 (redigert) Det er vel pris/etterspørsel. Men... Det koster finn.no så og si 0 kroner å ha annonsen din liggende ute. Faktisk tjener de penger på at annonsen din ligger aktiv på nettsiden "sin" - de selger jo annonseplass til komersielle aktører som vises rundt din egen annonse. Det at man betaler nå, 500 kroner for 60 dager for en båtannonse, og 1000 kroner for 120 dager, er egentlig galskap Ja, jeg vet, "tilbud/ettersørsel", men det er 0 kroner i utgifter ekstra for finn.no og ha annonsen din der i 60 eller 120 dager. Annonsen din ligger faktisk på finn.no i "evigheter" uansett, den er bare ikke aktiv i søket etter at tidsfristen løper ut. I tillegg, med tanke på at de selger annonseplass ved siden av, så innser man hvor "kunstig" prissettingen på finn.no faktisk er. Edit: Bare før noen kommenterer kostnadsanslagene mine, rent datamessig, så er det veldig lite informasjon lagret på finn.no, så de har lite med kostnader knyttet opp mot det. Det koster dem ingenting å ha flere annonser aktive i søket. Fremdeles veldig små datamengder. Redigert 6.Juli.2012 av Quaoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Poenget er hvorfor har autodb ramla helt av lasset, før var de en stor aktør på båt, bil og sykkel. Nå er det bare finn.no. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Er enig i at annonseprisene på Finn er hinsides all fornuft, men har man monopol så ville man vært rimelig hjernedød hvis man ikke utnyttet det fullt ut, og Schibstedt vet å tjene penger. Har regnet litt på de tallene som er tilgjengelige for en stund siden, men siden alle kategorier på Finn er skilt ut i egne selskaper, og man har underselskaper, datterselskaper og hva det ikke er, så er det ikke lett å få full oversikt, men mitt anslag er at Finn omsetter for rett rundt 10 mill daglig i annonseinntekter, det vil si annonser fra brukere, ikke annonser fra annonsører som annonser på Finn sine sider med diverse bannere osv. Nå skal det sies at med rundt 1 mill unike brukere hver dag, og et særdeles høyt antall sidevisninger per bruker, så er ikke datamengden i seg selv problemet, men båndbredden og antall tråder som er tilgjengelige på servernivå, så det står nok servere til noen millioner bak dette, i tillegg kommer diverse linjeleie, lønn til de 200 ansatte i de diverse Finn selskapene osv. så ingenting er gratis. Det holder ikke med et webhotell til 29,- pr. mnd. for en side som dette. Når man ser at resultatgraden jevnt over er rundt 60%, og selskapene totalt omsetter for over en mrd, så blir det jo en del kroner igjen på bunnlinjen, og det er vel heller ingen tvil om at man tjener såpass mye bare på bannerannonsene at man kunne tilbydd annonsering for private helt gratis og fortsatt hatt et formidabelt overskudd, og i alle andre land i verden er det jo nettopp slik at annonsering på slike nettsider er stort sett tilnærmet gratis, det er kun Finn som er i den særposisjonen at de kan ta så å si den prisen de ønsker for annonsene, og når man da ser at de fleste brukere ikke ønsker konkurranse, og heller ikke synes prisene er for høye, så er det vel lite sannsynlig at det blir noe endring på dette med det første. Pussig nok så eier jo Schibstedt også sider som blocket.se og en hel del andre nettsider, så deres monopol er nærmest komplett på annonsemarkedet i Skandinavia da de få konkurrentene som finnes har kanskje 0.1% av markedet. Besøkte AutoDB en del for mange år siden, men de har vel også nå begynt å ta betalt for annonseringen, samt at kvaliteten på siden er helt elendig, og det ser ut som en femåring har plassert annonser overalt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Tror nok AutoDB trenger en seriøs oppgradering før noen vil begynne og bruke dem som erstatning for Finn. Er et hav i forskjell kvalitetsmessig... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
glalaks Svart 23.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2013 (redigert) finn har tatt hintet.. KOster nå 279 kroner for en båtannonse.. Mye mer fornuftig pris. Bra av finn.no RED: Etter neste trykk viste det seg at det var båter til under 15000.. men det er jo en bedring.. hmm.. tror jeg vil ha mere enn 15000 for min.. Redigert 23.Mars.2013 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 23.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2013 (redigert) 15.000 er jo en vits.. de burde ha satt grensa på 50.000 slik som det er på biler. Makan Redigert 23.Mars.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
valvolainen Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Men det er et skritt i rktig retning. Man kan si negativt om monopol, men fy søren så deilig det er for oss som leter etter noe å slippe å saumfare flere enn ett sted. Så mange gies bort annonser på båt til 500kr som kun var til å dekke annonsekost. Prisene burde starte på 25, da hadde vi sett mye morsomt for salg. Trappeprising er bra, men vi trenger flere trinn. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Med totalt monopol er det vel bare å glede seg over at det ikke er enda dyrere. Kan virke som om dette er et særnorsk fenomen. Vi kjøpte for etpar år siden et nytt annonsesystem for baatplassen, men det viste seg å ha noen uakseptable mangler. For eks. at man måtte bruke samme annonsemal for kjøpes og selges annonser. Jeg tok dette opp flere ganger, men det eneste utvikler og kunder var opptatt av var finurlige måter å ta betaling for annonsene. At man fikk rabatt etter et vist antall innlegg på forumet, at forskjellige kategorier hadde forskjellige priser (som på Finn). Betale mer for å ha annonsen liggende lenger etc etc... Jeg spurte om noen kunne gi eksempler på forum der de, med suksess, kunne ta betaling uten å få noe opplysende svar. Et nytt, betalbart, annonsesystem i Norge vil vel oppnå samme suksess som en betalbar konkurrent til Facebook.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Det ligger nå kun 336 båter til salgs på autodb. Litt rart når det koster bare kr 5 for 60 dager, evt. kr 75 for 100 dager med ekstra eksponering. Det koster altså nesten 100 ganger mere å annonsere på finn... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
lippert Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Ikke rart i det hele tatt. Hvor mange selgere og kjøpere kjenner til det nettstedet? Jeg tror svaret er svært få. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Teerex Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Jo men nå er jo autodb nesten like gammelt som finn. Jeg har iallefall visst om det og brukt det i sånn cirka 10 år iallefall. Autodb var helt gratis de første årene, og er det jo i praksis fortsatt. Jeg mener at de en periode tok kr 50 pr annonse. Her en liten debatt om saken http://vgd.no/forbruker/bil/tema/1457853/tittel/autodb-vs-finn/innlegg/23668600/ Redigert 24.Mars.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
lippert Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Jo da, jeg har også hørt om det. Men er aldri innom. Spør 100 tilfeldig mennesker i gata om å nevne tre annonsesteder på nett. De fleste klarer vel bare ett, og det er ikke autodb :) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Teerex Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Ikke så rart.. finn pøser jo på med tv-annonser o.l. betalt med våre (annonsørenes) penger. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jan Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Finn.no justerer og justerer opp prisene,takket være nesten monopol..syns de er supergrådige,klart de skal tjene penger men må være måte på.. virker som ett slags fenomen mye vil ha mer..osv..de har så og si ikke konkuranse,Auto db..syns jeg er litt bortgjemt..samtidig som de har litt rotete løsninger,tror at så fort ett konkurerende annonsemedia kommer opp med ett oversiktlig og billigere alternativ kommer Finn til å tape markedsandeler...håper det hvertfall..selge en båt til over 15000,-kr..skal koste fra 489kr..og så kommer en haug med penger i tillegg for "ditt og datt" ..grådighet ..ikke mer å si om det... Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Finn er ganske greie med folk i båt i forhold til hus , om du setter inn en annonse på din leilighet så koster det kr 10 000 ,- Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Ikke helt korrekt, det koster "kun" kr 5000 ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
fiskebaat Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Ikke helt korrekt, det koster "kun" kr 5000 ;-) Beklager , enten er prisen satt ned eller husken er feil , men jeg husker at jeg syntes at de var grådige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.