Jump to content

Hvordan reparere lite hull i kjølen på glassfiberjolle?


VetleBorgen

Recommended Posts

Hadde en liten skade i baugen ved vannlinja som jeg reparerte nå i våres. Det som kan være vanskelig er og hindre polyesteren å renne nedover skutesiden. Dersom det er en skade som er gjennomgående, ville jeg begynt på utsiden med ett lag glassfiber og polyester. Tape plastfolie over og la dette herde. Ved bruk av plastfolie vil du få en glatt og fin overflate. Så støper du resten fra innsiden med polyester og glassfiber

 

baugskade.jpg

Tormod Beichmann

Link to post
Share on other sites

Hva trenger man, og hvordan skal det gjøres?

 

Kjøp poliester , herder , glassbibermatte. Dette kan også fåes i et lite sett for utbedring av mindre skader med 0,5 m2 duk , holder lenge til deg...

 

 

Klipp ut duken først.. 5- cm større en hullet med avrundere hjørner. Puss så godt vekk gelcoat rundt hølet og gjør reint med aceton eller noe sterkt... bland poliester og herder... legg duken over hølet og mett den med poliester/ herder.. når den er mettet ser du trådene i duken løsner litt og den blir helt lealøs :) Press ut all luft med en malerulle til formålet eller stamp det ut med kost.. legg på et lag til med matte og gjenta. . så er det å pusse etter det ha r tørket og sparkle osv.....

 

lykke til

Link to post
Share on other sites

Om man ikkje greier skille mellom ei lita jolle og en cabincruiser i millionklassen så greit det. Dette vil garantert holde lenger enn resten av båten.

Aaltfor ofte ser en slike reparasjoner som foreslås lenger opp der man bare har økt skadeomfanget fremfor å faktisk fikse noe

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne gjør jobben, og det er raskt og enkelt. Har sett flere grunnstøtte båter med knusingsskader bli fiksa med dette stoffet. Man bruker jo matter og polyester der man kan, men dette stoffet er bare fantastisk.

 

http://www.reichhold.com/composites-product-detail.aspx?pid=1310&list=all

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt enig med Plutonium - Mye kan fikses meget enkelt. Min favoritt er 2-komponent Hurtig-epoxy fra Biltema. (Blå tubene). Bruker den til "alt". Til litt større reperasjoner bruker jeg Biltema sin to-komponent epoxykitt.

 

Men siden jeg "følger med i tiden" har jeg bestillt et par pakker med Sugru. Er litt spent hvordan det oppfører seg. Liker egentlig ikke Silikon, siden ingenting hefter på den etterpå - men vi få se.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...