Jump to content

Antall batterier


MortenK

Recommended Posts

Jeg planlegger å kjøpe nye batterier i båten. Idag er det to batterier. Jeg er litt usikker på størrelsen, men kan tenke meg de ligger på ca. 60-75 amp. pr. stk.

 

Jeg har en seilbåt med en yanmar 1GM10.

 

Så til spørsmålet:

Jeg lurer på om det er noe poeng å legge opp til totalt 3 batterier, 1 start og 2 til forbruk.

Jeg har en autopilot pluss speedlog. Det er stort sett det som trekker strøm under seiling (pluss selvfølgelig en lanterne i mastetoppen (3-delt) når det er mørkt. De 2 jeg har hatt til nå har vært tilstrekkelig så langt, men nå kommer autopiloten i tillegg.

 

Hvis jeg øker batterikapasiteten er min største bekymring at det kan bli mye å håndtere ifm.  ladingen fra motoren. Er det noen som vet hva en generator på en !GM10 kan håndtere?

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Jeg ville fortsatt holdt meg til 2 batterier. Et startbatteri i samme størrelse som du har og et forbruksbatteri som du selv velger størrelse på. 110Ah f.eks? Da får du en god del mer enn du har nå. Kan du klare deg uten en parallellkoblet forbruksbank, er det ingen grunn til å kjøpe 2 små batterier og parallellkoble dem.

 

Normalt er dynamoen på 1GM10 på 35A. Den har intet problem med å lade den batteribanken du antyder i løpet av en akseptabel tid. 55A dynamoen på 2GM20 hadde bare klart det marginalt raskere, og bare fordi den lader litt mer når batteriene er mye utladede.

 

Du kan sjekke ladespenningen din. Er den mindre enn 14,2V ved tilnærmet fulle batterier, kan du ha god nytte av en ekstern spenningsregulator. Har du for eksempel en Ladac 1204 montert, utnytter du dine 35A til fulle. Har du fra før 14,2V eller mer, kan du være fornøyd. En 1204 koster tross alt 1600 kroner og monteringen tar også litt tid.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...