Jump to content

noen som har prøvd durafix? sveising alu tank


Superkul

Recommended Posts

Hei

 

Kan ikke hjelpe deg med hvor du kan få sveist alu. I Fredrikstad.

Men når det gjelder trykktesting er det egentlig veldig enkelt, bruk det du har får hånden.

Feks til påfylingsstussen, en slangestuss og to slangeklemmer. Fest slangen på stussen med ei klemme, i den andre enden bruker du noe som har samme diameter som slangen har invendig, kanskje en sprayboks eller ett handtak til ett skrujern ellers hva som måtte passe.

Men ikke bruk mye trykk, max 0,2 bar vanlig luft, ikke Ogsygen eller den slags..

Bruk zalo vann og sray på, du ser fort hvor evnt lekkase er.

Om det skulle lekke noe der du provisorisk har tettet tanken gjør ikke det noe, så lenge du holder ett overtrykk i tanken.

 

Men vær forsiktig med trykket, for mye trykk blir regelrett ei bombe....

 

larss s

Link to post
Share on other sites

Tror det er viktig her å oppnå riktig temperatur. Vede for lav temp vil ikke Durafixen bite. Forøvrig ville jeg ikke våget å prøve meg med åpen flamme på en lekk dieseltank.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kjøpte HTS-2000 for og reparere noen gjenger i motorblokka på min Suzuki dt 65 . Kjøpte også en blåselampe på Tools som skulle oppnå en temperatur på 1450 grader, men problemet var at den ikke var istand til og varme opp blokka nok . Endte opp med og bruke kjemisk metall . Nøkkelen til og lykkes er nok varme .

Link to post
Share on other sites

hehe tanken er ikke vært bensin i på mange år tror jeg - den rant nok ut :giggle:

og jeg har skylt den mange ganger og vasket den innvendig så ingen fare med brann eller eksplosjon

 

skal gjøre et forsøk til på mandag med rustfri børste og kjøpe noe som varmer mer en den jeg brukte

kom ikke spiss flamme på den engang .....

Link to post
Share on other sites

Lars Lande mek og sveis på Vesterøy sveiser i aluminiun. Flink, rask, ærlig og ordentlig. Verkstedet hans ligger ned mot Skjelsbosundet. Vet ikke om han er billig eller dyr, men de som har brukt ham har iallefall alltid vært veldig fornøyd. Han tar imot både små og store oppdrag. Jeg hadde ihvertfall prøvd der.

Link to post
Share on other sites

Hvis du kommer opp til meg på jobben med tanken kan jeg sveise hullet for deg. Men da må den være 100% ren, dvs. at det har stått og sirkulert vann i tanken lenge for å sikre at alle rester av bensin er ute :smash:

 

Men hvorfor er det hull og hvor er hullet?

 

Hvis det er pga. tæring er det hullet sjelden alene...

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Alu. Tanker har en lei tendens til å tære i bunn, pga vann etc.

Har også sett tanker som tæres utvendig i bunn, der hvor de har annleggsflate mot skott/ avstivere etc...

 

Jeg hadde en alu tank som var 30 år og somm lakk i bunnen. Der tok jeg å kuttet av hele bunnen ca. To cm over bunnplata. Innvendig så tanken ny ut,

Utenom bunnen som hadde masse tæringer.

Vasket tanken invendig etter alle kunstens regler og fikk sveiset in ny bunnplate, en billig og grei løsning, og vil da si at tanken er god som ny.

 

Det som var jobb med mitt prosjekt var å få tanken fysisk ut av båten.

 

Lykke til.

 

lars s

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...