Janda Startet 18.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2012 Er det noen som har tips om hvordan en kan øke trykket på pumpen til ferskvannsystemet, ønsker mer trykk på dusjen mm.. Jeg har en helt ordinær pumpe med trykktank, på en jenneau 39 i. Jeg er klar over at slangene og koblingene har en begrensning, og at det går mer vann, mer strøm osv osv. Er likevel ute etter tips for å øke trykket på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 18.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2012 Heisann! For å øke vanntrykket så må settpunktet på pumpens trykkbryter justeres opp! Du skriver ikke noe om hvilken pumpe/trykkbryter du har, eller om trykkbryteren i det hele tatt er justerbar ! Hva slags start/stopp -trykk har du nå ? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Janda Svart 18.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2012 Skal ta en tur i båten og sjekke hvilken pumpe jeg har, og om jeg klarer å lokalisere en trykkbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2012 Du kan jo også sjekke om du har vannfilter en eller annen plass i systemet. Fikk merkbart bedre trykk i dusjen da jeg oppdagde at dette burde renses Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Trykkbryter har vel bare som oppgave å stoppe pumpen når kranen skrues igjen. Da øker trykket og trykkbryter kobler ut strøm ved satt trykknivå. Pumpen i seg selv leverer det trykket som den klarer. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 En pumpe leverer ikkje trykk. En pumpe leverer kun en gitt mengde med væske. Trykket blir bestemt av restriksjonen i for eksempel dysjhodet eller i blandebatteriet. Skal du ha bedre trykk i ferskvannssystemet ditt, så må du skaffe deg en pumpe som leverer meir vann. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 (redigert) En pumpe leverer ikkje trykk. En pumpe leverer kun en gitt mengde med væske. Trykket blir bestemt av restriksjonen i for eksempel dysjhodet eller i blandebatteriet. Skal du ha bedre trykk i ferskvannssystemet ditt, så må du skaffe deg en pumpe som leverer meir vann. Men om man stenger en kran og lar pumpen gå, så bygger den jo trykk uten å levere en veskemengde. Er vel det han vil fram til. -Magnar- Tapatalk @iPhone Redigert 19.Mars.2012 av eMTea (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
bellen Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Men om man stenger en kran og lar pumpen gå, så bygger den jo trykk uten å levere en veskemengde. Er vel det han vil fram til. -Magnar- Tapatalk @iPhone Jepp.. Men han vil vel helst ha eit høgre trykk når ei krane står oppe, og ikkje når alt er stengt? Kva skal han med høgre trykk i systemet når alt er stengt hvis han ikkje vil ha høgre trykk i vannet når han dusjer? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 ...........og sjekke hvilken pumpe jeg har, og om jeg klarer å lokalisere en trykkbryter. De fleste slike vanntrykkpumper har trykkbryteren integrert i pumpen ! Slike trykkbrytere (pressostater) har desverre vanligvis faste innstillinger som ikke lar seg justere. Man kan selvfølgelig bygge om og erstatte disse med justerbare industri pressostater, men da blir prisen deretter. I et trykkvannsanlegg med akkumulator (trykkblære) så vil en snever innstilling mellom trykkbryterens start/stopp medføre en jevnere vannstrøm ut til forbruk. Men også trykkbryterens arbeidsfrekvens vil øke deretter. Jo snevrere "område" jo flere inn/ut-slag på trykkbryteren. F.eks. Hvis trykkbryteren har en start/stopp på 0,5/3.0 bar, så vil du i det ene øyeblikket ha 3.0 bar på anlegget inntil du har forbrukt slik at trykket faller til 0,5 bar og pumpen igjen starter. Er trykkbryteren satt til start/stopp 2.5/3.0 bar, så vil pumpen starte mye tidligere (ved 2.5 bar), og vannstrømmen vil bli mye jevnere. Den jevneste vannstrømmen, fra slike standardpumper, oppnås når man forbruker mere enn hva pumpen er bygget for å levere. I slike tilfeller så vil pumpen ikke makte å levere nok til å oppnå trykkbryterens stopp, og den vil derfor gå for fullt, og gi en jevn vannstrøm, inntil forbuket stanses. Alternativer til slike standardpumper kan være FloJet pumpen som elektronisk justerer seg selv utifra gjennomstrømningsverdien. Men da blir prisen gjerne 3-doblet i forhold til tilsvarende "standard" pumper. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
olpi Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 (redigert) Jepp.. Men han vil vel helst ha eit høgre trykk når ei krane står oppe, og ikkje når alt er stengt? Kva skal han med høgre trykk i systemet når alt er stengt hvis han ikkje vil ha høgre trykk i vannet når han dusjer? Har bare sagt at trykkbryter har som oppgave å stoppe pumpen når det bygges opp et gitt trykk. På f.eks Flojet kan dette justeres på de vanlige pumpene (kanskje ikke den utgaven som Mateco linker til?). Justeringen har bare en hensikt, nemlig å stoppe og stanse pumpen ved satt trykk. Opplevd trykk og vannmengde ut av kranen/dusjen har ikke noe med bryteren å gjøre. Å få jevn stråle med kranen litt, middels og mye åpen vil avhenge av flere ting, men det var ikke det som var spurt om her. Vanligvis leveres vel trykkvannspumper med 13 mm stuss/slanger. Flojet som er nevnt som et ekspempel leverer 12.5 l/min på den vanligste pumpen, Gjorde i hvertfall det før, men er ikke helt oppdatert. Spylepumpen til Flojet leverte såvidt jeg husker 18 l/min, og da benyttes 16 eller 19 mm slanger såvidt jeg husker. Har selv hatt flere forskjellige pumper. Shureflo 8.5 l/min i siste båt som jeg byttet til en større. Det ble stor forskjell i vannmengde og opplevd vanntrykk, men forskjellen var nok veldig stor pga dårlige membaner i den jeg byttet ut. Ang jevn vannstrøm og pumpen som Mateco linker til så leverer den jevnere vannstrøm fordi den varierer pumpemotor hastighet. Vanlige pumper er av/på. Var forresten denne jeg byttet til. Fungerte bra med bråker som et uvær. Flojet Redigert 19.Mars.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Jeg har byttet ut Flojet pumpa mi med den minste Shurflo for å spare på vannet. Plenty nok vanntrykk til å dusje i. Håndvask er beordret gjort med såvidt åpen krane, tannpuss er beordret gjort med vannglass. Hva er vitsen med høyt vanntrykk i båten egentlig ? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Er nok bare et svar på det: Kvinnfolka skal ha shampoo`n ut av håret Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Har bare sagt at trykkbryter har som oppgave å stoppe pumpen når det bygges opp et gitt trykk............... Justeringen har bare en hensikt, nemlig å stoppe og stanse pumpen ved satt trykk. Opplevd trykk og vannmengde ut av kranen/dusjen har ikke noe med bryteren å gjøre. Å få jevn stråle med kranen litt, middels og mye åpen vil avhenge av flere ting, men det var ikke det som var spurt om her. Vanligvis leveres vel trykkvannspumper med 13 mm stuss/slanger. ................... På vanlige standard trykkvannspumper så har trykkbryteren ikke bare til oppgave å stanse pumpen, men også å starte den når trykket i systemet faller som følge av et forbruk. (Trykkbryteren slutter kretsen og starter pumpen ved et bestemt trykk når trykket faller) Settpunkt mellom start og stopp vil alltid ha en trykkdifferanse som ofte blir omtalt som "område". Eksempler på hva jeg mener med "standard trykkvannspumper": Biltemas trykkvannspumpe Jabsco Par-Max Og når det gjelder vannstrømning så har trykk, sammen med minste åpningstverrsnitt ut til forbruk alt og si for mengden av vann. Null trykk = Null vannmengde ! Null åpningstverrsnitt (stengt ventil) = Null vannmengde Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hakkannen Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 ..Kvinnfolka skal ha shampoo`n ut av håret Den billigste løsningen Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 (redigert) Beklager at det ble stoppe og stanse, skulle vært starte og stanse. Burde imidlertid ikke være så vanskelig å se at det var nettopp skrivefeil... Redigert 19.Mars.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 (redigert) Settpunkt for start og stopp vil være litt forskjellig. På Flojet er det imidlertid bare en settskrue som justeres. Det er vel stort sett en fjær e.l. som sitter i trykkbryter. Enkle greier Redigert 19.Mars.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.