Jump to content

Seil : hva betyr "Balancine Tangon" ?


Erik

Recommended Posts

På masta mi, i framkant, ca halveis opp, rett under motorkjøring lanternen, kommer det ut ett tynt fall som er merket "Balancine Tangon 1". Det er også merket "SPI LIFT 1". Fallet er trukket bak til cocpit.

Jeg lurer på hva dette fallet er til?

 

Min beste teori, er at det kan føres via en talje som er festet i baugspydet, og fungere som hals-skjøte (altså nede fremme) på genakkeren. Men jeg synes det er litt rart å føre ett slik fall/skjøte halveis opp i masta hvis det er det det er beregnet til?

 

Men det er praktisk hvis jeg kan bruke det til dette formål. Både fordi det er ledig, og fordi det kan justeres fra cockpit.

 

Noen som har noen teori om hva dette er til, og om det er greit å bruke det slik jeg tenker?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Er det ikke til spinnakerbommen (spinnaker lift)?

Er det vanlig å feste spinnakerbomen i ett fall da? Jeg har ikke spinnakker, og ingen erfaring, så en liten forklaring hadde vært kjekt :yesnod:

 

Men er det noe probem å jukse og bruke det som halsskjøte til genakkeren. Jeg tenker da spesielt på det at det går langt opp på masta?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Er til spinnakerbom løftet. Brukes blant annet til å heise bommen opp i bakkant, slik at du får spinnakerbommen forbi forstaget, og over på ny halse.

ser su prøver med noe kunnskap her, men jeg har aldri jibbet på denne måten. man SLIPPER topping liften så tuppen på bommen går ned mot dekk deretter over. på større båter løper 2 mann bommen bak masten for så å jibbe spinnaker og løpe den fremover. på mindre båter slipper man nedhalet og tar en "ende til ende" jibb, løser ut bommen på mast, fester ny bras i enden som var på mast, hekter ut gammel bras og setter denne på mast.

Link to post
Share on other sites

Er det vanlig å feste spinnakerbomen i ett fall da? Jeg har ikke spinnakker, og ingen erfaring, så en liten forklaring hadde vært kjekt :yesnod:

 

Men er det noe probem å jukse og bruke det som halsskjøte til genakkeren. Jeg tenker da spesielt på det at det går langt opp på masta?

 

Det er jo upraktisk å bruke dette spinnakerbom opphalet da det blir i veien for forseilet når det ikke er i bruk. Spinnaker bom opphalet er jo greit å bruke når man skal spri en genoa.

 

Men kan du ikke bare bruke en fast stropp i forkant av gennakeren. Det fungerer helt fint selv om man ikke får fintrimmet spinnakeren 100%.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo to betegnelser på rundholt framme i der. Som nevnt spinnakerbom men noen har også en spristake til å spri genoa på lens.

De er for alle praktiske formål identiske.

Det er to liner som går fra ende til ende på disse. Den ene har gjerne en ring på midten som festes til opphalet. Her regulerer du hvor høyt du vil ha skjøtehjørne. Den andre lina er en utløser for å fri staken/bommen fra skjøtehals og mast. Du har også ei skinne på masta for å regulere hvor høyt bommen/staken skal stå på masta.

På min båt er det også feste i dekk for nedhal.

Link to post
Share on other sites

Det er jo upraktisk å bruke dette spinnakerbom opphalet da det blir i veien for forseilet når det ikke er i bruk.

De 2 årene jeg har hatt båten har det vært festet til masta (og flyttet det ut i le når jeg ligger i havn så det ikke skal bråke). Det kan jeg jo fortsette med når jeg ikke seiler med Genakker, og når jeg seiler med genakker bruker jeg vel ikke forseilet uansett ?

 

Men kan du ikke bare bruke en fast stropp i forkant av gennakeren. Det fungerer helt fint selv om man ikke får fintrimmet spinnakeren 100%.

 

Jo, jeg tror det er det som egentlig er tenkt, det var festet et kort tau i halshjørnet da jeg tok det frem og kikka i helga for første gang. Denne rekker kanskje frem til kryssholdt, så jeg får festet det permanent i dekk.

 

Jeg testet seilet ved brygga , bare for å få ett inntrykk av hvordan det fungerte, og da 'lånte' jeg skjøtet fra den selvslående fokken til nedhal.

 

Så dette er de tre alternativ på genakker nedhalet :

1 . Fokke skjøtet

2 . Spinnaker bom fallet (aller hva det heter)

3 . Gjøre fast i dekk uten trime mulighet.

 

Jeg har aldri seilet med dette før, men i Seil og riggtrim nevnes muligheten for å gi ut på nedhalet, for å få dette seilet til å "fly".

Alternativ 3 utelukker jo den muligheten da, selv om det nok er slik det er brukt før på denne båten... :confused:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...