Jump to content

Oppbevaring av seil ombord & kjøp av bomtrekk


eehgil

Recommended Posts

Hei

 

Jeg endte opp med å kjøpe båten som jeg startet denne tråden om: https://baatplassen.no/i/topic/88155-er-dette-en-bra-nybegynner-seilbaat-hunter-21-sonata/page__p__1248793__hl__%2Bhunter+%2Bsonata__fromsearch__1#entry1248793

 

Er godt fornøyd, og jeg begynner så smått å få taket på seilingen. Men det dukker opp noen spørmål:

 

Jeg trenger et nytt bomtrekk til storseilet, hvor kjøper jeg det billig?

 

Sonataen har en stor "kjettingkasse" med store luker. Etter endt tur er det veldig praktisk å bare åpne lukene, og slippe storseilet ned i denne. Er dette en fryktelig dum måte å oppbevare forseilet på? Når det regner blir det vått nedi her, og siden seilet blir liggende i en ball så samler vannet seg mange plasse, og det blir neppe noen gang helt tørt. Regnet er jo ferskvann, gjør det noen skade?

Forrige eier oppbevarte det enten på denne måten, eller så brukte han et gammelt bomtrekk som han pakket det inn i (uten å huke av festene i forstaget. Men da blir det liggende på dekk, og blir neppe særlig tørrt der heller.

Kan jeg benytte noen av disse metodene? eller bør jeg bite i det sure eplet og ta av seilet og ta det inn i kabinen/med hjem?

 

bomtrekk.jpg

 

kjettingkasse.jpg

(ikke min båt, fant bilde på nettet)

 

Takk for svar :-)

Link to post
Share on other sites

De fleste kalesje og seilmakere kan vel fikse dette til deg..

 

Eg pakker forseilene mine og tar de inn etter endt tur (sett bort fra når eg bruker rullen)

 

Våte seil bli ihvertfall stygge med tiden, og vil nok råtne helt tilslutt..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Nei, syntetisk duk råtner vel ikke, men er utsatt for jordslag og blir lite pent med tiden. En bør alltid lagre seilene tørre og pent rullet/brettet avh. av duktype. Men er det riktig gamle

seil som en tenker å skifte ut er det selvfølgelig ikke så nøye.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fantastisk båt:-)

 

Jeg hadde en sonata(Team LOL) i 6-7 år. Den ble i løpet av den tiden pusset totalt opp/bygd om. Vi seilte de fleste regattaer i oslofjorden og har seilt henne mye på tur bla til Danmark med 4 personer ombord både med og uten problemer. Så hvis det er noe spesielt du lurer på er det bare å sende meg en melding, tror også har en del deler liggende.

 

Til Spørsmålet ditt så hadde vi alltid forseilene under dekk og storseilet på bommen med trekk når båten ikke var i bruk.

 

Seil bør etter min mening oppevares slik:

 

Aldri ligge ubeskyttet for sollys

Pakkes eller aller helst rulles

Ligge tørt

 

Følger man disse enkle "reglene" varer seilene mye lenger

Link to post
Share on other sites

Ok, takk for svar. Da må jeg nok bare begynne å huke av seilet og legge det under dekk. Er ikke så store seilene på denne lille skuten, så med litt trening burde det vel gå relativt kjapt:-) Men jeg er litt opptatt av at arbeidet før og etter en tur må være så lett og kjapt at det ikke tar bor turgleden.

 

Sonata 7: Så arti å høre om andre med samme type båt, skal slettes ikke se bort fra om det dukker opp flere spørsmål etterhvert. Er det noen spesielle problemer en fersk seiler bør være obs på på denne typen båt?

 

En ting jeg har tenkt litt på er å renovere båten innvendig. Rive bort takplatene og det "foret" som er på skottene fra køyene og opp, og så male alt så det blir glatt og hvitt. Trekkene er gamle og skittne, og jeg har en mistanke at de "holder" på en del gammel lukt.

-Vil det gi større problemer med kondens?

-Er det lim på baksiden av "foret" som er vanskelig å fjerne?

-Er det dyrt/krevende å få en fin, glatt og holdbar overflate? (Er klar over at det vil stikke ned en del skruer og greier, men tenker det er bedre enn et gammelt skittent taktrekk.)

 

Fra køyene og ned er glassfiberen noen steder forsøkt malt, dette flasser en del. Ser for meg at dette bør fjernes helt for å få ett godt underlag for ett nytt strøk, noen tips her?

 

Skal prøve å få tatt noen bilder etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...