Jump to content

Brannslukningsapparat i åpen båt. Tips/Anbefalinger.

glalaks

Recommended Posts

Hei. Nå som sesongen nærmer seg må jeg gjøre båten klar til en ny sesong.

Noe jeg synes er merkelig er at i min skjærgårdsjeep er det ingen brannslukningsutstyr. Burde ikke sånt vært standard i alle båter?

Jeg skal hvertfall kjøpe et pulverapparat til båten nå, men hva skal man kjøpe?

Leste noen tråder om emnet, men de var 2-7 år gamle. Er det kommet noe nytt på markedet eller er det fortsatt vanlig pulverapparat som gjelder?

Er dette bra nok? Står at det er spesielt godt egnet til båt/bil. Er det? eller er det bare et salgstriks?

http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=28205361

:cheers_wine:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 3 måneder senere...

Dårlig respons her og nå er båten på vannet og jeg vil gjerne ha et apparat. Hva er best i båt? vanlig pulver? er det noen spesielle typer til båt? tips til hvor/hvordan feste det? er jo litt liten vits å gjemme det bort i et rom..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hehehe. Neei, men er noen campingturister som har begynt å campe ved sjøen, og tillogmed bade på morgenen.. Tenkte å ta meg en tur å lære de at nå har de gått for langt! :lol:

skal prøve å få med disse gutta og få rydda litt :giggle::lol:

brannbaat.jpg

Redigert av glalaks (see edit history)

Regner med at du ikke ønsker å ha et relativt stort 6 kg pulverapparat i båten din, men noe mer plasseringsvennlig. Alternativet ditt for å kunne slå ned et begrenset branntilløp er i så fall et 2 kg ABC pulverapparat. Pulverslokkere med ABC pulver kan anvendes til de aller fleste branner. Bokstavene ABC står for: A=Mot brann i tre, papir, tekstiler og fiber. B=Mot brann i væsker, olje, bensin etc. C=Mot brann i gasser.

Alternativt kan du bruke en 2 l skumslokker med AB skum. Skumslokkerkan anvendes til de aller fleste branner, er velegnet mot væskebranner, men kan ikke brukes mot gassbranner.

Begge typene burde du få tak i med monteringsbøyler slik at de står fast.

Men husk bare på at disse små apparatene er kun for å ta et begrenset branntilløp. En god bøtte er et godt supplement - og vann er det som regel nok av.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...